My house (deel 2)

In dit blog geef ik je verschillende ideeën m.b.t. het thema ´My house´ of ´My home´. Een herkenbaar thema voor kinderen op de basisschool.

LEES OOK: MY HOUSE (DEEL 1)

Poster of praatplaat

Maak een poster van een huis met daarin de verschillende kamers (kitchen, living room, hallway, bedroom, bathroom, attic, garage) of vindt iets op internet dat je kunt gebruiken op het digibord. Je kunt het jezelf ook gemakkelijk maken en de poster downloaden die ik in Canva heb gemaakt. DownlaoaZelf heb ik via Oxford University Press een prachtige poster weten te bemachtigen van de ´Happy House´ serie. Aan de hand van zo´n poster kun je de verschillende kamers in een huis oefenen, maar ook vragen stellen: ´Where is the television?´ ´It´s in the living room´. In de onderbouw kunnen leerlingen de kamers aanwijzen (waarbij je als leerkracht de kamer noemt: ´Can you point to the bathroom?´), in de midden- en bovenbouw kunnen leerlingen zelf de kamers noemen.

DOWNLOAD: POSTER HOUSE

Input

Ga aan de slag met de nieuwe woorden en zinnen door gebruik te maken van flashcards, liedjes en filmpjes op YouTube en/ of een prentenboek. In het eerste blog dat ik over dit thema schreef, vind je al enkele suggesties (vooral voor de onderbouw).

My house – Pinkfong: geschikt voor de onderbouw
Learn rooms of the house – Dream English kids: geschikt voor de onderbouw
Parts of the house – Fun kids English: geschikt voor alle groepen
This is our house – Michael Rosen: Mooi prentenboek over samen spelen
This is our house – Hyewon Yum: Prentenboek waarin alle belangrijke kamers worden benoemd
The rooms in a house – Super English Kids: geschikt voor de midden- en bovenbouw
Welcome to our house – ELT Songs: geschikt voor de midden- en bovenbouw
My house song – Cambridge English online: geschikt voor de midden- en bovenbouw

Met de flashcards van Spelen met Engels kun je de belangrijkste kamers in het huis gaan oefenen. Bespreek de woorden eerst in combinatie met een liedje dat je gaat zingen of een boek dat je voorleest. Daarna kun je de flashcards ophangen in je lokaal en er diverse werkvormen mee doen.

BESTEL: THEMAPAKKET MY GARDEN

Werkvorm

Teken een groot, leeg huis op A4-papier, wederom verdeeld in kamers. Of download het werkblad hier. De leerlingen krijgen allemaal een kopie van het lege huis. De leerkracht geeft opdrachten: ´Draw a table in the kitchen´, ´Draw a sofa in the livingroom´, ´Draw a toilet in the bathroom´. Benadruk hierbij dat het niet om de mooiste tekening gaat, maar om het begrijpen van de Engelse taal! Je kunt ook een aantal leerlingen een opdracht laten geven aan de rest van de klas. Laat plaatjes of voorwerpen zien van de meubels die ze gaan tekenen of beeldt het uit.

In een volgende les kunnen leerlingen deze werkvorm misschien wel in tweetallen of groepjes doen: Ze geven elkaar om de beurt een opdracht. Het gaat hierbij niet om de perfect grammaticale zin, maar om het met elkaar durven en communiceren in het Engels. Dus ‘Draw lamp bathroom‘ of ‘Bed in bedroom‘ is ook goed.

BESTEL: THEMAPAKKET ´MY HOUSE´

Je kunt van deze opdracht ook een uitgebreidere spreekvaardigheidsopdracht maken:

