Hobbies

Wat doe je in je vrije tijd? Een leuk thema om mee aan de slag te gaan in groep 4 t/m 8. In dit blog geef ik je tips voor liedjes en filmpjes, voor lesmateriaal en diverse werkvormen. Veel plezier!

BESTEL: THEMAPAKKET HOBBIES (MIDDENBOUW)

Wat is het einddoel van je les of lessenserie?

  • Hebben leerlingen al geoefend met de dagen van de week? Dan kunnen ze bijvoorbeeld beschrijven welke hobby ze uitvoeren op welke dag (en hier natuurlijk ook hobby’s bij verzinnen die ze nieuw hebben geleerd in jouw lessen).
  • Leerlingen maken en presenteren een brochure over wat er allemaal te doen is in een fictieve vakantie of op kamp. Je vindt hier een prachtige template voor zo’n brochure: Leerlingen kunnen zelf de tekst schrijven (of typen) en plaatjes toevoegen of tekenen. Geef van tevoren wel duidelijke richtlijnen over wat er minimaal in de brochure moet komen te staan.
  • Leerlingen kunnen elkaar interviewen over hun favoriete hobby, maar bijvoorbeeld ook vragen naar hobby’s die ze vreselijk vinden (en waarom dan?).
  • Leerlingen maken een top 5 van hun hobby’s en vergelijken dit met die van hun klasgenoten: What are the similarities and differences? Why is this you number 1 hobby? What’s so special about it? Why is this hobby better than this one? 
  • Leerlingen bedenken wat ze nodig hebben om een hobby uit te kunnen oefenen.

LEES OOK: SPORTS

Liedjes en filmpjes

  • Kids vocabulary, hobbies and interests – English Singsing: Handig filmpje waarin de belangrijkste hobbies (taking photos, cooking, hiking, watching tv, drawing etc.) voorbij komen in een betekenisvolle zin. Er wordt ook geoefend met chunks als ‘I love…’ en ‘I like…’.
  • Hobbies English – Games4esl: De foto komt langzaam tevoorschijn en leerlingen moeten raden om welke hobby het gaat. Het woord wordt ook in een zin gebruikt (‘I like to play the guitar’). Er wordt niet bij gesproken.
  • Talking about hobbies – Easy English: Een vrij statisch ingesproken animatiefilmpje, maar wel heel goed om een dialoog te oefenen. De tekst staat erbij, de beelden geven meer duidelijkheid en de woorden worden in een mooie communicatieve context toegepast.
  • Hobbies – Learn English Pocket Passport: Mooie dialoog met handige chunks ‘I really enjoy’, ‘How about you?’, ‘How long have you been playing?’,’Are you into anything else?’. Handig om de tekst uit te schrijven, zodat leerlingen het kunnen naspelen en hun eigen hobby’s hierbij in kunnen vullen.
  • Interests – Learn English Pocket Passport: Vervolg op bovenstaande dialoog. De zinnen zie je nu ook in beeld staan. Leerlingen kunnen de zinnen nazeggen en ze zien ook opties voor andere mogelijke antwoorden. Een aanrader!
  • Students: Hobbies and interests – Vox Pops: Korte interviews op straat met studenten. Het gaat vrij snel en er is geen ondertiteling. Leuk voor gevorderde leerlingen. Welke hobby’s komen er voorbij?
  • Hobbies vocabulary – ELF Kids videos: Vrolijk filmpje, waarin de belangrijkste hobby’s voorbijkomen. Het gaat vrij snel. Gebruik het in combinatie met de video ‘Hobbies vocabulary pattern practice‘, waarin dezelfde woorden (een stuk langzamer) worden toegepast in een zin. Kinderen oefenen ook met ‘I love…’, ‘I go…’, ‘I like…’, ‘I play…’.
  • What do you like to do – ELF Kids: Superleuk filmpje om de chunk ‘What do you like to do?’ te oefenen. Leerlingen geven antwoord op de vragen die op een ritmische manier gesteld worden. Ook nog leuk voor groep 8!
  • What do you like to do – Mapleleaf: Deze is meer voor de onder- en middenbouw, maar misschien zien bovenbouw leerlingen er ook nog wel de humor van in.
  • English songs for kids, hobbies – Aogultegin: Een vrolijk liedje met Engelse ondertiteling, waarin ook een stukje grammatica aanbod komt (her / his hobby)
  • Activities song – DoReMi English: Liedje om te oefenen met de chunk ‘What do you do in your free time?’. Dit wordt veel herhaald en gaat best snel. Leuke uitdaging voor leerlingen.

BESTEL: THEMAPAKKET HOBBIES (BOVENBOUW)

BESTEL: THEMAPAKKET HOBBIES (ONDERBOUW)

Werkvormen

  • Speel diverse spellen met de memory- of flitskaartjes, zodat de woorden veel herhaald worden. Denk bijvoorbeeld aan ‘Find your match’, waarbij twee of drie leerlingen met dezelfde kaart elkaar moeten vinden. Ze oefenen hierbij gelijk een chunk: Leerling A: ‘Do you like playing boardgames?’, Leerling B: ‘No, I don’t. I like watching TV’. Ze lopen door naar een volgende klasgenoot totdat ze iemand vinden die dezelfde hobby op zijn kaartje heeft. Leerling A: ‘Do you like playing boardgames?’, Leerling B: ‘Yes, I do’. Beiden: ‘We’re a match! Let’s find number 3!’
  • Laat leerlingen een hobby uitbeelden of omschrijven en klasgenoten raden om welke hobby het gaat. Als je dit in kleine groepjes doet, is iedereen actief bezig.
  • Print dit werkblad van LearnEnglishKids en laat leerlingen in tweetallen werken. Meer activiteiten en opdrachten vind je in de werkbladen van Spelen met Engels.
  • Als leerlingen hun eigen hobby gaan presenteren of elkaar hierover interviewen, is het handig als ze eerst de tekst voor zichzelf uitschrijven. Dat kan met het werkblad dat je hieronder kunt downloaden. Een iets uitgebreidere versie vind je in de set werkbladen van Spelen met Engels voor de midden- en bovenbouw.
  • Laat leerlingen hun eigen bordspel maken, waarop ze zelf diverse hobby’s tekenen, knippen en plakken of schrijven.
  • Oefenen met ‘I like’ en ‘I don’t like’ kan met deze leuke korte chant. Natuurlijk hoort er ook een werkblad bij. Laat de chant meerdere keren horen en deel ook de tekst uit, zodat leerlingen mee kunnen rappen. Misschien kunnen ze daarna wel hun eigen chant / rap maken?

DOWNLOAD WERKBLAD ‘MY FAVOURITE HOBBY’

error: