Leesteksten

In de meeste methodes vind je bij elk thema en/of in elk hoofdstuk wel een leestekst. Soms past de tekst niet echt bij de belevingswereld of het niveau van de leerlingen en sla je het over. Soms is het een interessante tekst en ga je er klassikaal mee aan de slag of laat je je leerlingen de tekst individueel lezen. Daarna worden er vaak enkele vragen gesteld over de tekst en zo hebben de leerlingen hun receptieve vaardigheden weer goed geoefend.

LEES OOK: LEZEN IN HET ENGELS, DEEL 2

Maak een tekst leuker of uitdagender

Hoe kun je zo´n tekst nu wat spannender en leuker maken? Wat nu als de tekst te makkelijk is voor (sommige) leerlingen? Of hoe kun je na het lezen van de tekst een extra opdracht toevoegen? Dat kan met een ´cloze exercise´, een tekst waarbij enkele woorden zijn weggelaten en die moeten worden ingevuld door de leerlingen.  Hieronder geef ik je een kort stappenplan met daarbij extra tips voor variatie:

1. Kopieer een tekst uit de methode of haal een tekst van internet
2. Gebruik typ ex om enkele woorden te wissen (kies woorden die de leerlingen veel gaan gebruiken of moeten leren).
3. Schrijf de woordjes die je hebt gewist boven- of onderaan het blad op willekeurige volgorde (zie foto).
4. Zet onderliggende streepjes op de lege plekken, zodat leerlingen zien dat ze dáár het woordje moeten schrijven
5. Kopieer het blad
6. Leg uit dat de leerlingen de tekst gaan lezen en dat ze elk woordje dat bovenaan (of onderaan) staat, één keer kunnen gebruiken

Variaties

* Je kunt dit ook doen bij een songtekst. Let er dan wel op dat sommige woorden vaak meerdere keren herhaald worden (refrein) en dat je deze woorden dus ook alle keren wist. Achter het woord kun je dan (2x) of (3x) schrijven, zodat leerlingen weten dat ze dat specifieke woord meerdere keren in de tekst moeten noteren. Voor de middenbouw zijn er de liedjes van SuperSimpleOnline: op hun website vind je bijna bij elk liedje wel een cloze werkblad.

* Bij de werkbladen van Spelen met Engels vind je ook af en toe een ‘cloze’ tekst of een ‘gap fill activity’.

*Wil je het voor de gevorderde leerlingen wat moeilijker maken? Maak dan ook een werkblad zonder woordjes erbij: de leerlingen moeten nu zelf raden welk woord er het beste past op de lege plekken. Ze hebben geen keuze uit woordjes. Dit geldt ook voor de variant met de songtekst.

BESTEL: LES ‘WHAT A WONDERFUL WORLD’

*Wil je een actieve variant? Schrijf de woordjes die de leerlingen moeten invullen, op aparte blaadjes (niet te klein) en hang ze op in je lokaal.  De  leerlingen moeten nu rondlopen om de woorden te lezen en in te vullen op de juiste plek. Dit kan ook goed in tweetallen.

*Wil je een creatieve variant? Laat leerlingen dan zelf gekke of grappige woordjes bedenken nadat ze eerst ´serieus´ hebben gewerkt. Je krijgt dan natuurlijk hele onlogische, maar wel leuke verhalen.

* Pak een tekst met veel bijvoeglijke naamwoorden en wis deze allemaal. Leerlingen mogen nu zelf bijvoeglijke naamwoorden verzinnen (big, hot, weird, funny, blue etc.)

LEES OOK: BEGRIJPEND LEZEN NEWSWISE

Reacties zijn gesloten.

error: