Wat een gedoe, zo’n English corner!

Als je een workshop van mij hebt gehad of een online cursus hebt gevolgd, dan weet je wat ik bedoel met een ‘English corner’. En hopelijk weet je ook waarom ik daar zo vaak op hamer ;-). Toch blijkt het er in de praktijk vaak niet van te komen. Soms hangt er ergens een verdwaalde Engelse poster of ligt er, als je goed zoekt, een Engels memoriespelletje, maar een aantrekkelijke, inspirerende Engelse hoek ontbreekt op veel scholen. Hoe komt dat toch?

Ik verzamelde 10 redenen waarom er in de meeste lokalen en op de meeste scholen helemaal niet te zien dat er ook Engels wordt gegeven. Ik ben benieuwd of jij jezelf in één of meerdere van onderstaande punten herkent. Scroll helemaal naar onder voor een gratis download!

BESTEL: THEMAPAKKET CLASSROOM ENGLISH

1.Tijdgebrek
“Ik heb het te druk en vind het moeilijk om tijd vrij te maken voor het opzetten en onderhouden van een English Corner”.

Oplossing: Begin klein! Richt de hoek stap voor stap in. Begin bijvoorbeeld met één poster en een klein rekje met Engelse boeken en breid het langzaam uit. Betrek leerlingen bij het inrichten van de hoek, dit kan gewoon onder schooltijd. Zo creëer je direct betrokkenheid en het scheelt jou weer tijd.

2. Ruimtegebrek
“Mijn klaslokaal is al zo vol. Ik heb geen ruimte om een speciale hoek in te richten”.

Oplossing: Wees creatief! Gebruik een mobiel prikbord, een deel van het whiteboard of een deel van een bestaande kast. Er is vast wel materiaal dat je beter kunt opruimen, inrichten of misschien wel weg kunt gooien. Zo komt er wat ruimte voor Engels. In het ergste geval hang je alleen een woordmat en de dagen van de week op. En wat dacht je van de gang? Misschien is er direct naast de deur van je lokaal nog wel wat ruimte?

LEES OOK: ENGLISH CORNER

3. Engels heeft geen prioriteit
“De Engelse lessen zijn gewoon niet zo belangrijk. Mijn focus ligt op vakken zoals rekenen en taal. Of burgerschap”.

Oplossing: Koppel Engels aan andere vakken. Integreer Engels in bijvoorbeeld rekenen (sommen in het Engels) of wereldoriëntatie (Engelstalige kaarten en posters) en doe het wat vaker tussendoor: zet eens het Engelse jeugdjournaal op, zing een Engels liedje of doe een Engelse energizer. Juist door herhalen leren leerlingen een vreemde taal. Engels is niet meer weg te denken in onze maatschappij en het is ook een kernvak op de middelbare school. Dus máák het prioriteit. Leerlingen vinden het over het algemeen ook nog eens heel leuk, dus maak gebruik van hun enthousiasme en leergierigheid.

BESTEL: E-BOOK ACT IT OUT MORE!’

4. Onvoldoende materiaal
“Het verzamelen van geschikt materiaal kost tijd en geld, mijn school heeft hier geen budget voor”.

Oplossing: Gebruik gratis materiaal. Print materialen van het internet, vraag collega’s om te delen, of gebruik simpele voorwerpen zoals flitskaartjes en zelfgemaakte posters. Op de site van Spelen met Engels kun je een gratis lespakket downloaden en in de openbare bieb vind je vaak de leukste Engelse prentenboeken. Op Sparklebox.co.uk kun je gratis banners en posters per thema downloaden.

5. Gebrek aan inspiratie
“Ik heb geen idee hoe ik mijn English Corner op een aantrekkelijke manier kan inrichten of wat ik erin moeten plaatsen.

Oplossing: Doe inspiratie op. Zoek bijvoorbeeld op Pinterest voor voorbeelden of vraag een collega die enthousiast is over Engels om mee te denken. Kijk eens in de kringloopwinkel voor typisch Engelse items of koop een vlaggetje of mok op www.fun-en-feest.nl. Luister ook eens de podcasts van Spelen met Engels (afl. 12 en 31) over ‘Engels zichtbaar maken’ en laat ook leerlingen met ideeën en voorwerpen komen.

– LUISTER PODCAST: MAAK ENGELS ZICHTBAAR (DEEL 1)
– LUISTER PODCAST: MAAK ENGELS ZICHTBAAR (DEEL 2)

6. Weinig ondersteuning
“Ik krijg geen steun vanuit de directie om mijn English Corner in te richten. Of om überhaupt actiever met Engels bezig te zijn. Dus waarom zou ik?”.

Oplossing: Benadruk het belang van Engels op de basisschool en hoe de taal eigenlijk niet meer weg te denken is in onze maatschappij. Laat de directie luisteren naar de podcasts van Spelen met Engels over de invoering van Engels vanaf groep 1. Vertel over het belang van een English Corner: hoe het de betrokkenheid vergroot van leerlingen, hoe het gevorderde leerlingen extra uitdaging kan geven, hoe het ervoor zorgt dat Engels meer gaat leven in de klas (ook buiten de Engelse les om) en hoe het extra steun geeft aan de zwakkere leerlingen. Ook kun je ouders erbij betrekken: misschien hebben zij materiaal om te doneren of uit te lenen?

7. Engels is niet zo leuk
“Ik voel me onzeker over mijn eigen Engelse taalvaardigheid, dus ik vermijd het eigenlijk om zo’n vaste Engelstalige hoek in te richten”.

Oplossing: Gebruik eenvoudige middelen. Begin met makkelijke woorden en zinnen, denk aan ‘Classroom English’-zinnen als ‘Close the window’, ‘Please be quiet’ en ‘Listen to me’. Spelen met Engels heeft hier een compleet themapakket van, maar je kunt er ook naar googelen. En juist door wél die hoek in te richten, word je eraan herinnerd om Engels te geven en stap in je in je ‘learning zone’. Laat gerust zien dat je het spannend vindt en vraag gevorderde leerlingen altijd om hulp.

8. Ongemotiveerde leerlingen
“Mijn leerlingen zijn niet enthousiast over Engels, dus ik vind het lastig om de hoek actief te houden”.

Oplossing: Maak de English Corner zoveel mogelijk interactief. Voeg spelletjes en uitdagende opdrachten toe, zodat leerlingen er actief mee bezig zijn. Bijvoorbeeld een “word of the week” of een mini-speurtocht die zelfstandig kan worden uitgevoerd. Leg er extra puzzels en werkbladen neer. Of een dialoog die leerlingen in tweetallen met elkaar kunnen doen. Hang er ook de dagen van de week op, het weer, het seizoen en een klok (vraag af en toe hoe laat het is op de Engelse klok). Kortom: maak het makkelijk om er ‘even’ naartoe te lopen.

BESTEL: FLITSKAARTJES DAYS, MONTHS AND SEASONS

9. Het heeft continu onderhoud nodig
“Ik moet een English Corner steeds vernieuwen en aanvullen en daar heb ik soms geen energie voor”.

Oplossing: Probeer een standaard moment in te lassen zodra je aan een nieuw thema begint. Dit zal zo’n eens in de vijf of zes weken zijn. Brainstorm met collega’s wat er allemaal in de English Corner kan worden geplaatst en denk ook aan prentenboeken of leesboekjes. Gebruik je de werkbladen van Spelen met Engels? Print ze uit en bedenk direct welke van de opdrachten leerlingen zelfstandig kunnen uitvoeren (puzzels, kleurplaat etc.): Deze kopieer je enkele keren en leg je alvast klaar. Geef leerlingen ook een taak. Laat hen helpen met het verversen van posters of het toevoegen van nieuwe woorden. Dit maakt het minder tijdrovend en zorgt gelijk voor betrokkenheid.

10. Wat is het nut ervan?
“Zo’n Engelse hoek is een leuk extraatje, maar wat voegt het nu écht toe aan mijn Engelse lessen?”.

Oplossing: Het belang van een English corner is groot. Het geeft steun aan de zwakkere leerlingen, Engels blijft leven (ook op de dagen dat er geen Engels wordt gegeven) en door er werkjes en leesteksten, een boekje of spelletjes neer te leggen kunnen gevorderde leerlingen extra uitdaging krijgen. Het is bovendien een goede reminder voor jezelf om Engels niet weg te laten zakken. Maak het interactief, zodat leerlingen ook leren samenwerken en zelf kiezen.

BEKIJK: WOORDMATTEN

Ik hoop dat bovenstaande oplossingen jou geënthousiasmeerd hebben om nieuw leven te blazen in je English Corner. Of om er direct één te creëren als je dat nog niet gedaan had. Mocht je nog vragen hebben, luister dan eerst de twee podcasts. Als je er daarna nog steeds niet uitkomt, neem gerust eens contact met mi op: info@spelenmetengels.nl 

GRATIS DOWNLOAD (TOT 1 APRIL 2025): WOORDMAT CLASSROOM ENGLISH

error: