English corner

Afbeeldingsresultaat voor english corner

Ik kom op heel veel scholen waar Engels wordt gegeven vanaf groep 1. Er zijn grote verschillen in de manier waarop Engels wordt gepresenteerd in het gebouw.  Bij de ene school moet je echt zoeken naar een Engels spelletje of prentenboek, terwijl de andere school volhangt met Britse en Amerikaanse posters, plaatjes en vlaggetjes. Hoe belangrijk is het eigenlijk om Engels zichtbaar te maken in de klas en in de school?

BESTEL: THEMAPAKKET CLASSROOM ENGLISH

Zichtbaar in de school

Als je gaat starten met Engels vanaf groep 1 is het van belang om een goede basis te hebben: Het team moet achter de beslissing staan en didactisch getraind worden, er is een gedegen beleidsplan voor de komende 3-4 jaar, de ouders worden op de hoogte gebracht en de leerlingen worden enthousiast gemaakt. Engels gaat leven in de school en wordt onderdeel van het curriculum.

Hang bijvoorbeeld Engelse vlaggen en posters op of vertaal schoolbrede thema’s naar het Engels  (denk aan de Kinderboekenweek of Kerst). Dit hoeven de leerkrachten niet persé zelf te doen: laat leerlingen mooie posterpresentaties en werkstukken maken of laat ze woorden opschrijven bij plaatjes. Leerlingen lopen diverse keren per dag langs de Engelse muren en ook de ouders gaan zien dat Engels er echt bij hoort. Een taal leren wordt op deze manier veel aantrekkelijker.

Zichtbaar in je lokaal

Je kunt Engels ook zichtbaar maken door in elk lokaal een English Corner te creëren. In deze ´hoek´ leg je Engelse (prenten-)boeken en spelletjes neer, hang je Engelse flashcards op en plaats je typische Engelse spulletjes (bijvoorbeeld meegebracht door de kinderen). Ook benadruk je het thema waar je op dat moment mee bezig bent. Verder kun je er een Britse vlag, ketting of hoed neerleggen, die je elke keer tevoorschijn haalt als de Engelse les begint: zo weten de leerlingen dat je vanaf nu alleen maar Engels praat.

BEKIJK: ENGELSE WOORDMATTEN 

Sluit aan bij gangbare thema’s

In de English corner komen dus spullen met betrekking tot diverse thema´s. Je kunt je beperken tot de thema´s die je tijdens de Engelse les gebruikt (denk aan clothes, family, toys, animals, hobbies, weather), maar je kunt ook inspelen op de thema´s waar je in de klas mee bezig bent (water, kunst, gezondheid, herfst) of in de school (Kinderboekenweek, reizen). Spelen met Engels heeft prachtige flashcards bij diverse thema’s. Als je deze lamineert en ophangt, samen met bijvoorbeeld een woordmat, wordt de English corner niet alleen aantrekkelijk, maar biedt het ook houvast aan kinderen.  

In de onder- en middenbouw hang je in de Engelse hoek ook de dagen van de week en geef je elke dag één of twee leerlingen de beurt om de kaartjes goed te hangen. Zo oefenen de leerlingen onbewust met de spelling van de dagen. Hetzelfde kun je natuurlijk doen met maanden, seizoenen en het weer.

YESTERDAY: Monday
TODAY: Tuesday
TOMORROW: Wednesday

BESTEL: FLITSKAARTJES DAYS, MONTHS & SEASONS

Onderdeel van je dagelijks onderwijs

Deze English Corner is ideaal voor alles wat je kwijt wilt tijdens, maar ook rondom je Engelse les. Doordat de hoek altijd aanwezig is, is Engels niet een losstaand vak dat één keer per week gegeven wordt, maar een onderdeel van het dagelijks onderwijs. Je kunt er gedurende de week naar verwijzen, maar leerlingen kunnen er ook zelf een boekje, werkblad of spelletje pakken. Engels wordt op deze manier in een betekenisvolle context aangeboden.

Vind je het moeilijk om je English corner in te richten? Vraag dan collega´s of de vvto-coördinator om hulp. Ook je leerlingen kunnen een goede bijdrage leveren.

BESTEL: FLASHCARDS SPELEN MET ENGELS

Maak Engels dus zichtbaar, zodat…
-het wordt aangeboden in een betekenisvolle context
-leerlingen onbewust Engels leren, zonder dat er daadwerkelijk les wordt gegeven
-Engels op deze manier wordt geïntegreerd in andere vakken en thema´s
-leerkrachten, ouders en leerlingen er enthousiast van worden
-het leerlingen en leerkrachten motiveert om creatief te zijn en Engels niet als losstaand vak te zien

Reacties zijn gesloten.

error: