Leuke liedjes voor de bovenbouw zijn vaak lastig te vinden. Ik heb daarom zelf een lesactiviteit gemaakt bij het nummer ´Hall of fame´ van The Script ft Will.I.am. Het is vooral geschikt voor groep 7/8 en voor de bruklas in het voortgezet onderwijs.
BESTEL: COMPLETE LES ‘COUNT ON ME’
Hall of Fame
1. Vraag aan je leerlingen wat zij denken dat hall of fame betekent en hoe ze het zouden vertalen. Dit kan klassikaal, maar je kunt ze ook in kleinere groepjes laten brainstormen. In het laatste geval is iedereen er actief bij betrokken.
2. Bekijk de clip van ´Hall of fame´ op YouTube. Deze heeft geen ondertiteling: het gaat er om dat leerlingen het nummer een keer horen en zien.
3. Deel de lyrics (tekst) uit en laat leerlingen deze in stilte doornemen. De woorden die ze niet kennen, onderstrepen ze. Daarna gaan ze in tweetallen bespreken welke moeilijke woorden ze zijn tegengekomen: waarschijnlijk kunnen ze elkaar wel helpen met de betekenis.
DOWNLOAD: SONGTEKST ‘HALL OF FAME’
Is jouw klas gewend om onderling Engels te praten? Laat leerlingen de woorden dan aan elkaar omschrijven i.p.v. vertalen. Bijv. Leerling 1: I don´t know what ´brightest´ means´, leerling 2: ´It´s like very shiny, a lot of sparkles, like the sunshine.´
Woorden waar ze samen niet uitkomen, kunnen ze vragen aan een ander tweetal of aan de leerkracht: ´What does ´dedicate´ mean?´. Een andere
leerling of leerkracht antwoordt: ´It´s when you give everything you have to reach your goal.´
4. Laat het liedje nu nogmaals horen (laat het beeld achterwege), zodat de leerlingen mee kunnen lezen.
LEES OOK: HAPPY! – EEN ENGELSE LES VOOR GROEP 7/8
5. Laat de leerlingen hun naam op de songtekst schrijven en neem de teksten weer in. Zo kunnen ze niet stiekem spieken bij het maken van het werkblad. Is dat te lastig? Laat ze dan de tekst van het lied gebruiken om de opdrachten te maken.
6. Deel het werkblad uit. Laat de leerlingen in tweetallen werken, terwijl jij rondloopt en begeleidt. Omdat de leerlingen het liedje pas twee keer gehoord en één keer gezien / gelezen hebben, zullen ze ook een aantal opdrachten moeten gokken. Dat is juist de bedoeling: laat ze maar samen overleggen en discussiëren (zoveel mogelijk in het Engels natuurlijk!). Op het werkblad vind je o.a. opdrachten waarin ze delen van het liedje op goede volgorde moeten zetten of woordjes moeten invullen op lege plekken (´gap fill´).
DOWNLOAD: WERKBLAD ‘HALL OF FAME’
7. Sommige tweetallen zullen snel klaar zijn: omdat ze het liedje al kennen of omdat ze gewoon wat beter zijn in Engels dan hun klasgenoten. Geef deze leerlingen alvast de songtekst weer terug, zodat ze hun eigen antwoorden na kunnen kijken. Zo hoeven ze niet te wachten op de rest. Je kunt ze ook een andere opdracht geven, zoals bijvoorbeeld onderstaande woordzoeker.
DOWNLOAD: WORDSEARCH ‘HALL OF FAME’
8. Als iedereen klaar is, deel je de songteksten weer uit en kijken de leerlingen hun antwoorden na. Dit kun je klassikaal doen, in groepjes of individueel in stilte. Gaan de snellere leerlingen zich vervelen? Laat ze een deel van de tekst vertalen op twee manieren: letterlijk (dat wordt dan dus niet zo mooi) en op een manier dat het in het Nederlands ook goed klinkt (dus wat vrijer vertaald).
9. Als de tekst is doorgenomen, ga je het liedje nogmaals luisteren. Zonder beeld! Door alleen te luisteren, gaan de leerlingen meezingen en worden ze niet afgeleid door de beelden. Ze begrijpen nu ook beter wat er wordt gezongen.
BESTEL: COMPLETE LES ‘WHAT A WONDERFUL WORLD’
10. Laat de leerlingen in tweetallen of groepjes de volgende vragen beantwoorden:
– What´s the message of the song?
– Do you agree with the message? Why / why not?
– What would you like to be when you grow up?
– Would you like to be famous? Why / why not?
– When do you feel like a hero?
11. Speel de videoclip nog één keer af: Alle leerlingen begrijpen nu de boodschap en de meesten zullen enthousiast meezingen.
Dit liedje is goed te combineren met het thema ´jobs´ en met de chunk ´I´d like to be …´.
Reacties zijn gesloten.