De methode bepaalt niet je doel

//De methode bepaalt niet je doel

De methode bepaalt niet je doel

In januari 2018 heb ik de workshop ´VVTO-Engels: hoe en waarom ga je van start?´ ontwikkeld, omdat ik vaak op scholen kom die enkele jaren geleden met Engels zijn begonnen en nu een beetje vastlopen met de methode die ze gebruiken. Of omdat scholen nu met Engels willen beginnen, maar niet zo goed weten hoe. De neiging is dan om zo snel mogelijk een methode te kiezen.

Ik begrijp heel goed dat het kiezen van een methode op #1 staat bij veel startende VVTO-scholen. Veel leerkrachten zijn van mening dat je zonder methode geen Engels kunt geven. Of dat je zonder methode geen duidelijke richtlijn of leerlijn hebt. Geen doel. Dus als er eenmaal een methode is, komt de rest vanzelf….

Stel het kiezen van een methode nog even uit

Natuurlijk is een methode prettig als leidraad en houvast. Maar als je meteen voor een methode kiest, zit je er daarna wel voor jaren aan vast. En dan blijkt al gauw dat bijvoorbeeld niet iedere leerkracht er even enthousiast over is, dat ze in de onderbouw heel tevreden zijn, maar in de bovenbouw er geen raad mee weten, dat de leerlingen het maar saai vinden of dat de methode eigenlijk niet zo goed aansluit bij wat je als team voor ogen had.

De leerkrachten die enthousiast zijn over Engels en nog wel wat tijd over hebben, struinen internet af op zoek naar extra lesmateriaal, maar weten misschien niet zo goed wat en hoe ze nu precies moeten toetsen. Of hoe ze een goede leerlijn kunnen neerzetten en wat nu precies de doelen zijn. De leerkrachten die minder enthousiast zijn, slaan Engels misschien een keertje over of ze geven wel Engels, maar het voelt heel onnatuurlijk.

Het gevolg is dat Engels niet leeft binnen de school, bij het team en bij de ouders en kinderen. Of het leeft wel bij het team, maar het lukt niet om er een positieve draai aan te geven. Om een volgende stap te zetten. Want je zit met die methode…

Mijn advies is daarom ook: Wacht nog even met het kiezen van een methode! Bepaal eerst jullie doel en bekijk vervolgens hoe jullie dat doel willen bereiken. Daarna bedenk je of en hoe een methode hierbij kan helpen en welke methode hier dan het beste bij zou passen. 

LEES OOK: ENGLISH CORNER

In de bovengenoemde workshop en in de meerdaagse vvto-training ga ik uiteraard dieper in op de stappen die je kunt zetten om vvto op een soepele manier in te voeren, maar ik wil je in ieder geval aanraden om eerst eens naar onderstaande vragen te kijken. Hebben jullie hier op school bij stilgestaan voordat je Engels ging geven vanaf groep 1?

De 12 belangrijkste vragen:

  1. Wat is ons doel met Engels?
  2. Wat is de visie op Engels binnen onze school?
  3. Wie wordt de vvto-coördinator die de taken m.b.t. Engels op zich neemt?
  4. Wat willen we dat leerlingen kunnen en weten aan het eind van groep 8?
  5. Over welke vaardigheden moeten de leerlingen beschikken?
  6. Wat zijn onze doelen per schooljaar en per leerjaar of per bouw?
  7. Sluit de huidige methode eigenlijk wel aan bij onze doelen?
  8. Hoe gaan we Engels invoeren: gelijk vanaf groep 1 of juist van boven naar onder, omdat we in groep 7 en 8 toch al Engels geven?
  9. Hoe krijgen we het hele team enthousiast en gemotiveerd?
  10. Welke trainer of coach past het beste bij ons team en bij onze manier van werken?
  11. Wat schrijven we in het beleidsplan en hoe kunnen we subsidie aanvragen?
  12. Hoe willen we Engels profileren binnen de school en naar de ouders toe?

LEES OOK: kieswijzer vvto (JSW, 1 september 2016)

Nadat deze vragen zijn beantwoord, kun je de volgende stap zetten:

  1. Hoe zorgen we voor een doorlopende leerlijn?
  2. Nemen we een methode? Nemen we in de onderbouw geen en in de bovenbouw wel een methode? Nemen we verschillende methodes of gaan we juist alles zelf doen? Welke zichtzendingen vinden we prettig om mee te werken? Verschilt dit per bouw en/of per leerkracht? Wat zijn de voor- en nadelen van de diverse methodes? Sluiten de liedjes, flashcards en teksten wel aan bij de belevingswereld van onze leerlingen?
  3. Welke leerkrachten zouden nageschoold willen (en moeten) worden op hun eigen taalvaardigheid?
  4. Willen we een vvto-keurmerk en zo ja: hoe en wanneer willen we dat doel bereiken?
  5. Welk extra materiaal gaan we aanschaffen? Spelletjes, (voorlees-)boeken, puzzels en Engelse spullen voor in de lokalen en in de school.

DOWNLOAD: THEMA´S EN WOORDEN VOOR GROEP 1 T/M 4

Natuurlijk zijn er nog meer punten die je als team moet bespreken, maar het belangrijkste is toch wel dat niet de methode jullie doel voor Engels bepaalt, maar dat je als team je doel bepaalt. De methode is vervolgens een handig hulpmiddel om dat doel te bereiken, maar zeker niet het enige middel. Ik ben in de afgelopen jaren op heel veel basisscholen geweest en ik heb nog nooit een leerkracht ontmoet die 100% tevreden was over de Engelse methode die zij/hij gebruikt.

Ga dus eerst, op je gemak, eens kijken wat past bij jullie school, bij jullie team en bij jullie manier van lesgeven. Beantwoord bovenstaande vragen en die van de kieswijzer vvto. Die methode kan heus wel een paar maanden wachten 😉 

2018-10-14T14:54:52+00:00
error: