In de blog ´Ja maar… (deel 1)´ schreef ik over twee belangrijke ´ja maars´ die leerkrachten regelmatig gebruiken als het gaat om Engels in het basisonderwijs: ´Ja maar ik ben niet zo goed in Engels´ en ´Ja maar ze moeten wel grammatica leren´.

Als reactie op deze blog kreeg ik een e-mail van een juf die vertelde dat zij één van die ´ja maar ik ben niet zo goed in Engels´- leerkrachten was. Nu haar school is begonnen met vvto, mòet ze wel uit haar comfortzone stappen. Dit pakt ze gelijk goed aan door internet af te struinen op zoek naar lesmateriaal en door de inspiratiemiddagen van Spelen met Engels te bezoeken. Geweldig! Ik weet zeker dat zij over een klein jaar vol enthousiasme en zelfvertrouwen Engels geeft.

Nu is er nog een derde ´ja maar´, die jullie vast herkennen: JA MAAR IK HEB GEEN TIJD VOOR ENGELS

Ook dit argument kan ik heel goed begrijpen: Leerlingen en leerkrachten mòeten al zoveel, dus hoe past Engels nu in dat overvolle rooster? Gelukkig is de oplossing is eenvoudig: Content and Language Integrated Learning, oftewel: Engels combineren met andere vakken. Veel leerkrachten denken dat dit iets heel ingewikkelds is, iets dat is weggelegd voor diegenen die al jaren Engels geven. Maar dat is het niet. Althans… Niet als je begint met ´light CLIL´ en dat later uitbouwt naar ´medium & real CLIL´.

Regelmatig geef ik de workshop ´CLIL, hoe pak je het aan?´,  waarin we gaan kijken hoe je bepaalde elementen van andere vakken kunt combineren met Engels. Een workshop vol werkvormen. De reacties die ik hierna krijg, komen vooral neer op: ´Wat is het eigenlijk leuk om Engels te combineren met andere vakken´. En dat is het natuurlijk ook! Is jouw school al een vvto-school en zijn jullie al jaren bezig met Engels? Dan is de tweedaagse training ´Real CLIL, hoe pak je het aan?´ zeer geschikt voor jullie. In deze training leer en ervaar je hoe je  andere vakken in het Engels kunt geven, hoe je zulke lessen voorbereidt en welke middelen je hiervoor nodig hebt.

LEES OOK: clil, fruit and vegetables (een lesidee voor de bovenbouw)
LEES OOK: Space (lesideeën voor alle groepen)

Waarom is CLIL best eenvoudig? 
Omdat je alle kennis en ervaring al hebt. Je hoeft het alleen nog maar toe te passen in het Engels.

Ik ben best jaloers op groepsleerkrachten, omdat zij de Engels taal kunnen verspreiden over de hele week. Als vakleerkracht moet ik alles in één uurtje proppen, terwijl ik graag eens een biologie- of rekenles in het Engels zou willen geven. Of kon ik maar elke dag even Engels praten met mijn leerlingen, bijvoorbeeld tijdens de korte pauze of in een kringgesprek. Ik roep al jaren. “Ja maar ik heb niet GENOEG tijd voor Engels!”  (dit is dan ook gelijk één van de redenen waarom ik workshops ben gaan geven: Zo kan ik al mijn ideeën tòch uitvoeren!).

Zomaar wat voorbeelden die je als groepsleerkracht kunt doen: Bij de kleuters kun je kleuren mengen, over het weer en de seizoenen zingen, dieren vergelijken of Engelse spelletjes doen. VVTO is dan ook eigenijk al kleuter-CLIL. In groep 3 en 4 kun je een Engelse tekenles verzorgen (zoals te zien is in dit filmpje)of bepaalde thema´s behandelen, zoals de boekenweek, kerst of Pasen. In groep 5 en 6 kun je aan de slag met wereldoriëntatie en rekenen. In groep 7 en 8 kun je verder met wereldoriëntatie, de leerlingen aan projecten laten werken of zelfs een Engelse musical doen. Een filmpje van een leerling die zelf een tekenles aan zijn klasgenoten geeft, vind je hier.

Natuurlijk kost het je in het begin wel tijd: je moet op zoek naar geschikt materiaal, je moet je bepaalde vocabulaire eigen maken en je zult als team moeten overleggen bij welke vakken of op welke momenten je Engels gaat invoeren. Maar als je je draai eenmaal hebt gevonden, is Engels geïntegreerd en zal het weinig extra tijd in beslag nemen op het rooster.

LEES OOK: VAKKEN IN HET ENGELS (een artikel in JSW van Marianne Bodde)