Rupsje Nooitgenoeg is een bekend boek in het basisonderwijs. Je kunt er de dagen van de week mee oefenen en er komen natuurlijk allerlei etenswaren in voor. Dit boek van Eric Carle is echter ook een aanrader voor de Engelse les. Juist omdat veel leerlingen het al kennen, maar ook omdat er veel herhaling in zit (´but he was still hungry´) en omdat je het kunt combineren met de thema´s ´Days of the week´en ´Food and drinks´. Hieronder een aantal lesideeën om voor, tijdens en na het voorlezen uit te voeren.

Afbeeldingsresultaat voor very hungry caterpillar

Vooraf:
Print de plaatjes uit die bij het boek horen. Dat kan bijvoorbeeld op deze website, maar je kunt ook zelf foto´s of tekeningen verzamelen van het fruit dat in het boek beschreven staat of deze flashcards downloaden. Als je de plaatjes dubbel uitprint, op een donkere achtergrond plakt en lamineert, kun je later ook nog memory spelen.

Heb je leerlingen in de groep die al een beetje kunnen lezen? Print dan deze versie uit. Het voordeel van deze flashcards is dat ze groter zijn en naast het plaatje ook het Engelse woord vermelden. Ook kun je op deze site een handige ´wordmat´ downloaden: een poster waarop alle belangrijke woorden staan vermeld. Dit kun je ophangen in je ´English corner´, zodat leerlingen er op andere momenten nog naar kunnen kijken. Een aanrader dus!

Voordat je het boek gaat lezen, neem je de woorden door met behulp van de flashcards. Vertel dat je na het lezen van het boek gaat vragen in welke volgorde de rups alles op at. Je kunt dit aan de hele groep vragen of aan leerlingen die al wat verder zijn met Engels en zeer geconcentreerd kunnen luisteren.

Tijdens:HungryCaterpillar2 In het boek komen de dagen van de week aan bod en verschillende etenswaren. Als leerlingen de dagen van de week al kennen, nodig ze dan uit om zelf de volgende dag te noemen, voordat jij verder leest. Sommige leerlingen vinden het leuk om het zinnetje ´but he was still hungry´ mee te zeggen: geef ze die kans! Als je het boek voor een twee keer voorleest, kun je de leerlingen de bijbehorende flashcards geven en ze deze omhoog laten houden als ze hun woordje horen.

DOWNLOAD FLASHCARDS FOOD AND DRINKS

Achteraf:
Laat de leerlingen de plaatjes op goede volgorde leggen. Ja, ook de plaatjes van wat de rups allemaal at op zaterdag :-). Je kunt alleen de plaatjes van het eten gebruiken of ook de dagen van de week, zodat leerlingen per dag het juiste eten kunnen verzamelen.

Op de site van islcollective vind je bruikbare werkbladen. Eerst even een gratis account aanmaken om ze te kunnen downloaden. Voor leerlingen die al een beetje Engels kunnen lezen is dit werkblad of deze kruiswoordpuzzel heel mooi.

Heb je zelf het boek niet? Of wil je het nogmaals laten zien, maar op een andere manier? Bekijk dan dit filmpje op je digibord.

Speel bingo, nadat je de vocabulaire een aantal keer geoefend hebt. Voor leerlingen die al Engels kunnen lezen, is deze site erg leuk (bingokaarten en puzzels om uit te printen). Je kunt eventueel zelf de woorden en beschrijvingen aanpassen. Voor leerlingen die niet kunnen lezen, zijn er natuurlijk plaatjes. 

Thema ´fruit´

*We weten nu wat de rups allemaal lekker vindt, maar wat vinden de leerlingen eigenlijk lekker? Oefen met ´What do you like?´ en ´I like….´ of ´I don´t like…´. Leerlingen mogen zelf wat verzinnen, maar als dat te moeilijk is, kunnen ze ook één van de flashcards aan wijzen.

DOWNLOAD FLASHCARDS FRUIT & VEGETABLES

*Geef de leerlingen korte opdrachten: ´Tom, can you give the apple to Lara?´ . Tom geeft het kaartje en zegt: ´Here you are´, waarop Lara antwoordt: ´Thank you´.

*Speel ´What´s missing?´ met de flashcards die in de kring op de grond liggen. Leerlingen doen hun ogen dicht en je haalt één of twee plaatjes weg. Wie weet welke er weg zijn?

*Leerlingen mogen om de beurt een flashcard pakken en een vraag stellen aan een klasgenoot: ´Sam, do you like strawberry?´ . De klasgenoot antwoordt met ´Yes, I do / No, I don´t´.

Kijk steeds naar het niveau van jouw leerlingen. Wie kan er al wat meer aan? Wie durft er al Engels te spreken? Wie luistert liever nog even? Welk spelletje past het beste bij welke leerling? Voor meer activiteiten met flashcards, bekijk je de volgende blogs:

Flashcards, deel 1 / Flashcards, deel 2 / Flashcards, deel 3 / Flashcards, deel 4

Thema ´days of the week´

*Zing één van de vele Engelse liedjes over de dagen van de week. Bijvoorbeeld deze van de Learning Station of een wat langzamere versie van Kidstv 123. Of die vansupersimplesongs.  days

*Stel vragen aan de leerlingen die de dagen van de week al goed kennen: ´What day comes before Saturday?´, ´What day comes after Tuesday?´, ´What day is in between Wednesday and Friday?´, ´What day comes after the weekend?´, ´What day is today?´. Before, Between en After kun je uitleggen aan de hand van gebaren, dus vertalen is niet nodig!

* Voor leerlingen die al kunnen lezen: Speel ´what´s missing?´ met de flashcards waarop de dagen van de week staan. Leerlingen doen hun ogen dicht en je haalt één of twee dagen weg. Wie weet welke er weg zijn? Voor meer ideeën bij dit thema, lees ook de blog ´Days and months´.

Handige websites:

-Sparklebox
Making learning fun

Als laatste nog een leuk liedje over hoe een rups een vlinder wordt (inclusief Engelse ondertiteling) en een kort filmpje over drie hongerige rupsjes die aan elkaar vragen welke dag het is.

Met bovengenoemde ideeën kun je heel wat lessen vullen. Vind je het nog niet genoeg? Zoek dan op internet via ´very hungry caterpillar´ en voeg de zoekterm ´worksheet´, ´games´of ´arts and crafts´ toe. Dan zul je nòg meer ideeën opdoen.  Ik wens jullie heel veel plezier en ik hoor graag hoe de lessen zijn geweest!