Het prentenboek ´The smartest giant in town´ van Julia Donaldson is heel geschikt bij het thema´clothes´. Neem allereerst even de tijd om het boek op YouTube te bekijken en lees daarna hieronder alle activiteiten die je met je groep kunt doen rondom dit geweldige boek. Het filmpje bestaat uit twee delen en je vindt ze hier: deel 1 en deel 2. Het boek kun je bestellen op Bol.com.
Voordat je gaat voorlezen
Voordat je het boek gaat voorlezen, laat je eerst de flashcards zien van George (de reus), de dieren die in het verhaal voorkomen én de kleren die de revue passeren. Ik vertel in het Engels (met veel gebaren en mimiek) dat George zijn kleding gaat weggeven aan de verschillende dieren, omdat ze het zo hard nodig hebben. Eventueel kun je de leerlingen laten gokken welk kledingstuk naar welk dier gaat. De flashcard van George heb ik gemaakt door de voorkant van het boek te kopiëren. In dit document vind je de overige flashcards, maar je kunt natuurlijk ook de flashcards van Spelen met Engels bestellen.
Tijdens het voorlezen:
De vergevorderde leerlingen en de leerlingen die het boek al kennen, kunnen misschien wel wat extra uitdaging gebruiken: Geef hen een plaatje of woord uit het verhaal. Het liefst de woorden die een aantal keer herhaald worden, zoals goat, dog, smartest, giant, town, shirt, tie etc. Vertel de leerlingen dat ze, elke keer als ze hun woord horen, moeten gaan staan. Ook leerlingen in de bovenbouw vinden dit erg leuk om te doen!
De meeste leerlingen zullen supergoed opletten, maar er is er altijd wel eentje die zit te dromen. Speel hiermee: ga heel langzaam praten, herhaal het woord net zolang totdat de leerling reageert of blijf een poosje stil en kijk in het rond. Leerlingen zullen elkaar helpen. Kijk veel de klas rond terwijl je vertelt en maak oogcontact met de leerlingen die moeten gaan staan. Maak er een vrolijk schouwspel van.
Een erg leuk stukje is: ´I´m the smartest giant in town´, waarbij drie leerlingen steeds achter elkaar op moeten staan, namelijk bij smartest, giant & town. Kies drie leerlingen die moeite hebben met stilzitten ;-). Gegarandeerd blije gezichten en plezier!
Na het voorlezen
-Check of de leerlingen vooraf goed gegokt hebben: Kloppen de kledingstukken bij de dieren?
– Leg de plaatjes (klassikaal of in tafelgroepjes) op goede volgorde: welk dier kwam George als eerste tegen? Welke daarna? Welk kledingstuk trok hij als eerste uit? Kleinere plaatjes om dit soort activiteiten mee te doen (of memory) kun je hier en hier downloaden.
– Laat leerlingen in tweetallen of groepjes de zinnen uit het verhaal op goede volgorde leggen. Welk groepje is als eerste klaar? Welk groepje heeft alles goed? Hier kun je de zinnen downloaden (pagina 10 en 11).
– Welke kledingstukken kennen de leerlingen nog meer? Wat hebben ze nu aan en in welke kleuren? Je kunt bijvoorbeeld eenvoudige opdrachten geven: ‘Stand up if you’re wearing a t-shirt‘, ‘Touch your nose if you’re wearing blue trousers’.
– Geef een aantal leerlingen een kledingstuk en een aantal leerlingen een dier. Nu moeten ze rondlopen en elkaar vinden: de ´fox´ moet op zoek naar ´socks´, de ´giraffe´ gaat op zoek naar ´tie´ etc. Dit kun je oefenen met de chunk ´Have you got…?´/ ´Yes, I have / No, I haven´t´
– Een extra werkblad kun je hier downloaden.
– Laat leerlingen een eigen boekje maken door ze dit document te geven: tekenen, kleuren, invullen, knippen en nieten!
– Wil je nog veel meer met het thema ‘clothes’? Bestel dan het themapakket van Spelen met Engels, met o.a. een bingospel, memory, domino en kwartet.
– De reus zingt elke keer over zijn kleding. Je kunt zelf een melodie verzinnen of dit liedje zingen: The smartest Giant in town song.
– Als je googelt vind je nog veel meer materiaal bij dit boek, zoals bijvoorbeeld op de site Tes.com en Twinkl.co.uk. Hier moet je alleen wel voor betalen.
Reacties zijn gesloten.