Feelings & emotions (onderbouw)

Een dankbaar thema voor Engels in het basisonderwijs is ‘feelings & emotions’. Van groep 1 tot en met groep 8 is dit een herkenbaar onderwerp voor alle leerlingen. En als een thema goed aansluit bij hun belevingswereld, wordt het leren een stuk makkelijker en leuker. In dit blog geef ik tips voor filmpjes, liedjes, prentenboeken en activiteiten voor groep 1 t/m 4 (en misschien ook wel groep 5 als het niveau van jouw groep niet zo sterk is of als je pas vanaf groep 5 Engels geeft). Zoek je ideeën voor de bovenbouw? Dat blog verschijnt volgende week.

BESTEL: THEMAPAKKET FEELINGS 

Filmpjes & liedjes

– Het bekendste liedje bij dit thema is natuurlijk ‘If you’re happy and you know it’. Hier zijn vele varianten van te vinden op YouTube. Zoals de vereenvoudigde versie van SuperSimpleSongs (met extra werkbladen) of de langzame versie van The Kiboomers (zeer geschikt voor de kleuters). De wat snellere versie van Barefoot Books is ook superleuk. Het heeft Engelse ondertiteling en vraagt om mee te bewegen.

Feelings & emotions song for kids – Fun Kids English: Leuk liedje met monsters die o.a. ‘sad’, ‘hungry’ en ‘sleepy’ zijn.  Ik zou dit met de allerkleinsten eerst goed oefenen van tevoren, door het langzaam voor te zingen en alle gebaren erbij te maken.

How are you? – Fun kids English: Een rustig liedje met twee poppen die steeds zingen ‘Hello, how are you?’. En daarna volgen de woorden ‘great, fine, okay, tired’.

Feelings – PinkFong: Vrolijk liedje met grappige monsters. Er is Engelse ondertiteling. De melodie nodigt niet uit om gemakkelijk mee te zingen en uit je hoofd te leren, maar het is wel een leuk liedjeom de les mee af te sluiten.

Are you happy? Are you sad? – Wow English TV: Superleuk en interactief filmpje voor groep 1/2/3 om ‘happy’, ‘sad’ en ‘hot’ te oefenen én de chunk ‘How are you?’.  Kinderen mogen actief meedoen met de gebaren en antwoord geven op de vraag ‘How are you?’. Het wordt lekker veel herhaald.

LEES OOK: EEN NIEUW SCHOOLJAAR

How are they feeling now – BabyA nursery channel: Filmpje waarin leerlingen moeten raden hoe iemand zich voelt. Ze kunnen steeds kiezen tussen drie gevoelens. De stem is nogal digitaal, maar het is een leuk filmpje om de basis vocabulaire te toetsen, nadat je de input al gegeven hebt.

Feelings and emotions chant – ELF Kids videos: Vrolijke chant waarin de woorden steeds twee keer ritmisch worden benoemd. Het nodigt kinderen uit om mee te doen. Er worden wel veel woorden gebruikt, dus eerder geschikt vanaf groep 4.

Emotions song for kids – The Kiboomers: Variant op de hokey pokey. ‘You put your happy face in, you put sad face in’ etc.  Kinderen kunnen even bewegen en herhalen tegelijkertijd de woorden.

Kids vocabulary Feelings or emotions – English singsing: Een filmpje waarin de woorden worden benoemd en steeds de chunk ‘Are you….?’ wordt herhaald. Het zijn behoorlijk veel woorden, dus dit is meer geschikt voor groep 4 en hoger.

The feelings song – Miss Molly: Een schattig liedje wat niet echt mee te zingen is, maar wel leuk is om naar te kijken en luisteren. Het heeft Engelse ondertiteling en is echt geschikt voor groep 4/5/6, daarna wordt het te kinderachtig. De woorden worden in een herkenbare context gebruikt.

BESTEL: FLASHCARDS MY FEELINGS

Voorlezen

(klik op de titels voor een voorbeeld op YouTube)

The way I feel – Janan Cain: Leuk boek voor de middenbouw waarin verschillende emoties voorbij komen. De tekst is op rijm. Te koop bij Bol.com.

Grumpy monkey – Suzanne Lang: Prachtig prentenboek over een chagrijnig aapje. Er komen verschillende emoties in voor.

Grumpy duck –  : Een geweldig boek over moppereend die alsmaar chagrijniger wordt. Lees het blog over ‘Grumpy Duck’ voor allerlei lesideeën en bestel het ‘lespakket Grumpy duck’ erbij. Dit prentenboek kun je bestellen bij Practicum Educatief.

The color monster – Anna llenas: Prachtig boek dat ook veel in het Nederlands gebruikt wordt. De emoties worden gecombineerd met kleuren, zoals angry (red), happy (yellow) en sad (blue). Echt een aanrader voor de kleuters. Te koop bij Bol.com.

Pete the cat and his magic sunglasses –  James Dean: In dit geweldige boek krijgt Pete the Cat een magische zonnebril om zijn chagrijnige bui te doen verdwijnen. Het werkt bij hem en al zijn vrienden. Te koop bij Bol.com. Lees ook eens het blog over Pete the Cat.

– If you’re happy and you know it – Jan Ormerod: Grappig boek met verschillende dieren die allemaal iets anders willen doen als ze ‘happy’ zijn. Ze zingen steeds het liedje op hun eigen manier.  Te koop als e-book bij Bol.com.

How do you feel – Anthony Browne: Eenvoudig boek waarin de belangrijkste emoties worden benoemd. Weinig tekst, dus zeer geschikt voor de allerkleinsten. Dit boek kun je bestellen bij Practicum Educatief.

LEES OOK: GRUMPY DUCK

Activiteiten

Begin in de onderbouw met de basisemoties, zoals ‘happy’, ‘sad’, ‘hungry’, ‘scared’, ‘good’ en ‘angry’. Als leerlingen deze woorden al snel onder de knie hebben, voeg je extra woorden toe, zoals bijvoorbeeld ‘thirsty’, ‘surprised’, ‘great’, ‘wonderful’, ‘not so good’ en ‘calm’.

Leer de woorden aan met behulp van flashcards en gebruik hierbij je gezichtsuitdrukking. Dit thema leent zich uitstekend voor het uitbeelden van de woorden.

– Jij zegt een woord en maakt hier een gebaar of gezichtsuitdrukking bij: ‘I am scared!’. Leerlingen doen jou na. Je kunt dit ook met ‘Simon says’ doen: ‘Simon says: Make a happy face!’, ‘Simon says: make an angry face!’ etc.

– Jij beeldt een woord uit en de leerlingen raden het woord. Leerlingen kunnen ook zelf woorden uitbeelden, zeker als je ze een flashcard laat zien die ze na kunnen doen. Klasgenoten raden het woord.

BESTEL: BINGO MY FEELINGS (ONDERBOUW)

– Zorg voor meerdere flashcards van hetzelfde woord en geef iedere leerling een kaart. Ze gaan op zoek naar een klasgenoot met dezelfde emotie door de chunk ‘Are you…?’ te gebruiken. Bijvoorbeeld: ‘Are you happy?’. Klasgenoten antwoorden met ‘Yes, I am’ of ‘no, Im’not’ (afhenkelijk van wat er op hun kaartjes staat). Oefen dit van tevoren een aantal keer. Waarschijnlijk zullen kinderen in groep 1/2 alleen antwoorden met ‘yes’ of ‘no’ en dat is ook prima. Blijf stimuleren om de hele zin te gebruiken, maar forceer niets. Als leerlingen hun match gevonden hebben, gaan ze op de grond zitten.

– Geef alle leerlingen een flashcard met een emotie en geef korte opdrachten: ‘If you’re happy, stand up’, ‘If you’re sad, touch your nose’, ‘If you’re angry, stamp your foot’ etc..

– Leerlingen maken een tekening van een gezicht met daarop een emotie. Bijvoorbeeld van hoe ze zich op dat moment voelen. Ze presenteren dit aan hun klasgenoten: ‘I am scared’ of ‘I feel wonderful’. Ze kunnen met deze tekening ook rondlopen en steeds stoppen bij een nieuwe klasgenoot. Deze vraagt ‘How are you?’ waarop de leerling antwoordt met het woord dat op zijn tekening staat. Daarna wisselen ze van beurt.

Je kunt hiervoor eventueel deze werkbladen gebruiken:

DOWNLOAD: THE WAY I FEEL

DOWNLOAD: DRAW THE EMOTIONS

– Laat leerlingen een mini-boekje maken door de plaatjes van de woorden die je hebt geoefend uit te knippen en als pagina’s aan elkaar te nieten. Dit kunnen ze presenteren aan hun ouders. Zo’n miniboekje vind je bijvoorbeeld in het Themapakket Feelings. Kies alleen de woorden die jouw leerlingen hebben geleerd!

– Maak foto’s van de leerlingen waarop ze een gevoel uitbeelden. Print deze foto’s uit en hang ze op in je lokaal, met het Engelse woord eronder. Zo leeft het thema echt onder de kinderen én hun ouders.

– Oefen dit gedichtje met je leerlingen en laat ze het bijvoorbeeld opzeggen tijdens de maandsluiting. Je hoeft niet alle zinnen te gebruiken: Kies voor de woorden die je hebt geoefend in de les. Maak Zoveel mogelijk gebruik van gebaren en mimiek.

When I feel sad, I want to cry.
When I feel proud, I want to fly.
When I feel bored, I want to play.
When I feel happy, I smile all day.
When I feel shy, I want to hide.
When I feel cold, I stay inside.
When I feel angry I want to scream.
When I feel sleepy I want to dream.
When I feel scared, I want to run
When I feel great, I’m having fun!

– Ga aan de slag met de spellen van Spelen met Engels, zoals bingo, memory of domino.

BESTEL: DOMINO MY FEELINGS 

error: