Nascholing CLIL vanaf groep 1

Geeft jouw school al een paar jaar Engels vanaf groep 1? Is vvto een bekend begrip en zijn bijna alle leerkrachten zelfverzekerd genoeg om Engels te geven? Dan zijn jullie misschien wel toe aan de volgende stap: Content and Language Integrated Learning. Van groep 1 tot en met 8. Afhankelijk van jullie didactische kennis en ervaring bestaat deze training drie of vier dagdelen.

Wat kun je verwachten?

-Drie tot vier leuke studiedagdelen, waarin je leert over het vierfasenmodel en de bouwstenen van CLIL
-Heel veel activerende en coöperatieve werkvormen (direct toe te passen in je eigen klas)
-Je leert zelf een lessenserie voorbereiden a.d.h.v. een thema of schoolbreed project
-Tips voor differentiatie, evaluatie en toetsen
-Je leert door vooral veel te doen en te ervaren
-Filmpjes uit de praktijk
-Je krijgt energie en inspiratie om zelf een Engelse les te bedenken of uit te voeren
-Handige bronnen waar je materiaal kunt vinden
-Je leert hoe je Engels kunt combineren met (delen van) andere vakken
-We kijken voortdurend naar de wensen van het team en passen de studiedagen hierop aan, ook halverwege de training

Tijdens elke studiedag ontvang je een reader, waarin je alle theorie nog eens rustig na kunt lezen en waarin je inspirerend CLIL-materiaal kunt vinden. De bedoeling is dat je tussen de bijeenkomsten door zelf aan de slag gaat in de praktijk. De training kan op maat worden gemaakt door er een bepaald thema in te verwerken. Bij de standaard training gaan we uit van het thema ´arts & crafts´. Voor deze nascholingscursus kun je subsidie aanvragen bij Nuffic.

Lees ook: CLIL TRAINING

Wat vinden deelnemers van deze workshop?

“Als vvto-coördinator had ik al eerder deelgenomen aan een workshop van Lauren op een symposium. Door haar enthousiasme en ook door alle ideeën op de site en op de Facebookpagina van Spelen met Engels, nam ik contact op met Lauren voor een CLIL-training. We wilden het team enthousiasmeren en laten zien hoe relatief eenvoudig het kan zijn om leuke Engelse lessen voor te bereiden en te geven. De studiedagen werden helemaal aangepast aan onze wensen en de training voldeed aan al onze verwachtingen.
Er was een duidelijke opbouw en er waren veel afwisselende activiteiten. Ik zou een samenwerking met Spelen met Engels dan ook zeker aanraden aan andere scholen. Je krijgt handreikingen voor een zorgvuldige opbouw van Engelse projecten. Lauren was heel flexibel en betrokken. Ze stond stond open voor vragen en heeft ook extra dingen op vraag voor ons gedaan. Collega’s hebben de training als leerzaam, veilig, waardevol, praktisch en inspirerend ervaren” – Monique de Lange, Cleijn-Hasselt
“Het team van De Bloeiende Betuwe was op zoek naar een coach die hen kon begeleiden bij het maken van CLIL-lessen. In eerdere workshops leerden wij al veel over de theorie van CLIL, maar we hadden er moeite mee om daadwerkelijk zelf een CLIL-les te ontwerpen. Wij misten praktische voorbeelden en liepen daardoor vast. Met als gevolg dat we CLIL steeds verder voor ons uit schoven. In een telefonisch gesprek met Lauren bespraken we de struikelblokken van het team. Al snel werd duidelijk dat Lauren heel veel praktijkervaring heeft (ook met CLIL) en dat zij iemand is die praktische ideeën met ons zou gaan delen. Iets wat wij nodig hadden! Lauren gaf aan dat ze ons goed kon helpen en ze kwam ook direct met een planning. Die paste precies bij onze hulpvraag.
De training voldeed absoluut aan onze verwachtingen! We kregen ontzettend veel tips en lesideeën. Lauren weet veel van de theorie en gaf ons echt de juiste informatie om CLIL-lessen te maken. We voelden ons allemaal al snel een stuk zekerder en ze heeft ons heel enthousiast gemaakt. Door de vele praktische voorbeelden die je gelijk toe kunt passen in de praktijk, hebben wij de training als zeer prettig ervaren.”
Chantal Slager Kiewiet, vvto coördinator De Bloeiende Betuwe, Rhenoy
“De training was leerzaam en interactief. Ik voel me nu zeker genoeg om een CLIL les te geven en ik weet hoe ik het moet voorbereiden. De sfeer van de training was erg prettig!” – Juf Inger (www.jufinger.nl)
“Een goede, duidelijke, overzichtelijke en inputgevende workshop. Ik heb veel geleerd en ga dit zeker gebruiken in de klas.” – Natasja, Emmaschool Assen
” De afwisseling van theorie en praktijk én de vele tips maakten de training erg prettig. De tijd vloog voorbij!” – Marije van Weenen, De Bloeiende Betuwe
“De workshop was leerzaam. Ik heb inspiratie om er gelijk morgen mee aan de slag te gaan en veel leuke ideeën voor tussendoor. Fijn om informatie te krijgen over handige websites”. – Djenie Hussein – Melsbach, OBS De Diamant
“Het was praktisch. Gepresenteerd op een prettige manier. Veel bruikbare spelletjes en ideeën!” – Laura
“Het was leuk, inspirerend en interessant. Ik heb geleerd hoe ik CLIL kan toepassen en hoe je simpele activiteiten kunt doen in de klas.” – Jeanine Gerards, OBS De Diamant