Spelenderwijs leren

Met veel plezier en interesse heb ik de online cursus ‘Spelenderwijs rekenen in groep 3’ gevolgd van Klas van Juf Linda. Ik ben geen groepsleerkracht en geef dus ook helemaal geen rekenonderwijs, maar ik ben wél een groot voorstander van spelend en samenwerkend leren. Bovendien is het vak rekenen heel goed te combineren met Engels, iets dat al regelmatig gebeurt op tweetalige scholen en op scholen waar ze bezig zijn met CLIL (Content and Language Integrated Learning).

In dit artikel beschrijf ik kort wat de cursus inhoudt en leg ik vervolgens een link naar het vak Engels.

Vijf hoofdstukken

De cursus is opgebouwd in vijf delen. In het eerste hoofdstuk vertelt Linda over haar visie op spelenderwijs rekenen, beschrijft ze de voordelen en biedt ze een stappenplan om je doelen helder te krijgen. In het tweede hoofdstuk legt ze duidelijk uit hoe je een rekencircuit opzet en welke onderdelen hierbij aan bod kunnen komen. Hoofdstuk drie gaat over verschillende materialen. Linda geeft heel veel tips en deelt ook een superhandig template voor miniloco. Ik maak hier nu zelf (met haar toestemming en bronvermelding ) miniloco-bladen mee voor de thema’s van Spelen met Engels.

Hoofdstuk vier gaat over de organisatie. Een rekencircuit is niet iets dat je zomaar even doet: Het vergt geduld, goede voorbereiding en veel herhaling. Deze nieuwe manier van werken is even wennen voor zowel de leerkracht als de leerlingen. Als de routine er eenmaal is en leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt, heb je een geweldige tool in handen om op een andere manier met rekenen aan de slag te gaan.

In het laatste hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de praktijk: Hoe pak je het aan? Wat doe je als het niet (direct) lukt? Wat zouden redenen kunnen zijn waarom het nog niet werkt? Ook hier enkele handige tips, zodat je daar van tevoren al rekening mee kunt houden. Na elk hoofdstuk kun je een overzichtelijke samenvatting downloaden.

LEES OOK: REKENEN IN HET ENGELS (DEEL 1)

Leerdoelen

Het is fijn dat je deze manier van werken zowel met als zonder rekenmethode kunt doen en dat je vooraf eerst heel duidelijk je doelen bepaalt. Je gaat dus niet ‘zomaar wat doen’. Dat sluit goed aan op mijn visie voor Engels: veel leerkrachten zingen hier een daar een Engels liedje of lezen eens een Engels prentenboek, maar daarmee creëer je geen leerlijn en bereik je niet de gewenste doelen.

Ik kan me voorstellen dat je na het volgen van deze cursus echt zin krijgt om je rekenlessen op een andere manier vorm te gaan geven. neem dus eens een kijkje op de site of, als je nog vragen hebt, neem contact op met Juf Linda.

Engels in je rekenles

Hoe kun je nu Engels verwerken in dit prachtige rekencircuit? Ik denk vooral aan kinderen die wat meer uitdaging kunnen gebruiken, die bepaalde doelen al hebben gehaald en niet zitten te wachten op nog meer herhaling. Je kunt deze kinderen natuurlijk vooruit laten werken of verdieping geven, maar je kunt ze ook dezelfde stof aanbieden in het Engels. Ze benoemen de getallen in het Engels, ze overleggen eventueel met elkaar in het Engels en maken eenvoudige rekensommetjes in het Engels.

Denk bijvoorbeeld aan: memory (benoem het getal als je het kaartje omdraait), miniloco (zeg de som en het antwoord hardop), een spel of liedje op de computer (bijvoorbeeld via de site van britishcouncil), een werkblad waarbij de getallen hardop worden gezegd, domino (zeg het getal hardop als je een kaart aansluit) of andere spellen (zie de blogs over rekenen).

Dit gevorderde groepje kan in het rekencircuit gewoon aansluiten, maar pakt bij sommige (of alle?) onderdelen de Engelse variant.

Het is hierbij wel van belang dat de kinderen in groep 1/2 al Engels hebben gehad en tot tien of twintig kunnen tellen. Ook is het gewenst om van tevoren te oefenen met ‘plus’, ‘minus’ en ‘equals’.

BESTEL: DOELEN VOOR ENGELS VANAF GROEP 1

Spelenderwijs Engels in groep 3

De manier waarop Juf Linda haar rekencircuit organiseert, komt sterk overeen met de manier waarop ik soms Engels geef. Ik werk zonder methode, maar bekijk mijn doelen steeds per thema. Door thematisch te werken (altijd met een communicatief einddoel!), kun je ook heel goed een circuit opbouwen in je Engelse lessen.

Carousel learning

Als de leerlingen voldoende input hebben gehad, organiseer je ‘carousel learning’: Leerlingen gaan in kleine groepjes aan de slag bij verschillende ‘work stations’. Hierbij kun je heel goed gebruik maken van het materiaal in de webshop van Spelen met Engels. Zo kun je leerlingen bij de ene ‘work station’ domino laten spelen, bij de volgende spelen ze memory, bij weer een andere leggen ze de kaartjes van een reactiespel op goede volgorde of doen ze een bordspel, bij een vierde maken ze een werkblad (kan ook een kleurplaat of luisteropdracht zijn) en bij de laatste spelen ze miniloco, bingo (waarbij ze om de beurt een kaartje omdraaien van een stapeltje) of kwartet (als ze al een beetje kunnen lezen).

Na vijf of tien minuten roep je ‘Station Rotation!’ of je gebruikt een belletje. De leerlingen schuiven dan door naar het volgende item. Ook hierbij is het van belang dat je van tevoren goed uitlegt wat de bedoeling is en dat de kans bestaat dat je een spel misschien niet afkrijgt. Ik benadruk altijd dat het gaat om het oefenen van Engels en niet om het winnen van het spel.

Als leerkracht heb je de tijd om rond te lopen en te begeleiden. Als deze manier van werken eenmaal bekend is bij de leerlingen, kun je ook een ‘instruction station’ toevoegen, waarbij je de zwakkere leerlingen extra uitleg geeft of juist een sterker groepje meer uitdaging biedt.

LEES OOK: BUITEN SPELEN MET ENGELS

Kortom…

In dit artikel ligt de nadruk vooral op spelenderwijs leren in groep 3, maar je kunt deze manier van werken natuurlijk ook heel goed toepassen in andere groepen. Door minder klassikaal les te geven, leren kinderen niet alleen de inhoud van het vak, maar leren ze ook samen te werken, naar elkaar te luisteren, op hun beurt te wachten en te overleggen. Hoe mooi is dat?