Let´s speak English

In deze workshop wordt uitgelegd hoe je je leerlingen continu Engels kunt laten spreken tijdens de les. Je krijgt een stappenplan aangereikt dat direct is toe te passen in je eigen klas. Als je deze tips op de juiste manier inzet en ook volhoudt, krijg je de garantie dat jouw leerlingen met plezier de rest van het jaar (en de jaren daarna) Engels spreken!

Na het stappenplan gaan we aan de slag met diverse spreekvaardigheidsopdrachten: Coöperatieve activiteiten, waarin de spreek- en gespreksvaardigheid worden gestimuleerd. We werken in groepjes, tweetallen en ´klassikaal´. Alles wat je in deze workshop leert en vooral ervaart, kun je direct toepassen in de praktijk. Het is ook zeer prettig om als leerkracht, op deze laagdrempelige manier, zelf te werken aan je eigen spreekvaardigheid.

Deze is workshop is geschikt voor leerkrachten die:
– willen dat hun leerlingen meer Engels gaan spreken
– in groep 5, 6, 7, of 8 werken
– aan de hand van een overzichtelijk stappenplan de uitdaging aan durven gaan om alleen nog maar Engels te spreken in de klas
– ideeën willen opdoen om de spreekvaardigheid te oefenen en te bevorderen
– beseffen hoe belangrijk het is om veiligheid te creëren in de klas

Wat zeggen andere leerkrachten over deze workshop?

“Ik was enorm enthousiast over de workshop en mijn collega`s ook. Echt inspirerend. In onze methode missen we de afwisseling met spel en veel spreken en dat maakt het juist zo leuk! Hartelijk dank nogmaals voor de leuke middag”. – Joyce Oosterbeek. Jan Hekmanschool
“We hebben heel veel gehad aan deze effectieve en praktische cursus. We maken gebruik van de Classroom English lijsten en van de ‘fillers’. Ook zijn we begonnen met een English box en een Dutch box met knikkers om het Engels spreken tijdens de les te stimuleren. We spreken nu alleen nog Engels tijdens de les! De kinderen vinden de Engelse lessen een stuk leuker geworden. en ze zien het als een uitdaging om volledig Engels te spreken. Ze hebben ook echt die boost gekregen. Ze hebben er gewoon zin in als Engels op het programma staat!” – Leerkrachten van de Stuyvenbergschool, Nunspeet
“Hoe krijg je kinderen aan het praten op een veilige en speelse manier? Door zelf allerlei werkvormen te ervaren, is deze workshop heel laagdrempelig en interactief. Lauren vertelt lekker vlot en enthousiast. We hebben ontzettend veel ideeën opgedaan en we willen méér!” – Marije & Iris, Driespan
“Wat een leuke, praktische en interactieve workshop. Ik ga zeker aan de slag met alles wat heb ik heb geleerd!” – Leon van der Kevie, De Toermalijn, Zeewolde
De workshops ´Act it out!  en ´Let´s speak English!´ waren inspirerend, leerzaam, laagdrempelig en motiverend. De spelletjes kan ik goed gebruiken in de klas.” Sabiena Veenhuizen,´t Sterrenpad,  Nuis
“Hoe eenvoudig kan het zijn? Zò motiveer je kinderen!” – Joanne van Dieren

Juf Inger heeft over deze workshop een blog geschreven:

“Dit schooljaar besteden wij als team extra aandacht aan de inhoud van onze Engelse lessen. Onze eerste bijeenkomst ging over Engels praten in de les. Als leerkrachten spreken wij tijdens de les Engels zelf ook Engels, maar het blijft soms zo moeilijk om dit echt de hele les vol te houden. Sommige dingen lijken soms gewoon te lastig om in het Engels uit te leggen aan kinderen. Ook is het een uitdaging om de leerlingen Engels te laten praten en ze niet terug te laten vallen in het Nederlands.

Lauren Salomons van Spelen met Engels ging met ons aan de slag en ik ging zeer geïnspireerd naar huis. Let’s speak English!

Tijdens deze eerste van drie studiemiddagen gingen we naast theoretisch ook praktisch aan de slag. Zo kregen we tips voor Classroom English. De zinnen voor de leerkrachten die we hierbij aangeboden kregen, waren niet echt nieuw, maar het stukje voor de leerlingen wel. Lauren had hierbij een goede manier om dit aan te pakken. Ze durfde hierbij zelfs de garantie ‘niet goed, geld terug’ te geven. Dit stukje mag ik, jammer genoeg, maar erg begrijpelijk, niet online delen. Gezien de grote hoeveelheid mooie materialen en lesideeën die ze zelf op haar site deelt, heeft ze groot gelijk dat ze bepaalde dingen exclusief houdt voor haar workshops en studiedagen.

Lauren vertelde ons ook over fillers. Een andere manier om leerlingen in aanraking te laten komen met Engels en ze het gevoel te geven dat ze goed bezig zijn met Engels praten. Ze gaf ons een lijstje met voorbeelden hiervan en liet ons hiermee oefenen. Mooi om te zien hoe je met weinig zeggen toch goed Engels sprekend over lijkt te komen.

De spelletjes die we deze studiemiddag speelden, gaven ook goede ideeën om leerlingen meer Engels te laten spreken. We speelden onder andere een kennismakingsspel waarbij we een Engels woord bij onze naam moesten verzinnen. Dit mocht van alles zijn, maar toch… De I is dan best lastig. Verder speelden we een omschrijvingsspel met kaarten met afbeeldingen. Omschrijven alleen was voor mijn collega en mij vrij lastig, want al snel deden mimiek en lichaamstaal goed mee om de woorden te verduidelijken. Een tip die ik zeker meeneem is dat het altijd handig is om kaarten te kopen waar alleen maar afbeeldingen op staan. Voor dit soort opdrachten zijn die ideaal.

Al met al een fijne studiemiddag waaruit ik veel mee kan nemen naar mijn eigen lessen. Nu dus in de praktijk brengen. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de leerlingen. Mijn Engelse sjaal gaat vrijdag weer om en dan: Let’s speak English!”

error: