Little red riding hood

Copy of ©SpelenmetEngels

Roodkapje is wel één van de bekendste sprookjes onder kinderen. Ideaal dus om hiermee aan de slag te gaan in je Engelse lessen. De kinderen kennen immers het verhaal en zullen daardoor de Engelse vocabulaire sneller oppikken. In dit blog geef ik je tips voor activiteiten die je voor, tijdens en na het voorlezen kunnen uitvoeren.

Het leukst is natuurlijk als je zelf het boek voorleest. Er staan veel filmpjes op YouTube (zie verderop), maar voor een klein bedrag heb je het boek in je klas en kunnen kinderen er ook zelf in bladeren. De boekjes van ‘My first favourite tales’ zijn ideaal voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar: Eenvoudige, korte zinnen en geen gruwelijke details. Je kunt het boekje kopen bij Bol.com. Een andere variant vind je bij Practicum Educatief. Je krijgt hier 10% korting met de code ‘SpelenmetEngels’. Nog veel meer boekjes vind je in dit overzicht.

BESTEL: LESPAKKET LITTLE RED RIDING HOOD

Voordat je gaat voorlezen

Er is een compleet lespakket bij dit sprookje, dus als je het jezelf gemakkelijk wilt maken, schaf je dat aan :-). Dan heb je direct al allerlei spellen en werkbladen én natuurlijk de flashcards. Gebruik deze (of zelfgemaakte) flashcards om de voorkennis van je leerlingen te activeren. Vertel dat je straks (of in een volgende les) het boekje gaat voorlezen en dat je graag wil horen wat de kinderen allemaal al weten over dit sprookje. Kinderen mogen zowel in het Nederlands als in het Engels antwoorden. Bijvoorbeeld: een wolf, ze loopt door het bos, ze gaat naar grandma, ze heeft een basket, oma wordt opgegeten, er is ook een houthakker / boswachter etc.

Steeds als kinderen een woord noemen, houd jij de bijbehorende flashcard omhoog en herhaal je dat woord in het Engels: ‘That’s right, she has a basket. And there’s a cake in the basket’. Je voegt woorden toe die niet worden geroepen, maar die wel belangrijk zijn voor het verhaal: ‘She will say to her grandma ‘What big eyes you have! Remember?’ . Leg de kaarten in de kring op de grond, zodat kinderen er naar kunnen kijken als jij gaat voorlezen.

Je kunt ervoor kiezen om alvast een kort filmpje van het sprookje te laten zien. Als je denkt dat dat teveel input is, zou ik het bewaren voor een derde of vierde les. Als je geen prentenboek hebt om uit voor te lezen, moet je sowieso een passend filmpje uitkiezen. Hieronder vind je korte filmpjes (onder de drie minuten):
Little red riding hood Twinkl Go (kort en eenvoudig, Roodkapje en oma worden niet opgegeten)
Little red riding hood – Kiddostories (kort en duidelijk, wel een vervelend muziekje op de ‘achtergrond’; oma wordt opgesloten in de kast)
Little red riding hood – British council (kort en eenvoudig, past goed bij het verhaal dat je in de werkbladen van Spelen met Engels vindt)
Little red riding hood – Pinkfong (langer en iets enger filmpje, hoewel er niemand wordt opgegeten. Er komt geen ‘woodcutter’ in voor, oma redt Roodkapje)
Little red riding hood – Dream English kids (het verhaal wordt verteld met extra gebaren, illustraties en geluiden)

Er zijn ook langere filmpjes te vinden op YouTube. Deze zijn meer geschikt voor de middenbouw en zou ik sowieso niet als eerste input gebruiken. Meer als ‘extra’ als je een keer tijd over hebt en de kinderen zijn al bekend met het Engelse verhaal.

LEES OOK: WERKVORMEN MET MEMORY (DEEL 1)

Tijdens het voorlezen

Lees het sprookje integraal voor terwijl de flashcards op de grond liggen. Zo kunnen de leerlingen naar jou luisteren, de plaatjes in het boek bewonderen én de link leggen met de woorden die ze al eerder hebben gehoord a.d.h.v. de flashcards. Sommige leerlingen zullen steeds refereren naar de flashcards, andere leerlingen zullen alleen maar aandachtig naar jouw verhaal luisteren.

Als je het verhaal een tweede of derde keer voorleest (in een volgende les), kun je de flashcards of memorykaartjes gebruiken om extra activiteiten uit te voeren. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld de juiste flashcard aanwijzen als ze een woord horen (leg de flashcards weer op de grond in de kring of hang ze verspreid over het lokaal). Of (als je memorykaartjes uitdeelt) hun kaartje omhoog houden als ze hun woord horen.

Je kunt ook expres een foutje maken en dan checken of de leerlingen weten wat er fout gaat (en wat het eigenlijk moet zijn). Leerlingen kunnen een deel van het verhaal meespelen met bijvoorbeeld stokpoppetjes of maskers en misschien heb je wel enkele gevorderde of near-native leerlingen die kunnen helpen met voorlezen.

BESTEL: LESPAKKET GOLDILOCKS

Na het voorlezen

In de onderbouw geef je niet maar één enkele Engelse les per week. Je verdeelt je lessen over vijf dagen en geeft bijvoorbeeld vier keer een kwartier of zes keer tien minuten. Zo blijven kinderen gefocust en kun je ook lekker veel activiteiten doen. Dat betekent dus ook dat je het verhaal wel drie of vier keer kunt voorlezen (verspreid over drie of vier weken) en dat je een filmpje of liedje ook meerdere keren laat horen. Hoe meer herhaling, hoe beter het beklijft.

  • Er zijn diverse liedjes op YouTube te vinden. Niet om mee te zingen (te lang en te ingewikkeld), maar wel leuk om naar te kijken:
    Little red riding hood song for children 
    Little red riding hood – Debbie and friends
    Little red riding hood – Little treehouse nursery rhymes
  • Ga aan de slag met de verschillende spellen die je in het lespakket vindt. Begin eerst met de bingo en domino (een veilige manier van oefenen: leerlingen hoeven nog niets zelf te zeggen) en doe daarna diverse werkvormen met de memorykaartjes. Als leerlingen de woorden kennen, kunnen ze in tweetallen het Guess what?-spel spelen, klassikaal het reactiespel doen of één van de twee bordspellen spelen. Ook zijn er voldoende receptieve en (re-)productieve activiteiten te vinden in de werkbladen.
  • Laat leerlingen deze kaarten eerst inkleuren en daarna op volgorde van het verhaal leggen. Meer kleurplaten vind je hier. Gevorderde en native leerlingen in groep 4/5 kun je een schrijfopdracht geven: Ze schrijven bijvoorbeeld een brief naar oma of de wolf.
  • Ga lekker naar buiten of naar de gymzaal en speel ‘Annamaria Koekoek’: Eén leerling (the wolf) staat met zijn rug naar de rest van de groep. De groep roept: ‘Mr Wolf, how many steps?’. De leerling telt langzaam in het Engels tot maximaal 5: ‘One….two….three!’. De groep roept weer: ‘Mr Wolf, how many steps?’, de leerling antwoordt: ‘One….two….’. Als de leerling antwoordt met ‘No more steps!’ dan draait hij zich om en probeert hij zoveel mogelijk klasgenoten te tikken. De leerling bepaalt zelf welk antwoord hij geeft. Wees als leerkracht eerst zelf één keer de wolf.
  • Zet een muziekje op en laat meerdere pittenzakjes (‘bean bags’) rondgaan in de kring. Als je de muziek stopt, gooien de leerlingen het pittenzakje op één van de flashcards. Ze benoemen het bijbehorende woord.
  • Laat leerlingen regelmatig oefenen met de zinnen ‘What big ears you have’, ‘What big eyes you have’, ‘What a big nose you have’ en ‘What big teeth you have’. Dit doe je door hen te stimuleren jou na te zeggen en door opdrachtjes te geven. Jij roept ‘What big eyes you have!’ (je houdt eventueel de bijbehorende flashcard omhoog of je wijst naar je ogen’) en de leerlingen maken grote ogen. Bij ’teeth’ laten de leerlingen hun tanden zien etc. Als je enkele lessen verder bent, kunnen leerlingen dit zelf roepen en kun jij antwoord geven ‘All the better to see you with!’.
  • Oefen deze chant met je leerlingen (leg de klemtoon op de dikgedrukte lettergrepen en maak zoveel mogelijk gebruik van gebaren):

Little red riding hood
Lives in a wood
She goes to grandma
She meets a wolf
The wolf is bad
The wolf eats grandma
The woodcutter comes
And grandma is free
The wolf runs away
We all shoutHooray!’

BESTEL: LESPAKKET WE’RE GOING ON A BEAR HUNT

Extra filmpjes: 

Little red riding hood – Goggle box (mooi Australisch accent en duidelijke beelden. Let op: Hier worden Roodkapje en haar oma wél opgegeten)
Little red riding hood – fairy tales and stories for kids (langer filmpje, geschikt voor kinderen vanaf groep 4 of 5)
Little red riding hood – Learn with us videos (heel duidelijk filmpje waarin langzaam gesproken wordt met een Brits accent, heeft wel een heel ander wending: Roodkapje geeft de wolf allerlei eten om hem af te leiden)

LEES OOK: GOLDILOCKS

error: