Goldilocks and the three bears

Sprookjes zijn handig om te verwerken in je Engelse lessen, omdat kinderen de Nederlandse versie vaak al kennen. De voorkennis is dus geactiveerd en je kunt wat dieper ingaan op het verhaal.

BESTEL: LESPAKKET ‘GOLDILOCKS’

Eén van mijn favoriete sprookjes om te vertellen in de onder- en middenbouw is de Engelse variant van Goudlokje.  Er zijn twee boekjes die ik van harte kan aanbevelen, omdat ze niet te lang zijn en toch het hele verhaal vertellen.

Goldilocks and the three bears – Estelle Corke (een boekje met ‘flip ups’ en met CD)
Goldilock and the three bears – Ladybird First favourite fairytales

Voordat je gaat voorlezen

Maak, zoek of koop eerst flashcards van de belangrijkste woorden in het boek.  Ik heb een lespakket gemaakt bij dit leuke sprookje en daar zitten uiteraard ook flashcards bij. Maar liefst 18 flashcards om niet alleen vooraf de woorden te bespreken, maar ook om tijdens en na het voorlezen leuke werkvormen mee te doen.

BESTEL: LESPAKKET ‘GOLDILOCKS’

Sparklebox heeft ook materiaal bij dit sprookje, maar het is altijd lastig zoeken op hun site. Daarom hier wat linkjes naar divers materiaal: Flashcards met woorden, Flashcards met plaatjes (en woorden), Woordmat.

Twinkl.co.uk heeft ook mooi materiaal, maar daar moet je een betaald account voor hebben.

Je bespreekt de woorden door aan leerlingen te vragen wat er allemaal in het boek voorkomt. Je hebt de flashcards in je hand, maar laat de plaatjes nog niet zien. Kinderen die het boek al kennen, zullen woorden roepen als ‘beren’, ‘een bos’, ‘bedden’ of ‘pap’. Kinderen die het verhaal niet kennen, kunnen de omslag van het boek bekijken en zo enkele ideeën opdoen.

Elke keer als een kind een woord roept, herhaal jij dit woord in het Engels en laat je de bijbehorende flashcard zien. Deze kaart leg je neer in de kring of hang je zichtbaar op. Als de kinderen geen woorden meer weten, bespreek je de flashcards die je nog in je hand hebt.

Tijdens het voorlezen

De eerste keer lees je het boek integraal voor. Je kunt wijzen naar de flashcards die op de grond liggen en deze woorden wat extra aandacht geven. Bij een tweede of derde keer voorlezen, kun je de volgende activiteiten uitvoeren:

-Geef iedere leerling een flashcard (print ze 2 of 3 keer wat kleiner uit) en laat ze hun kaartje omhoog houden als ze hun woord horen.

-Maak af en toe expres een foutje en laat leerlingen ‘stop’ roepen als ze de fout horen. Eén leerling mag dan vertellen wat het eigenlijk moet zijn. Bijvoorbeeld: ‘She tried the big bed, but it was too cold’ (cold = hard). Ga expres langzamer praten of laat een stilte vallen als je een foutje maakt.

– Wijs naar de drie beren en vraag welke de kleinste is, welke de middelste en welke de grootste. Je kunt hierbij gebruik maken van de flashcards en van gebaren.

BESTEL: LESPAKKET ‘WE’RE GOING ON A BEAR HUNT’

– Als variant op je eigen stem en het boek in de klas, kun je een derde of vierde keer ook een filmpje op het digibord laten zien. Bijvoorbeeld dit filmpje van de British Council (het werkblad dat erbij hoort, is geschikt voor kinderen vanaf groep 5 of 6 die al redelijk Engels kunnen lezen) of de volgende filmpjes op YouTube:

Filmpjes & liedjes

Goldilocks – Oxbridge baby: Mooi, duidelijk filmpje met een prachtig Brits accent.
Goldilocks – English fairy tales and stories: Een wat langer filmpje, meer geschikt voor groep 5 en 6.
Goldilocks – Debbie and friends: Het verhaal wordt hier niet verteld, maar gezongen. Mijn leerlingen vinden de beelden erg grappig. Het refrein bevat een dansje dat leerlingen mee zouden kunnen doen, maar verder is het eigenlijk te moeilijk voor kleuters.
Goldilocks – Gigglebox: Leuk en duidelijk filmpje.
Goldilocks – Pancake manor: Twee poppen die het verhaal voorlezen, met gezongen stukjes en tekenfilmpjes tussendoor. Het eind wordt niet verteld. De poppen vragen “What do you think happened next?’
Goldilocks – Pinkfong: Een leuk filmpje met Engelse ondertiteling.
Goldilocks – Learning station: Ook hier wordt het verhaal niet verteld, maar gezongen. Leuk voor de middenbouw, ook omdat het Engelse ondertiteling bevat. Je kunt vooraf aan de leerlingen vragen wat er verschilt met het oorspronkelijke verhaal. Zo letten ze goed op en kun je dit achteraf bespreken.
Goldilocks – SupersimpleTV: Het verhaal wordt hier verteld met een soort van poppenkast. Ik denk dat het filmpje te lang is voor de kleuters, maar oordeel zelf!
Goldilocks – Funtastic TV: Je ziet een echt meisje dat het verhaal beleeft. Er wordt bij gezongen, maar dat zal voor jongen kinderen nog te moeilijk zijn om te begrijpen. Ook de drie beren zijn verklede kinderen. Leuk om na te spelen met jouw groep!

BESTEL: THEMAPAKKET MY HOUSE

Na het voorlezen

– Als je het lespakket van Spelen met Engels hebt besteld, kun je aan de slag met de memorykaartjes. Hier zijn diverse (klassikale) werkvormen bij mogelijk. Voor kinderen die al woordjes kunnen lezen, gebruik je de flitskaartjes. Ook het bingospel en het reactiespel zijn geschikt om nu te gaan spelen.

– Print deze maskers uit en speel het verhaal na met je leerlingen. De British Council heeft een eenvoudig toneelstuk gemaakt voor 4 spelers, ideaal voor kinderen in de middenbouw.

– Bij het lespakket van Spelen met Engels vind je maar liefst 16 werkbladen en opdrachten die leerlingen zelfstandig of in tweetallen kunnen maken. Sommige werkbladen zijn alleen geschikt voor kinderen vanaf groep 4 (omdat er enkele woordjes in staan), maar andere kunnen ook gebruikt worden in groep 1 t/m 3.

– Op de site van dltk-teach vind je het verhaal, enkele knutselactiviteiten met gratis printable templates, kleurplaten en een aantal werkbladen. Met de vingerpoppetjes kun je het verhaal naspelen of kinderen eenvoudige woorden of zinnen laten zeggen.

– Voor de midden- en bovenbouw is er deze leuke kijk- en luisteropdracht. Kinderen kijken het filmpje en beantwoorden online de meerkeuze vragen.

BESTEL: LESPAKKET ‘GRUMPY DUCK’