Het lichaam is een belangrijk thema voor Engels in de onderbouw. Probeer dit thema ook in je Engelse lessen te verwerken zodra je er in het Nederlands mee begint. Zo is de voorkennis van de leerlingen al geactiveerd en wordt Engels een onderdeel van de dagelijkse lessen.
BESTEL: LESSENSERIE MY BODY, 1
Liedjes
Er zijn uiteraard vele liedjes te vinden bij dit herkenbare thema. Hieronder zie je enkele van mijn favorieten:
– Hokey Pokey: Lekker meezingen en meedansen. Hoe gekker je als leerkracht doet, hoe beter natuurlijk! Bij dit liedje schreef ik een complete lessenserie: My body lesson 3.
– Head, shoulders, knees and toes´: Learn it = langzaam, Sing it = normaal & Speeding up = steeds sneller.
– One little finger: Zeer geschikt voor groep 1/2. Ik schreef hier een uitgebreide lessenserie bij met een kant-en-klaar stappenplan: My body lesson 2
– The Pinnochio: Interactief liedje, samen dansen in de kring.
– The bath song: Leuk voor kleuters en groep 3. ook zeer geschikt.
– Parts of the body song: Een wat stoerder lied met lekker ritme, geschikt voor groep 5 t/m 8.
– Stamp your feet: Ook dit liedje is leuk voor de midden- en bovenbouw, omdat het niet zo kinderachtig is.
– I’ve got the rythm: Vrolijk liedje, het gaat vrij snel. Geschikt om bijvoorbeeld aan het eind van een lessenreeks te doen, als de woorden al bekend zijn.
– Body bop bop dance: Ook bij dit liedje kun je niet stil zitten. Het gaat behoorlijk snel. Leuk voor de middenbouw.
– This is me: Liedje dat ik veel heb gebruikt in de onder- en middenbouw. Het refrein is gemakkelijk mee te zingen.
Voordat je een liedje laat zien op het digibord, oefen je het altijd een aantal keer. Zo raken de leerlingen gewend aan de tekst en de melodie. Als je het liedje gelijk laat zien, zijn ze afgeleid door de beelden en zullen ze niet meezingen. Ook kun je vooraf flashcards gebruiken om de belangrijkste woorden uit het liedje alvast een keer te oefenen.
Voorlezen
– The Gruffalo: Klik op de titel voor een voorbeeldfilmpje. Lees het blog over The Gruffalo voor een compleet lesplan bij dit mooie prentenboek.
– Guess how much I love you: Klik op de titel voor het filmpje op Youtube. Te koop bij Practicum Edcuatief.
– From head to toe: Bij dit prachtige prentenboek schreef ik een complete lessenserie: My body lesson 1.
– Everybody has a body: Er komen geen lichaamsdelen voor in dit boek, maar er wordt wel beschreven dat ieder lichaam anders is. Leuk als je bijvoorbeeld als eindopdracht ‘een monster tekenen’ hebt. Klik op de titel voor een voorbeeldfilmpje op Youtube en extra tekenuitleg. Het boek is te koop bij Practicum Educatief. Met de code ‘SpelenmetEngels’ krijg je 10% korting op álle Engelse boeken op deze site.
– My body: Leuk kartonnen boekje waarin wordt verteld wat je allemaal kunt doen met diverse lichaamsdelen. Je kunt alle tekst voorlezen of enkele gedeeltes (afhankelijk van het niveau en de leeftijd van jouw groep). Nodig leerlingen uit om actief mee te doen. Klik op de titel voor een voorbeeldfilmpje op Youtube.
Filmpjes
– Kids vocabulary – English singsing: Interactief filmpje waarbij opdrachtjes worden gegeven. Kinderen kunnen gelijk meedoen. Is goed te gebruiken in combinatie met het boek ‘From head to toe’ van Eric Carle.
– Vocabulaire oefenen kan goed met dit filmpje van ELF Kids: Body parts for kids
– Een vervolg op bovenstaand filmpje is ‘Body parts chant for kids: De woorden worden nu ritmisch ‘gezongen’ in een context. Er wordt geoefend met ’this is’ en ’these are’.
– This is my body: Leuk tekenfilmpje over wat je allemaal kunt doen met je lichaamsdelen (See my legs? I can run!, See my neck? I can look up!). Zo leren kinderen de woorden in een context en natuurlijk kunnen ze de bewegingen nadoen.
– Parts of the body: Een informatie animatiefilmpje waarin dieper wordt ingegaan op de lichaamsdelen en welke functie ze hebben. Geschikt voor de midden- en bovenbouw.
– Body parts and more: Leuk, interactief filmpje van Steve en Maggie. Steve gaat op zoek naar de rest van zijn lichaam: Waar zijn de lichaamsdelen verstopt? Het liedje ‘Head, shoulders, knees and toes’ wordt er ook in gezongen. Iets te lang voor kleuters, dus deel het filmpje op in tweeën. Een iets kortere variant (zonder liedje) vind je hier.
LEES OOK: FEELINGS AND EMOTIONS (ONDERBOUW)
Werkvormen
– Bespreek met behulp van flashcards (en je eigen lichaam) de belangrijkste lichaamsdelen, zoals nose, eyes, mouth, ears, arms, legs, hands, feet.
– Een leuk spel om klassikaal te spelen is ‘What is it?’. Laat langzaam een flashcard tevoorschijn komen, waarbij leerlingen moeten raden wat het is. Je kunt ook een lichaamsdeel omschrijven (en eventueel extra bewegingen en gebaren toevoegen): ‘I can run with them, I have two of them, There are five toes on each of them‘
– Zet muziek op en laat de leerlingen in tweetallen dansen. Als de muziek stopt, roep jij twee lichaamsdelen. Deze twee lichaamsdelen moeten de leerlingen tegen elkaar aan houden, bijvoorbeeld: hand to nose / shoulder to leg / knee to knee / nose to finger / ear to ear (bij ´ear to ear´ kun je leuke foto´s maken of net doen alsof je een foto maakt, omdat de leerlingen dan dicht tegen elkaar aan staan). Je kunt dit ook in grotere groepjes doen (bijv. shoulder, knee, ear), maar reken dan wel op meer lawaai! Wil je liever niet dat de kinderen elkaar aanraken? Dan kun je ze ook individueel laten dansen en roepen: ´Touch your nose!´ of ´Touch your knee!´. Wie is het snelst?
– Speel Simon says: Ga in een kring staan en geef commando´s. Alleen als je er van tevoren´Simon says´ (of ´teacher says´) bij zegt, moeten de leerlingen het commando uitvoeren. Als je dat niet zegt, mogen ze niets doen. Dus: ´Simon says touch your nose´ (wel) / ´Simon says touch your knees´ (wel) / Touch your ear (niet). Wie blijft er over? Maak het moeilijker door zelf wel de beweging uit te voeren terwijl je geen ‘Simon says‘ zegt.
– Natuurlijk heeft Spelen met Engels heel veel materiaal gemaakt bij dit leuke thema, zoals domino, memory, bingo, reactiespellen, werkbladen of een bordspel. Ook op Sparklebox vind je handige kaartjes en posters.
Meer werkvormen vind je in de drie lessenseries rondom dit thema:
Reacties zijn gesloten.