Omdat de voertaal tijdens de Engelse les (bijna) altijd Engels is, is het verstandig om je leerlingen zo snel mogelijk te laten wennen aan woordjes en zinnen die je dagelijks gebruikt. Dit wordt ook wel ‘Classroom English’ genoemd. Je zou dit kunnen onderverdelen in ‘Feelings’ (je begroet je leerlingen in de ochtend en je vraagt hoe het gaat) en ‘Classroom English’ (eenvoudige zinnen die jij en je leerlingen gebruiken om elkaar iets duidelijk te maken).
In dit artikel krijg je tips voor de start van een nieuw schooljaar in de onder- en middenbouw. Ideeën voor de bovenbouw vind je in dit blog. Kijk goed naar wat bij het niveau van jouw groep past en kies wat leuks uit! Veel plezier.
LEES OOK: EEN NIEUW SCHOOLJAAR (BOVENBOUW)
Feelings
Bij de deur of in de kring kun je op speelse wijze je leerlingen begroeten. Maak zoveel mogelijk gebruik van liedjes, zodat de eenvoudige zinnetjes snel blijven hangen. Doe dit in combinatie met flashcards en je zult zien dat leerlingen binnen no-time begrijpen wat je bedoelt én misschien zelfs antwoord geven. Denk bijvoorbeeld aan ´Hello / Good morning / Good afternoon / What’s your name? / How are you? / I´m fine´ etc.
* Liedjes voor groep 1, 2, 3, 4:
–Hello hello can you clap your hands van Super Simple Songs. Een vrolijk en eenvoudig liedje waarbij je de woorden die je zingt tegelijkertijd uitbeeldt. Zo kunnen de leerlingen al snel meedoen.
–What´s your name? van Maple leaf learning. Een eenvoudig liedje die de leerlingen al snel zullen meezingen. Zo oefenen ze de chunks ´What´s your name? / My name is…´. Laat een voorwerp (bijv. een Engels vlaggetje of een Engelse hoed) de kring rondgaan terwijl het liedje gezongen wordt. Als de muziek stopt bij de vraag ´What´s your name?´ geeft de leerling met het voorwerp antwoord: ´My name is…´
–Hello Song, Hello How Are You van The Kiboomers. De melodie van dit liedje is heel gemakkelijk. Je hebt het je leerlingen zò aangeleerd. De tekst is als volgt: ´Hello hello, how are you? Hello hello, how are you? Hello hello, how are you? How are you today?´. Ook zonder de muziek kun je het liedje zingen, zodat je het tempo kunt aanpassen en steeds even kunt stoppen als je de vraag ´How are you today?´ hebt gesteld. Bij ´hello hello´ zwaai je naar de groep. Bij ´how´ haal je schouders vragend op en bij ´you´ wijs je een leerling aan.
-´Hello´ van Super Simple Songs. Ook een leuk en simpel liedje om regelmatig te herhalen, zodat leerlingen al snel weten welke antwoorden er mogelijk zijn op de vraag ´How are you?.
– Hello song for children van Miss Linky. Een liedje waarbij kinderen lekker kunnen mee bewegen. Door de eenvoudige melodie zal er snel worden meegezongen (mist je het een aantal keren gedurende de week / enkele weken) herhaalt).
BESTEL: THEMAPAKKET MY FEELINGS (ONDERBOUW)
* Liedjes en filmpjes voor groep 3, 4, 5:
-´Goodmorning how are you´ van English Singsing. Een kort rollenspel waarbij de leerlingen kunnen kijken & eventueel meelezen. Daarna kunnen ze het rollenspel zelf nazeggen m.b.v. het filmpje.
-´How are you? I´m fine´ van English Singsing. Eerst het liedje kijken en luisteren, daarna zelf proberen te zingen.
– Hello Song for Kids, Greeting Song for Kids van The Singing Walrus.
– How are you today van Maple leaf Learning. Een kort filmpje waarin geoefend wordt met de chunk ´How are you today?´. Na het kijken van dit filmpje kun je de chunk zelf toepassen door de vraag te stellen aan verschillende leerlingen of door de leerlingen elkaar vragen te laten stellen. Maak gebruik van foto´s of plaatjes om de verschillende gevoelens te benoemen of aan te kunnen wijzen.
BESTEL: THEMAPAKKET CLASSROOM ENGLISH
Classroom English
Hoe meer Engels je spreekt tijdens de Engelse momenten / lessen, hoe sneller en natuurlijker leerlingen de taal zullen oppikken. Het is wel belangrijk dat je dit doet in combinatie met visuele middelen (flashcards) en het gebruik van gebaren, zodat leerlingen extra steun hebben als ze naar jou kijken en luisteren. Hieronder enkele tips om via het digibord zinnen te oefenen. Doe dit altijd als extra, jijzelf bent de belangrijkste en meest interactieve vorm van input!
– Classroom language van Easy English channel: In dit filmpje komen de standaard zinnen voorbij die leerkrachten en leerlingen gebruiken tijdens de Engelse lessen. Het filmpje is vrij lang, dus ik zou het niet gebruiken in groep 3/4. Stimuleer leerlingen om de zinnen na te zeggen zodat ze actief betrokken blijven.
– Classroom language van ABC Educational channel : Ook in dit filmpje komen de standaard zinnen voor. Het is een stuk korter dan degene hierboven, maar nog steeds vrij lang voor jonge kinderen. De zinnen worden veel herhaald en leerlingen worden uitgenodigd om het na te zeggen.
– Classroom language English van Ames836: Een lang filmpje met een mooi Brits accent. Alle zinnen worden twee keer herhaald. Vanaf de vijfde minuut komt er een soort quiz: Leerlingen zien een plaatje en moeten er het juiste zinnetje bij kiezen. Dit kan alleen gebruikt worden als leerlingen al kunnen lezen.
– Classroom instructions van Puppi channel: De geluidskwaliteit is niet geweldig, maar de zinnen zijn handig en het filmpje duurt niet zo lang. je kunt ervoor kiezen om zelf de zinnen hardop te zeggen
– English vocabulary van Learning chocolate: Kort en krachtig filmpje met belangrijkste woorden en zinnen, zoals ‘repeat’, ‘listen’, ‘write’ en ‘be quiet’. Je kunt dit bijvoorbeeld goed gebruiken in combinatie met de flashcards van Spelen met Engels: Leerlingen wijzen naar de juiste flashcard als ze de zin zien en horen.
Met de spellen van Spelen met Engels kun je de zinnen op speelse wijze oefenen. Denk aan bingo, bordspel, memory, minilocobladen en handige woordmatten.
BESTEL: CLASSSROOM ENGLISH WOORDENLIJST
Speltips
–Maak plaatjes met de verschillende gevoelens erop (fine, hungry, great, tired). Gebruik bijvoorbeeld de flashcards van Spelen met Engels. Of laat de leerlingen de diverse gevoelens uitbeelden en maak er een foto van. Als je flashcards met gevoelens als ´tired, happy, sad, hungry, wonderful, fine´ ophangt, kun je hier iedere dag even naar verwijzen. Ook kunnen leerlingen die nog geen Engels (durven of kunnen) spreken een plaatje aanwijzen, waarbij jij het woord zegt: ´Ah, you feel hungry?´. De eerste paar lessen zullen de woorden voor sommige kinderen nog moeilijk zijn, maar na een paar weken zijn de plaatjes waarschijnlijk niet meer nodig. Als je dan vraagt ´How are you today?´ (bijvoorbeeld als ze ´s ochtends binnenkomen), zullen ze zelf zeggen great, tired, happy, not so good of hungry.
-Laat een aantal plaatjes rondgaan terwijl je een liedje zingt (die van The Kiboomers is het eenvoudigst) . Als het liedje stopt (bij ´How are you today?´), vraag je aan de leerlingen die op dat moment een kaartje hebben ´How are you?´. Zij geven antwoord m.b.v. het plaatje: ´good´, ´sad´ ´hungry´, ´happy´ ´wonderful´ ´tired´ ´cold´ etc. uiteraard mogen de klasgenootjes elkaar helpen.
-Zoek een praatplaat waar veel op is te zien. Laat leerlingen naar het bord komen en aanwijzen welke Engelse woorden ze al kennen. Hier kun je gemakkelijk differentiëren. Bij een leerling die nog niet zoveel weet, vraag je ´What colour is the sea?´ of ´Do you see a boat?’. Leerlingen die al wat verder zijn kunnen misschien al een zinnetje zeggen: ´I see children on the beach´. Handige posters vind je hier. Zo krijgen kinderen het zelfvertrouwen dat ze eigenlijk al best veel weten in het Engels!
-Laat leerlingen samen bedenken wel woorden ze allemaal al in het Engels kennen. Deze mogen ze tekenen of hardop zeggen. Dit kan aan de hand van een bepaald thema (zomer, vakantie, dieren of school) of in het algemeen. Hebben ze vorig jaar al Engels gehad? Welke woorden en zinnen weten ze nog van vorig jaar?
-Leg allerlei plaatjes neer op de grond in de kring. Denk aan de thema´s die je vorig jaar behandeld hebt of die de leerlingen al hebben gehad (transport, colours, body, animals, school, family etc). Varieer in zeer makkelijk tot redelijk moeilijk en zorg voor voldoende plaatjes. Alle leerlingen mogen een plaatje kiezen waarvan zij het Engelse woord weten. Zo voelen alle leerlingen zich trots omdat ze al één of meerdere Engelse woorden kennen. De leerlingen mogen om de beurt hun woord zeggen terwijl ze het plaatje laten zien. Dit kun je herhalen met verschillende kaartjes, plaatjes, voorwerpen of foto´s. Daarna kunnen de leerlingen de kaartjes ook in categorieën verdelen.
Action stories
Om leerlingen spelenderwijs kennis te laten maken met jou ‘Classroom English’, kun je deze ‘action stories’ uitvoeren. Zorg voor een beweging bij elke zin en laat leerlingen dit nadoen. Herhaal het rijmpje meerdere keren, op verschillende dagen. Voordat je het weet, begrijpen ze wat je bedoelt.
Wait a moment
Listen to me
Please sit down
Form groups of three
Please be quiet
Raise your hand
Open your book
Do you understand?
Open the window
Close the door
Look at me
And touch the floor
Look at the board
And come to me
Stand up please
And count to three
1 2 3