a. Geef de leerlingen één of meerdere figuurtjes (bijv. van het thema waar je op dat moment mee bezig bent. Op de foto zie je Saint Nicholas & Black Pete, maar je kunt een ´family members´ of ´animals´ gebruiken).
b. De leerlingen plakken deze figuurtjes in één van de kamers in hun huis. Om het moeilijker te maken, kun je ze nòg specifieker laten plakken: bijvoorbeeld on the table, behind the sofa, in the shower. Het is dan wel belangrijk dat de leerlingen de Engelse voorzetsels en de meubels al kennen)
c. Nu gaan de leerlingen in tweetallen werken en proberen ze te raden waar de figuurtjes van hun klasgenootje zich bevinden: ´Is father / Saint Nicholas / the dog in the living room?´, ´Yes, he is / No, he isn´t´. Om de beurt stellen ze elkaar vragen en proberen ze er zo achter te komen waar elk figuurtje zich bevindt. Ook het vragen stellen moet van tevoren goed geoefend zijn! Dit kun je doen door het spel eerst klassikala te spelen: Jij ‘verstopt’ een figuurtje in het huis en leerlingen mogen om de beurt een vraag stellen.

LEES OOK: SHOPPING (DEEL 1)

Combinatie My house & animals

LearnEnglishKids heeft een geweldig liedje voor de midden- en bovenbouw. Het is leuk om hier flashcards bij te maken en deze in te zetten voordat je gaat zingen: Vertel een spannend verhaal aan je leerlingen (in het Engels uiteraard): namelijk dat er zoiets geks met je huis aan de hand was toen je gisteravond thuiskwam! Aan de hand van de plaatjes en op volgorde van het liedje, vertel je het volgende: ´When I came home last night, something really strange was going on! I walked into the kitchen and you know what? There was a kangaroo in my kitchen! Then I went to the hall and there was a hippo.´ etc. Leerlingen snappen al snel dat de eerste letter van het dier hetzelfde is als de eerste letter van de kamers in het huis en gaan dus raden.

De plaatjes leg je op volgorde op de grond in de kring of je hangt ze op aan de muur, zodat de leerlingen het goed kunnen zien. Als alle plaatjes liggen (of hangen), ga je langzaam het liedje zingen (nog zonder de muziek), terwijl je de plaatjes aanwijst. Daarna zing je het nogmaals en probeer je de leerlingen mee te laten zingen. De tekst vind je hier. Vervolgens laat je het liedje op het digibord zien en kunnen de leerlingen al echt een beetje meezingen. Zelf heb ik de tekst van tevoren uitgedeeld en samen gezongen. Er is bij dit liedje trouwens ook een leuk werkblad te downloaden!

BESTEL: LESPAKKET PREPOSITIONS

Werkbladen

Natuurlijk kunnen je leerlingen aan de slag met de werkbladen van Spelen met Engels. Een uitgebreide set met maar liefst 19 opdrachten en activiteiten.
Andere werkbladen die je kunt downloaden:
– Answer the questions 
– Reading (maak hier een gap-fill van of bedenk er zelf een aantal vragen bij)
Homes of the future – Learn English Teens: Een leuk filmpje over een geweldig modern huis met allerlei extra’s. Ik heb dit zelf gebruikt in groep 7 en 8, inclusief de bijbehorende werkbladen (die je zowel online kunt maken als kunt downloaden). Het sluit goed aan bij de belevingswereld van bovenbouwleerlingen en het is goed te gebruiken in combinatie met het einddoel ‘Design your dream house’.

Eindopdracht

– Laat leerlingen hun eigen huis ontwerpen en presenteren. Dat kan in de onderbouw natuurlijk heel klein: Teken of knutsel een huis en benoem de kamers (en eventueel enkele meubels) die je zier. In de bovenbouw kunnen leerlingen hun fantasie de vrije loop laten en speciale elementen toevoegen. Denk aan een glijbaan, een ‘fingerprint scanner’, een kamer vol met knuffels of een zwembad op het dak. Zolang ze het maar presenteren in het Engels.

– Laat leerlingen een kort dialoog oefenen, waarbij ze uiteindelijk zelf de woorden kunnen bedenken:

A: Hello, this is my house
B: Hello. Which room is downstairs?
A: The…. is downstairs (and the … is downstairs)
B: What do I see in the …..?
A: You see a…..
B: Which room is upstairs?
A: The … is upstairs (and the … is upstairs)
B: What do I see in the …..?
A: You see a…..
B: Thank you
A: You’re welcome

 

 

Reacties zijn gesloten.

error: