In deze blog geef ik je drie werkvormen voor de bovenbouw om de spreekvaardigheid te oefenen. Veel plezier!
- Leerlingen krijgen een schemaatje met negen vakjes. In deze vakjes staan verschillende onderwerpen. Ze werken in tweetallen.
- Ze kiezen om de beurt een onderwerp uit het schema en moeten hier 30 seconden over kunnen praten, zonder dat er lange stiltes vallen. Als dat lukt, ´wint´ de leerling dat vakje.
- De bedoeling is dat je als eerste drie vakjes op een rij kunt afvinken (horizontaal, verticaal of diagonaal).
- Je kunt dit spel variëren met onderwerpen, maar uiteraard ook met tijd. Een minuut is een stuk moeilijker! Geef elk tweetal een timer of start steeds klassikaal met een timer op het digibord.
LEES OOK: WORKING IN PAIRS
Describe an object
- Zet verschillende voorwerpen neer die erg op elkaar lijken (bijv. drie soorten kopjes, drie paar schoenen, twee glazen, twee pennen, drie kettingen etc.)
- Leg bij elk voorwerp een kaartje met een nummer erop (bijv. 1 t/m 10 als je tien voorwerpen hebt. Je kunt er ook meer of minder doen, afhankelijk van
het niveau van de groep)
- Geef leerlingen de kans om naar de voorwerpen te kijken en ze in hun hoofd alvast te omschrijven.
- De eerste leerling kiest een voorwerp (zonder er al te opvallend naar te kijken) en omschrijft dit zo goed mogelijk, zonder het woord of een gedeelte daarvan te noemen. De rest van de leerlingen schrijft het nummer op van het voorwerp, waarvan zij denken dat het omschreven wordt.
- Daarna mag de volgende leerling: Hij mag hetzelfde voorwerp kiezen, maar ook een andere. De overige leerlingen raden welk voorwerp hij bedoelt en schrijven het bijbehorende nummer op hun werkblad. Zo gaat het door tot een maximum van bijv. tien leerlingen…
- Je kunt deze activiteit zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Zo kun je het zelfs in de middenbouw al spelen!
LEES OOK: ENGELS PRATEN IN DE BOVENBOUW, DEEL 2
BESTEL: FLASHCARDS DESCRIBING PEOPLE
Postcard in pieces
- Verzamel een aantal plaatjes en foto´s uit tijdschriften of van internet.
- Knip elk plaatje in twee of drie stukken en geef de incomplete plaatjes aan je leerlingen, zonder dat ze het van elkaar kunnen zien.
- De bedoeling is dat de leerlingen met gedeeltes van hetzelfde plaatje elkaar vinden aan de hand van omschrijvingen.
- De leerlingen vertellen omstebeurt, in één of twee zinnen, wat er op hun plaatje staat. Bijv. ´There are clouds, I see a mountain and I think it´s summer´. De rest van de groep luistert goed om te horen of deze omschrijving een beetje overeenkomt met wat er op hùn plaatje staat.
- Je kunt aan sommige leerlingen iets meer details vragen, als je merkt dat de groep nog geen idee heeft.
- Als alle leerlingen hun plaatje of foto omschreven hebben, kunnen de leerlingen die denken dat ze bij elkaar horen twee- of drietallen gaan vormen. Ze maken het plaatje of de foto compleet. Als het niet klopt, moeten ze uiteraard verder zoeken en nogmaals om een omschrijving vragen: ´Could you please tell me again what´s on your picture?´.
LEES OOK: ENGELS PRATEN IN DE BOVENBOUW, DEEL 3
Bron: Cambridge
In de workshop ´Let´s speak English, part I´ leg ik je stap voor stap uit hoe je je leerlingen in de bovenbouw continu Engels kunt laten spreken in de les. Als je dit stappenplan volgt én volhoudt, geef ik je de garantie dat er in jouw groep de rest van het schooljaar met heel veel plezier en motivatie Engels wordt gesproken.
In de workshop ´Let´s speak English, part II` komen vervolgens een heleboel leuke werkvormen aan bod om de spreekvaardigheid te oefenen. Deze actieve & coöperatieve werkvormen ga je uiteraard zelf ervaren, zodat je weet hoe het zal zijn voor je leerlingen.
Reacties zijn gesloten.