Het thema van de Kinderboekenweek 2022 is Gi-Ga-Groen. Gaat jouw school mee in dit thema? Dan is het voor leerlingen (én leerkrachten!) heel fijn als ook de Engelse lessen daar op aansluiten. In dit blog geef ik je tips om met het thema ‘Nature’ aan de slag te gaan in groep 1 t/m 4. Zoek je juist iets voor de bovenbouw? Lees dan Nature (midden- en bovenbouw).
BESTEL THEMAPAKKET NATURE (ONDERBOUW)
Prentenboeken
(klik op de titels om te zien waar je het boek kunt aanschaffen)
–Outside in – Deborah Underwood: Mooi prentenboek met weinig tekst over het buitenleven. Wel ingewikkelde vocabulaire, ik zou het zelf wat vereenvoudigen. Hier een voorbeeldfilmpje: Outside in read aloud
–Going on a nature hunt – Steve Metzger : Superleuk boek met veel woorden die passen bij de belevingswereld van jonge kinderen (pond, frog, tree, nest, flowers). Het is een variant op ‘We’re going on a bear hunt’, dus leerlingen kunnen lekker meebewegen (search high and low, digging, climbing etc.). Helaas is het (volgens mij) niet te koop op Nederlandse sites, maar hier een goed voorbeeldfilmpje: Going on a nature hunt.
–The tiny seed – Eric Carle: Een mooi en herkenbaar prentenboek over een zaadje dat met de wind wordt meenomen. Herkenbare woorden als wind, ocean, mountain, desert, bird, autumn, winter, spring, summer, sun, rain, earth, plant, snow. Ik zou een groot deel van de tekst weglaten in groep 1 t/m 3 (zoals het stuk over ‘plants’) en het zeer eenvoudig houden. Hier een voorbeeld filmpje: The tiny seed .
BESTEL BORDSPEL NATURE ONDERBOUW
– Let’s go on a hike – Katrina Liu: Een leuk boek over een jongetje dat met zijn ouders gaat wandelen. Woorden als forest, bush, tree, nest, river komen er in voor. Voorbeeldfilmpje: Let’s go on a hike.
–We walk through the forest – Lisa Ferland: Een prentenboek op rijm, met veel bewegingen. Vooral gericht op de dieren die je in het bos tegenkomt. Hier de link voor het filmpje op YouTube: We walk through the forest
– Pete the cat Falling for autumn: Dit is een leuk boek over de herfst. Minder gericht op ‘nature’, maar wel een aanrader als je leerlingen fan zijn van Pete the cat. Voorbeeldfilmpje: Falling for autumn
– We’re going on a bear hunt – Michael Rosen: Dit leuke boek, vol bewegingen, is ideaal om te doen in groep 1 t/m 4. Ik schreef er een uitgebreid blog over én ik maakte een compleet lespakket! Hier zie je een geweldig filmpje van de auteur die het boek ‘voorleest’: Bear hunt.
BESTEL: LESPAKKET BEAR HUNT
Liedjes en filmpjes
–This is nature – Hidino Kids: Vrolijk liedje met Engelse ondertiteling. Te ingewikkeld om snel mee te kunnen zingen, maar wel leuk als afsluiting van een les (vanaf groep 3/4).
–Nature – Pinkfong: Eenvoudig liedje met herkenbare woorden als trees, flowers, mountains, river, cloud, sky, birds, butterflies.
–Learn nature vocabulary – Fun English kids : Een filmpje waarin woorden als tree, volcano, the moon,the sun, cloud, the Earth etc. op een ritmische manier woorden opgezegd. Leerlingen worden uitgenodigd om mee te zingen / te herhalen.
–Learn nature vocabulary – Maple leaf learning: Een filmpje waarin eenvoudige woorden (tree, rock, cloud, rainbow, flower etc.) op een ritmische manier, met een muziekje op de achtergrond, worden gebracht. Leerlingen zullen vanzelf mee gaan doen. Het zijn best veel woorden, dus ook geschikt voor de bovenbouw.
– Kids vocabulary Geography Nature – English singsing: Een filmpje waarin een woord wordt genoemd, daarna hetzelfde woord in een zin en daarna het woord nogmaals. De volgende woorden komen aan bod: desert, field, forest, island, lake, land, mountain, rainforest, river, sea, sky, valley, waterfall. Aan het eind van het filmpje worden alle woorden nogmaals herhaald
– I love the mountains – Super Simple Songs: Bekend liedje dat leerlingen al snel mee zullen zingen. Hoe je het liedje het beste kunt aanleren, zie je in dit filmpje. Scroll dan ook gelijk even naar beneden voor meer tips. En hier nog een knutselactiviteit.
–The bear went over the mountain – Super Simple Songs: Vrolijk en eenvoudig liedje over een beertje dat gaat reizen. Ideaal voor groep 1,2 en 3. Woorden: mountain, river, forest, tree. Wil je weten hoe je het liedje het beste kunt aanleren? Bekijk dan dit filmpje.
BESTEL FLASHCARDS NATURE MIDDENBOUW
Activiteiten
- Dit thema leent zich uitstekend om bewegend te leren. Hieronder lees je een ‘chant’ die je met je leerlingen kunt oefenen. Maak bij zoveel mogelijk woorden een beweging en wijs de bijbehorende flashcard aan:
When I look up, I see the sky
The sun and clouds are very high
When I look around I see a tree
I hear a river, I smell the sea
I walk in the forest, I pick a flower
It’s getting darker by the hour
The sky turns from blue to grey
I see a mountain far away
When I look up, I see the sky
The moon and stars are very high
BESTEL: WOORDMAT NATURE (ONDERBOUW)
- Leerlingen kunnen als eindopdracht een poster tekenen of knutselen met daarop de woorden die ze hebben geleerd. Ze presenteren dit vervolgens in groepjes aan elkaar: ‘This is the sky, I see the sun and a cloud. This is grass, there are flowers and plants’.
- Geef iedere leerling een flashcard (sommige leerlingen hebben dus dezelfde) en beeld een woord uit (ruik aan een bloem, straal als de zon, doe de golven van de zee na etc.). Als uitbeelden niet lukt, kun je het woord ook omschrijven: ‘It is high in the sky, you can see it at night, it sometimes looks like a banana, it rhymes with spoon’. Leerlingen die denken dat het over hun woord gaat, houden hun kaartje omhoog. Daarna herhaal jij het woord: ‘That’s right, it’s the moon!’ of je vraagt aan leerlingen of ze het woord kunnen zeggen. Dit hangt af van het niveau van jouw groep en in welke fase van de lessenserie je bent.
- Hang de flashcards op in het lokaal (dit kan ook buiten of in de gymzaal). Jij zegt een zin waarin het woord voorkomt, bijvoorbeeld ‘I’m swimming in the sea’. Leerlingen wijzen de juiste flashcard aan of lopen er naartoe. Extra spelelement: Leerlingen zwémmen er naartoe! De volgende zin kan zijn ‘I’m hugging a tree’, waarna leerlingen al knuffelend naar de flashcard van de boom lopen.
- Download de kleurplaat. Je kunt hier een klassikale opdracht van maken: Jij vertelt welke kleur de diverse objecten krijgen, zoals ‘Colour the sun yellow, colour the tree brown and green, colour the flower pink’ etc. Als leerlingen de woorden al kennen, kunnen ze ook in tweetallen werken: De ene leerling vertelt welke kleuren zijn tekeningen hebben en de andere leerling luistert en gebruikt dezelfde kleuren, bijvoorbeeld ‘My flower is blue and purple’.
- Ga wandelen met je leerlingen en benoem wat je allemaal ziet. Of vraag aan je leerlingen of ze al enkele woorden kunnen benoemen, zoals flower, tree of plant. Je kunt ze ook een lottokaart geven of een A-viertje met diverse plaatjes erop. Leerlingen kruisen aan welke woorden ze tegenkomen. Je kunt dit naderhand in de klas in het Engels nabespreken.
- Meer werkvormen vind je in het E-book Flashcard fun! , maar lees ook eens het blog over ‘Autumn‘ en ‘Animals in my garden‘.