Happy: Een Engelse les voor groep 7/8

Wat is het soms toch moeilijk om passende liedjes te vinden voor de bovenbouw. Ze zijn óf te kinderachtig óf juist geschikter voor de middelbare school. Bij het zoeken naar het perfecte liedje, is het belangrijk dat je de volgende vragen stelt: Sluit de inhoud aan bij de belevingswereld van kinderen in groep 7/8? Sluit de tekst aan bij hun leeftijd en hun niveau? Wat gebeurt er allemaal in de videoclip? Is het verstaanbaar en makkelijk mee te zingen? Kan ik er een les omheen bedenken?

Ik maak het je met dit blog gemakkelijk door je enkele ideeën te geven bij het vrolijke nummer ‘Happy’ van Pharrel Williams. Bijvoorbeeld goed te gebruiken bij het thema ‘My feelings’.

BESTEL: THEMAPAKKET MY  FEELINGS (BOVENBOUW)

Happy – Pharell Williams

  • Bekijk met de klas het videoclipje op YouTube, maar geef van tevoren een aantal vragen over het filmpje, zodat ze extra goed opletten. De vragen kunnen in het Nederlands (voor de lagere niveaus) of in het Engels en mogen eventueel in tweetallen beantwoord worden. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen (ze staan op volgorde van opkomst in de videoclip):
  1. Is the singer wearing a hat (yes) / 1 earring?  (no, 2)
  2. Is there a boy with a dog on his T-shirt? (no: a cat)
  3. How many mignons do you see in total? (5)
  4. Is the little girl wearing a red bow in her hair? (No, it’s a blue bow)
  5. Is there a green bowling ball (yes)
  6. Is there a girl with purple hair? (yes)
  7. How many bikes do you see in the school? (2)

Zorg ervoor dat je van tevoren hebt opgeschreven op welke tijd in de clip je de antwoorden kunt zien. Je kunt dan samen met de leerlingen op het digibord hun antwoorden nakijken.

LEES OOK: HALL OF FAME

  • Nu is het tijd om mee te zingen! Als je zoekt op ´happy lyrics´ krijg je verschillende filmpjes. Zoek een duidelijke uit met de goede tekst (dat verschilt nogal eens) en meezingen maar. Je kunt de tekst ook uitdelen en eerst klassikaal bespreken. Leerlingen kunnen de tekst ook individueel of in tweetallen doornemen en alle woorden onderstrepen waarvan ze de betekenis niet kunnen achterhalen m.b.v. de context. Als je de ‘lyrics’ downloadt, vind je op de tweede pagina een plek waar leerlingen deze woorden kunnen noteren.

DOWNLOAD: LYRICS ´HAPPY 

  • Als het lied gezongen is, krijgen leerlingen een ´gap fill’-opdracht (hieronder te downloaden), waarbij ze woorden op een lege plek moeten invullen. Voor de lagere niveaus is het gemakkelijker als ze de originele tekst erbij mogen houden. Voor gevorderde leerlingen is het aan te raden om de originele tekst niet te gebruiken en zelfs het vakje waarin de woorden staan even af te knippen. Op het werkblad zie je twee extra opdrachten, waarbij de leerlingen een omschrijving moeten koppelen aan een woord en waarbij leerlingen in tweetallen praten over een aantal vragen.

DOWNLOAD: GAP FILL OPDRACHT ´HAPPY´

  • De les wordt natuurlijk afgesloten door het lied nogmaals te zingen en het liefst ook door erbij te dansen, net als in de videoclip. Gekke en vrolijke dansjes zijn verplicht! 🙂

BESTEL: COUNT ON ME – BRUNO MARS

Reacties zijn gesloten.

error: