Wat een leuk vervolg op ‘Olaf & Giraf in Londen‘. In dit prentenboek komt Giraf naar Nederland en spreekt Olaf helemaal op het laatst zelf een beetje Engels. We geven je een korte samenvatting van het boek en enkele tips voor lesideeën.
BESTEL: OLAF & GIRAF EN DE GROTE PLONS
Samenvatting van het boek
Olaf is op weg naar huis als hij een doosje met gekleurde strepen ziet liggen. Er zit een briefje in van Giraf: ‘Find me!’. Hij laat het briefje aan Olaf’s vader zien. Deze geeft aan dat ze naar zwemles moeten, maar dat ze onderweg goed zullen kijken of ze Giraf zien. En inderdaad: Ze komen Giraf tegen en hij mag mee naar de zwemles. Giraf praat alleen maar Engels (deze stukjes zijn dik gedrukt). Als Olaf al een paar baantjes heeft gezwommen, komt ook Giraf met een grote plons het water in. Het zwembad raakt daardoor bijna leeg, maar gelukkig gaat het net op tijd regenen. Als de zwemles is afgelopen gaat Giraf met Olaf mee naar huis.
Dit boek is ideaal voor kinderen die voor het eerst gaan kennismaken met de Engelse taal. Het is een Nederlands boek, maar de giraf praat Engels. Zo komen leerlingen, samen met Olaf, er achter dat er meerdere talen gesproken worden in de wereld. Door spelenderwijs aan de slag te gaan met de tekeningen in dit boek, leren kinderen Engels. Daarnaast gaat het natuurlijk over een herkenbaar thema: zwemles!
Een puntje van aandacht: Als Giraf Engels praat, wordt dit erna steeds uitgelegd (‘vertaald naar het Nederlands’) door Olaf’s vader of het buurmeisje. Heeft jouw klas al ervaring met Engels? Sla deze vertalende stukjes dan over en gebruik gebaren of wijs naar de plaatjes om duidelijk te maken wat Giraf zegt. Ook bij een een tweede keer voorlezen aan kinderen zonder ervaring met Engels, zou ik de vertalingen overslaan. Dat is tenslotte dé manier om Engels te leren in het basisonderwijs (doeltaal = voertaal).
LEES OOK: OLAF & GIRAF IN LONDEN
Extra’s
Op elke bladzijde is wel iets te zien om met de kinderen over te praten (zowel in het Nederlands als in het Engels). Zo zie je bijvoorbeeld dieren zoals een ‘sausage dog’, een ‘cat’ en ‘seagulls’, maar ook diverse vervoersmiddelen en mooi getekende huizen waar je meer over zou kunnen vragen (‘Where is the window?’ of ‘Do you see flowers? ‘) . Achterin het boek vind je op twee pagina’s de woonkamer van Olaf’s huis met daarin allerlei Engelse woorden bij de meubels: chair, box, table, clock, sofa, window etc. Deze plaat is goed te gebruiken bij het thema ‘my house’. Op de laatste pagina zie je een zwembad, waarin de Engelse kleuren worden benoemd.
In de toekomst zal er ook een interactieve leeromgeving bij dit boek verschijnen, zodat kinderen spelenderwijs aan de slag gaan met de diverse items die in het boek voorkomen.
LEES OOK: VAN PRENTENBOEK NAAR ENGELSE LES (DEEL 2)
Tips voor extra activiteiten
– Knutsel met je leerlingen een mooi doosje, net zoals Olaf op straat vond. Je kunt kiezen voor een template van het Olaf & Giraf-doosje (met streepjes) of voor een doosje zonder strepen. Kinderen kleuren het doosje eerst mooi in (hierbij benoem je als leerkracht de Engelse woorden: ‘Are you using yellow?’, ‘I see you’re using blue. That’s a beautiful colour!’) en vouwen en plakken het daarna. Ze kunnen een briefje in het doosje stoppen met een eenvoudige tekst: ‘hello‘ of ‘my name is...’ of, net als Olaf ‘find me’. Leerlingen kunnen het doosje vervolgens aan elkaar presenteren door zelf de kleuren te benoemen: ‘My box is orange, purple, pink and blue’.
– Laat leerlingen lekker bewegen! Doe diverse zwemslagen voor en laat leerlingen jou nadoen, dit kan natuurlijk ook heel goed in de gymzaal of buiten. Door deze ‘swimming instructions’ hardop te roepen, kunnen leerlingen uiteindelijk ook zonder jouw voorbeeld de zwemslagen doen: front crawl (borstcrawl), back stroke (rugslag), breast stroke (schoolslag), side stroke (zijslag), butterfly stroke (vlinderslag), treading water (water trappelen), dive (duiken), jump (springen), free style (leerlingen mogen zelf kiezen).
– Koop een knuffelgiraf en leg hem steeds op een andere plek. Zo kun je Engelse voorzetsels oefenen: ‘Where is Giraffe? Is he under the table? Is he in front of the window? Is he on the chair?’. Leerlingen kunnen dit ook in tweetallen doen als je plaatjes van een giraf uitprint of bijvoorbeeld de flashcard van Spelen met Engels gebruikt.
BESTEL: THEMAPAKKET WILD ANIMALS
– Met de twee pagina’s vullende tekening achterin kun je ‘I spy with my little eye’ doen: Jij noemt een woord en leerlingen wijzen het aan. Het is hierbij wel belangrijk dat leerlingen de woorden van ‘my house’ al kennen. Deze input kun je geven met de flashcards en diverse spellen van Spelen met Engels.
– Op de laatste pagina vind je de tekening van het zwembad. Laat leerlingen hun eigen zwembad tekenen of hun eigen opblaasband. Ze presenteren dit aan hun klasgenoten door bijvoorbeeld de kleuren te benoemen of door te vertellen hoeveel mensen er in hun zwembad zwemmen.