Veel basisschoolleerkrachten vinden het spannend om Engels te geven. Zó spannend dat ze er wakker van liggen:
– “Ik heb gewoon een nachtmerrie gehad! Ik droomde dat je mij voor de groep zette en dat ik heel veel Engels moest praten. En ik ben zó slecht in Engels, ik kán het gewoon niet!’.
– “Oh nee he? Alleen al als ik dat Engelse vlaggetje zie, krijg ik het benauwd!”
– “Als je maar niet verwacht dat ik ook maar 1 woord Engels ga praten”
– “Ik ben hier wel, maar mijn duo geeft altijd Engels”
– “Engels is gewoon niks voor mij”
Er is altijd wel minimaal één juf of meester die helemaal geen zin heeft in een studiemiddag over Engels. Sommigen zeggen dat niet hardop, maar kunnen het toch niet lang verborgen houden ;-). Zo was er eens een juf die tijdens elke werkvorm ‘ineens’ naar het toilet moest, iets ging kopiëren of een telefoontje moest plegen. Of een meester die bleef zeggen dat dit in zijn groep nóóit ging werken en dus pontificaal met zijn armen over elkaar bleef zitten we een activiteit uitvoerden.
BEKIJK: CLASSROOM ENGLISH WOORDEN EN ZINNEN
Middelbare school
Andere leerkrachten roepen direct al dat ze Engels niet leuk vinden. En dat snap ik. Want er zit eigenlijk altijd een verhaal achter. En dat verhaal speelt zich meestal af op de middelbare school.
– Zo vertelde een juf over een docent die alleen maar Engels sprak tijdens de les en ook verwachtte dat zijn leerlingen dat deden. Sterker nog: Als leerlingen dat níet deden, kregen ze een boete in de vorm van extra huiswerk. Het gevolg was dat bijna niemand in de klas nog zijn mond opendeed en dat deze juf voorgoed een hekel kreeg aan Engels.
– Of een juf die dichtklapte als ze voor de klas iets in het Engels moest zeggen. En dat doet ze nu nog steeds.
– Een meester met dyslexie die de woordjes maar niet geautomatiseerd kreeg en toch beoordeeld werd op spelling.
– Een juf die met hakken over de sloot haar eindexamen Engels haalde
– Een juf die niet eens eindexamen hoefde te dóen
– Een meester die gewoon saaie docenten had en er amper moeite voor deden om hun lessen op te leuken
– En een juf die werd uitgelachen toen ze Engels sprak, waarna ze zich had voorgenomen om dat nooit meer te doen. Vandaar de duo.
Ervaringen uit het verleden bieden in dit geval garantie voor de toekomst: een Engels vlaggetje kan al een trigger zijn, bij een ‘Good morning’ breekt het zweet je al uit en bij een workshop van Spelen met Engels meld je je eigenlijk liever ziek.
BEKIJK: ONTSPANNEN ENGELS GEVEN
Dunglish
Daarom zijn mijn studiedagen en workshops in het Nederlands: zo creëer ik veiligheid binnen de groep en voelt iedereen zich op zijn gemak. De werkvormen zijn wél in het Engels, maar die hoef je nooit ‘en plein public’ uit te voeren. Bovendien bespreek ik eerst het belang van fouten maken, van jezelf zijn, van het goede voorbeeld geven aan je leerlingen en van de juiste mindset.
Al snel voelen leerkrachten zich op hun gemak genoeg om ‘Dunglish’ te praten (Dutch-English) en om sowieso actief mee te doen met de werkvormen waarbij ze niets hoeven te zeggen. Vaak krijg ik na mijn workshops te horen: “Ooh, maar op déze manier durf ik het wel!” en “Ik ga mijn onzekerheid over Engels gewoon delen met mijn leerlingen!” en ook: “Eigenlijk is Engels geven best leuk!”.
Ontspannen Engels geven
Omdat niet iedere school tijd en budget investeert in een meerdaagse training voor Engels, ontwikkelde ik een online cursus voor precies díe leerkrachten die Engels maar lastig vinden: ‘Ontspannen Engels geven’.
Deze cursus doe je lekker in je eigen tijd en veilig achter je beeldscherm. Je gaat aan de slag met je beperkende overtuigingen en met werkvormen om zelfverzekerder en positiever voor de klas te staan. Zo geef je het goede voorbeeld aan je leerlingen: ‘Ik vind het spannend, maar ik dóe het wel!’.
Dat deed ook juf Jeanne Akkermans: “Ik ben ontzettend blij met deze cursus. Op het voortgezet onderwijs haalde ik met veel pijn en moeite een 5 voor mijn eindlijst en op de Pabo was Engels ook een drama. Dankzij ‘Ontspannen Engels geven’ heb ik tools in handen om tóch met plezier Engels te geven. Het is verbazingwekkend dat ik er nu gewoon enthousiast over ben! Wie had dat gedacht?!”
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met Engels op de middelbare school! Vertel, vertel…