Uitspraak oefenen

/, Spreekvaardigheid/Uitspraak oefenen

Uitspraak oefenen

Hoe belangrijk is nu eigenlijk het oefenen van de Engelse uitspraak? Ik kan je geruststellen: Het is veel minder belangrijk dan je waarschijnlijk denkt. Er bestaat namelijk eigenlijk geen perfecte Engelse uitspraak. Je hebt natuurlijk het prachtige Britse accent, maar alleen al binnen het Verenigd Koninkrijk zijn er 29 verschillende dialecten (en dan worden de dialecten van Wales, Schotland, Noord-Ierland, Man en de Kanaaleilanden niet eens meegerekend). De Verenigde Staten heeft maar liefst 27 dialecten en dan is er nog India met 14, Ierland met 13 en Australië met 9. Wereldwijd worden er minimaal 160 Engelse dialecten onderscheiden.

Bekijk: 30 DIALECTS OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE UK

Eigenlijk oefen ik zelden of nooit de uitspraak van Engels met mijn leerlingen. Althans, niet expliciet. Bijna al mijn leerlingen hebben een prima uitspraak, op een paar uitzonderingen na. Deze uitzonderingen hebben vooral te maken met de ´TH`, waardoor hun Engels al snel een Nederlands accent krijgt. De ´TH´ is redelijk makkelijk te oefenen, door regelmatig je tong tussen je tanden te plaatsen en dan te blazen of zuchten. Als ik mijn leerlingen uitleg dat er een groot verschil is tussen ´one two three´ (1,2,3) en ´one two tree´(1,2,boom) moeten ze altijd heel hard lachen en gaan ze extra hard hun best doen.

Leerlingen krijgen vanzelf al een betere uitspraak door hen vanaf groep 1 minimaal één uur per week Engels aan te bieden. De vele input die ze krijgen (liedjes, voorlezen, spelletjes, filmpjes, taal van de leerkracht) zal hen daarbij automatisch helpen. Hoe meer ze ook buiten school met Engels bezig zijn, hoe natuurlijker hun uitspraak vaak wordt.

Eén van de manieren om leerlingen ´mooi´ Engels te laten spreken, is door zelf het goede voorbeeld te geven. Zorg er dus in ieder geval voor dat de voertaal tijdens de les altijd Engels is. Laat je niet snel verleiden tot Nederlandse woordjes of zinnen: met gebaren en omschrijvingen kun je eigenlijk alles in het Engels uitleggen. Zelf praat ik alleen Nederlands als ik leerlingen, na 1 of 2 keer waarschuwen, op hun gedrag moet aanspreken. Als leerlingen jou Engels horen praten, zullen ze dat zelf ook gemakkelijker gaan doen. Vind je dat je zelf niet zo mooi Engels praat? Dat geeft niks: je bent niet de enige bron van input die de leerlingen hebben en je geeft ze geen acht jaar lang Engels. Als je er zelf echt last van hebt, kun je natuurlijk een cursus volgen om je uitspraak te verbeteren of veel naar Engelse programma´s kijken en luisteren.

Een andere manier is om leerlingen feedback te geven in de vorm van ´recast´: je herhaalt wat de leerling zojuist heeft gezegd, alleen dan op de correcte manier. Dat kan een grammaticaal correcte zin zijn, een andere woordkeuze, maar ook een beter uitspraak. Als een leerling bijvoorbeeld zegt: ´I have tree brodders´, geef jij antwoord door de zin te herhalen`So you have three brothers?´.

LEES OOK: WORKING IN PAIRS

Afbeeldingsresultaat voor british american english

Amerikaans vs Brits

Steeds meer kinderen kijken thuis naar filmpjes op YouTube, documentaires en series op TV of spelen Engelstalige games op hun I-Pad. Deze zijn meestal van Amerikaanse afkomst, dus dit verklaart gelijk waarom veel leerlingen een Amerikaans accent hebben. Van mij mogen ze, als ze het ook maar consequent volhouden en niet half Brits / half Amerikaans gaan praten. Kies je ervoor om met een Amerikaans accent te praten? Prima, maar vergeet dan ook niet de typisch Amerikaanse woorden erbij te gebruiken: fall, subway, candy, truck, cookie etc.

De filmpjes en liedjes die ik in de klas laat zien, zijn van zowel Britse als Amerikaanse afkomst.  Vraag aan de leerlingen om hier eens op te letten en hoe ze het verschil kunnen herkennen. Als ik bijvoorbeeld de maanden van het jaar oefen, leg ik uit dat de Amerikanen Septemberrr, Octoberrr, Novemberrr en Decemberrr zeggen, terwijl de Britten kiezen voor Septemba, Octoba, Novemba en Decemba. Ik doe dit dan altijd lekker overdreven, zodat de halve klas erom moet lachen en mij gelijk probeert na te doen.

Wil je extra aandacht geven aan uitspraak?

1. Kijk dan eens op deze site. Hier vind je korte filmpjes om de uitspraak van bepaalde letters en woorden te oefenen. Geschikt voor de onder- en middenbouw. Leerlingen in de bovenbouw kun je laten oefenen met tongue twisters.

2. Maak memory met rijmwoorden, zoals name – game, bear – hair, toy – boy, eight – late etc. Zo leren leerlingen dat bepaalde woorden dezelfde klanken hebben, ook al schrijf je het anders.

3. Laat de leerlingen in twee rijen staan. Jij legt steeds twee kaartjes met woorden neer, bijvoorbeeld ´fourty´ en ´fourteen´. Jij zegt één van de twee woorden. De voorste leerlingen moeten zo snel mogelijk hun hand slaan op het juiste woord. Degene die als eerste geslagen heeft, verwerkt het woord hardop in een zin of zegt alleen het woord.

4. Maak kaartjes met daarop woorden die hetzelfde klinken, maar anders worden geschreven (´homophones´). Leerlingen kunnen hier memory mee spelen, maar ook ´Go fish´. Bijvoorbeeld: Leerling heeft een kaartje met ´plane´. Hij vraagt aan iemand anders: ´Have you got a word that sounds like ´plane´?´. Andere leerling: ´Yes, I have: ´plain´ (leerling geeft het kaartje) of ´No, I haven´t. Go fish!´ (degene die het vroeg, pakt nu een kaartje van de stapel).

Andere homophones zijn: there – their / break – brake /  dear – deer / waste – waist / two – to – too / new – knew / piece – peace / not – knot / week – weak / here – hear / hole – whole / eye – I

5. Kijk eens naar de filmpjes ´learn to read´ van ELF Kids Videos op YouTube.  Hier zie je daar een voorbeeld van: Phonics consonant blends. Leerlingen kunnen de klanken van letters en lettercombinaties horen en nazeggen.

Meer uitspraak oefenen? Hier twee handige websites voor jezelf als leerkracht, of voor leerlingen in de bovenbouw:

BBC Pronunciation Tips (Brits)
Learner´s Dictionary (Amerikaans)

Andere artikelen op deze site m.b.t. dit onderwerp:
Tongue twisters
Weetjes over de Engelse taal
Engels is een rare taal

 

2018-10-14T15:31:32+00:00
error: