In deze blog krijg je een les aangereikt bij het thema ´transport´ of ´vehicles´. De les sluit het beste aan bij de onder- en middenbouw, maar is misschien ook geschikt voor de bovenbouw als jouw leerlingen pas Engels krijgen vanaf groep 7.
Voorkennis activeren
Begin met het activeren van voorkennis: Welk voertuigen zijn er allemaal? Heb je wel eens in een trein gereden? Of in een vliegtuig gevlogen? Zijn er leerlingen die al enkele woorden in het Engels weten, zoals bijvoorbeeld ´car´ van de film ´cars´. Je kunt de dag voordat je deze les gaat geven aan de leerlingen vragen of ze van thuis een speelgoed voertuig mee willen nemen: de meeste kinderen hebben wel een speelgoedautootje, maar misschien zijn er ook fietsjes van playmobil of een motor of helicopter.
Prentenboeken & liedjes
– Lees het boek ´Pete the Cat´s train trip´ voor. Deze is o.a. te bestellen bij Bol.com. Er zijn ontzettend veel boeken van Pete the Cat en er is zelfs een handpop. In dit boek gaat Pete een treinreisje maken. Je kunt vooraf aan de kinderen vragen: ´Have you ever been in a train?´ of ´Stand up if you like driving in a train´. Een eenvoudig boek voor de kleuters is ‘Here we go‘ van Eric Carle. Klik op de titel voor een voorbeeldfilmpje. Het boek is te koop bij Bol.com. Het derde boekje dat ik aanbeveel is ‘Toot toot, beep beep‘ (klik op de titel voor een voorbeeldfilmpje), waarin wordt geoefend met de geluiden die de voertuigen maken. Het boekje is te koop bij Bol.com.
– Een vrolijk en interactieve liedje voor de onderbouw is ‘Driving in my car‘ van Super simple songs. Leerlingen gaan ‘very slow’ en ‘very fast’ meedoen met o.a. rowing a boat, riding a bike en riding on a train. Flashcards en een kleurplaat bij dit liedje vind je hier.
– ‘Up, up, up‘ van Barefoot Books is een vrolijk liedje met Engelse ondertiteling. Deze is goed te gebruiken in de middenbouw.
– Andere leuke liedjes zijn ‘Wheels on the bus‘ en ‘We all go travelling by‘. Als je ‘Wheels on the bus’ van supersimplesongs neemt, kun je er flashcards bij downloaden, die je van tevoren kunt doornemen: bespreek alle woorden (wheels, whipers, door, horn etc.) en de geluiden of gebaren die erbij horen. Zing het liedje eerst langzaam, voordat je de muziek op zet. Pas na minimaal twee keer oefenen, kijk je één van de vele video´s die er te vinden zijn op youtube. Voor meer inspiratie bij deze liedjes, kun je het beste de blogs lezen.Bij ‘We all go travelling by’ schreef ik een uitgebreid blog.
LEES OOK: WHEELS ON THE BUS
LEES OOK: WE ALL GO TRAVELLING BY
Voorwerpen en flashcards
– De leerlingen gaan nu nieuwe woorden leren m.b.t. het thema ´transport´. Zorg dat je van de belangrijkste voertuigen flashcards hebt gemaakt of neem speelgoed voertuigen mee. Laat de voertuigen zien en zeg het woord. Vervolgens geef je iedere leerling een plaatje of een voorwerp en vraag je: ´Who´s got the train?´, ´Who´s got the car?´ etc. De betreffende leerlingen geven het plaatje weer terug aan jou. Je kunt ook andere opdrachten geven: ´Joanne, could you give you car to Robert?´, ´Robert, could you put your helicopter on your table? ´
– Om te oefenen met de geleerde woordjes, kun je de leerlingen in een volgende les ieder een flashcard geven. Je oefent van tevoren de chunk ´How do you come to school?´. Leerlingen lopen rond met hun flashcard en vragen aan elkaar: ´How do you come to school?`. Ze antwoorden met dat wat er op hun flashcard staat: ´By bike´, ´By plane´. Daarna wisselen ze van flashcard en gaan ze naar het volgende klasgenootje. Dit is niet alleen goed voor de spreekvaardigheid, maar ook nog erg grappig, want wie komt er nu met het vliegtuig naar school? Je kunt deze chunk ook goed oefenen met de reactiespellen van Spelen met Engels (er is een onder- en bovenbouwversie).
Tips voor nog veel meer spelletjes vind je hier en hier.
Leg gelijk het verschil uit tussen lorry (Brits) en truck (Amerikaans), want dit zul je vaak terugzien in filmpjes op youtube. Wat leerlingen ook erg leuk vinden, is om te oefenen met de tongue twister ´red lorry, yellow lorry´.
Kijk- en luisteropdrachten
– Woordjes oefenen aan de hand van het digibord? Dat kan met dit filmpje, deze of deze. In een tweede les (of als leerlingen al wat meer kunnen) zijn deze filmpjes heel leuk: Street vehicles & transportation en Vehicles and Transportation. Alle filmpjes zijn van ELF Kids videos.
– Een luisteropdracht is altijd handig om te checken of de leerlingen de woorden begrijpen. Op deze site kun je leuke werkbladen uitprinten: Leerlingen omcirkelen het plaatje dat hoort bij het woord dat jij zegt. Leg van tevoren goed uit hoe de opdracht werkt en doe dit in het Engels: zorg dat alle leerlingen naar jou kijken terwijl je het uitlegt. Een soortgelijke luisteropdracht vind je ook bij de werkbladen van Spelen met Engels of in het themapakket.
– Een andere leuke ´input´ opdracht is een werkblad met `I can draw…´. Leerlingen kunnen zelf de opdrachtjes lezen (I can draw a red lorry, I can draw a blue bus), maar je kunt de opdrachten ook klassikaal geven: ´Draw a green bike´. De leerlingen die al kunnen lezen, kunnen zo in hun eigen tempo verder werken, terwijl de rest van de klas met de leerkracht meedoet. Een soortgelijke opdracht vind je bij de werkbladen van Spelen met Engels
Overige tips
– Voor leerlingen die al kunnen lezen en schrijven, zijn er voldoende werkbladen te vinden op internet. Eén van mijn favoriete sites is die van ISL Collective. Je kunt een gratis account aanmaken en daarna kiezen uit talloze werkbladen. Hier een link naar het thema ´transportation´. Je kunt natuurlijk ook de werkbladen van Spelen met Engels bestellen.
– In de webshop van Spelen met Engels vind je ook allerlei spellen, zoals bingo, domino, memory, bordpellen, miniloco, Guess what? en kwartet. Let op: er is onderscheid gemaakt tussen de onder- en bovenbouw.
LEES OOK: TRANSPORT & VEHICLES, 2
– Om nog meer te oefenen (in een volgende les) kun je een aantal kleine dialogen bedenken die de leerlingen moeten nazeggen. Bijv.
`Good morning. Can I see your tickets please?´
´Yes, of course. Here you are´
´Thank you. Have a wonderful trip / have a great journey´
´Thanks. Bye!´
– Laat leerlingen de verschillende voertuigen categoriseren: Hang drie foto´s of woorden in het lokaal met Land, Sea (of Water) & Air. Roep een voertuig en laat alle leerlingen (of steeds twee of drie leerlingen bij een grote klas) naar de juiste foto lopen. Dit kan ook zittend in tafelgroepjes met kleinere kaartjes.
Nog meer inspiratie nodig? Lees dan verder op dit blog.
Reacties zijn gesloten.