Giving directions, deel 2

In deze blog een aantal activiteiten waarin ´de weg wijzen´ op een bewegende manier wordt geoefend. Als je het thema ´places in town´ behandeld hebt of er nog mee bezig bent, zijn deze werkvormen zeer geschikt om toe te passen. Leg je methode en de werkbladen maar even aan de kant en ga spelend leren!

LEES OOK: GIVING DIRECTIONS, DEEL 1

 1.Move to the left

Alle leerlingen zitten in een kring, één leerling staat in het midden. Deze leerling geeft ononderbroken steeds hetzelfde bevel, waarbij de andere kinderen telkens op de volgende stoel moeten gaan zitten: ´Move to the left. Move to the left, move to the left´,

maar dan opeens: ´Move to the right´. De kinderen moeten dus onverwacht naar rechts in plaats van links en dat zal voor wat wanorde zorgen. De  leerling die in het midden staat vindt pijlsnel een lege stoel. De leerling die op dat moment rechts van hem zit, gaat in het midden staan en geeft de bevelen.

2.Step by step

Leerlingen zitten in een kring of gewoon aan hun tafeltje. Je haalt twee leerlingen naar voren, waarbij er één een binddoek om krijgt en de andere hem / haar voorzichtig begeleidt. Ergens in de klas wordt een voorwerp neergelegd. De leerlingen in de kring of klas mogen nu omstebeurt een aanwijzing geven aan de geblindoekte leerling. Bijvoorbeeld: ´One step to the left. Two steps straight ahead. A small step to the right.´ etc. Zo vindt de leerling het voorwerp.

BESTEL: THEMAPAKKET GIVING DIRECTIONS

3.Robots

Een variant op ´step by step´ is het volgende spelletje: Maak tweetallen, waarvan er één leerling de robot is en de ander de technicus (the technician). De technicus leidt de robot door het lokaal met behulp van commando´s. Deze commando´s zijn van tevoren natuurlijk klassikaal geoefend (go, stop, turn left, turn right, straight ahead, turn around). De robot mag nergens tegenaan botsen, maar moet wel zoveel mogelijk in beweging blijven. In het begin mag de technicus nog helpen met zijn handen, maar later doet de robot het helemaal zelf dankzij de commando´s. De robot neemt zelf geen initiatief, maar gehoorzaamt alle commando´s en beweegt zich stijf. De robot stopt pas bij het commado ‘Stop!’

Dit spel is natuurlijk nog leuker in de gymzaal met een echt parcours. Je kunt ook één technician hebben met meerdere robots.

LEES OOK: SHOPPING (DEEL 1)

4.Places in town

Laat de leerlingen op grote borden of A-viertjes een tiental gelegenheden schrijven, zoals pet shop, supermarket, pharmacy, library, cinema, post office etc. Deze worden verspreid in het lokaal opgehangen. Ga in tweetallen met rollenspellen aan de slag, zodat leerlingen bij de juiste plekken terecht komen. Geef elke leerling 3 kaartjes met een winkel erop. Bijv. ´Excuse me, where is the post office?´, ´The post office is next to the pharmacy. First you turn left, then take 5 steps straight through and then you turn right´.Laat de leerlingen de route ook echt lopen, om te zien of de aanwijzing van hun klasgenootje klopt. Loop rond en begeleidt de leerlingen waar nodig.

BESTEL: BORDSPEL GIVING DIRECTIONS

Overige tips

Op internet zijn uiteraard veel werkbladen te vinden met betrekking tot ´giving directions´. Via deze link krijg je een leuk spel dat in tweetallen gespeeld kan worden. De leerlingen hebben allebei een plattegrond en vragen elkaar de weg naar bepaalde winkels in de stad. Op www.youtube.com kun je dit liedje bekijken en niet alleen de verschillende uitdrukkingen leren, maar ook de winkels in een stad.

Dit is slechts een kleine greep uit de enorme hoeveelheid activiteiten die er bij dit thema zijn.

BESTEL: THEMAPAKKET SHOPS

Bron: ´Let´s play with English´ – Badegruber & Pucher-Pacher

error: