De niveaus van het ERK (Europees Referentiekader)

Al sinds ik Engels geef op de Leonardoschool (nu de Eureka-klassen), werk ik zonder methode. Simpelweg omdat er geen enkele methode past bij de manier waarop ik lesgeef of bij de manier waarop de meeste hoogbegaafde leerlingen leren. Ik raad leerkrachten daarom ook altijd aan om hun methode als leidraad te gebruiken en er zelf communicatieve en gedifferentieerde werkvormen bij te verzinnen. Zo motiveer je niet alleen je leerlingen, maar ook jezelf.

Omdat het wel belangrijk is dat je een doel hebt bij het (aan)leren van een vreemde taal, werk ik aan de hand van de niveaus van het Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). In het Nederlands ook wel het Europees referentiekader (ERK) genoemd. Dit is een richtlijn om de vorderingen van leerlingen te beschrijven met betrekking tot het leren van een vreemde taal.

Afbeeldingsresultaat voor CEFR anglia

Binnen dit kader zijn er zes verschillende niveaus te onderscheiden:
A Basisgebruiker (A1 Doorbraak & A2 Tussenstap)
B Onafhankelijke gebruiker (B1 Drempel & B2 Uitzicht)
C Vaardige gebruiker (C1 Effectieve operationele vaardigheid & C2 Beheersing)

Elk niveau omschrijft uitgebreid wat een leerling zou moeten kunnen op het gebied van lezen, luisteren, schrijven, gesprekken voeren en spreken. Je kunt dit schema hier downloaden. De examens van bijv. Cambridge en Anglia zijn op deze niveaus afgestemd.

Leerlingen die vanaf groep 1 minimaal een uur Engels hebben gehad (waarbij de doeltaal de voertaal is), stromen gemiddeld uit op eind niveau A1 of zelfs A2. Dit hangt natuurlijk af van meerdere factoren en daarom is spreek ik ook van een gemiddelde. Anglia Network Europe heeft het A1 level onderverdeeld in kleinere stapjes, om het zo wat toegankelijker te maken voor het basisonderwijs. Zo zijn er First Step, Junior, Primary en Preliminary. Elk niveau heeft zijn eigen vocabulaire en grammatica. Je kunt deze niveaus eens bekijken in het handbook for teachers.  Ik vind dit zelf een erg handig schema om mijn lessen omheen te bouwen. Een nadeel is wel dat een groot deel van de toetsen op grammatica is gericht, iets wat niet echt past bij het basisonderwijs. Cambridge heeft het A1 niveau onderverdeeld in 2 stapjes (starters & movers). Het handboek hiervan is hier te vinden.

Afbeeldingsresultaat voor CEFR cambridge

In een webinar van Cambridge University Press ELT over het aanleren van vocabulaire, geeft Chris Redston een kleine test, die ik graag met jullie wil delen. Probeer de onderstaande zes uitdrukking met ´get´ eens te plaatsen bij één van de zes niveaus. Oftewel: bij welk niveau leer je welke uitdrukking?

A1 / A2 / B1 / B2 / C1 / C2

Get up
Get off on the wrong foot
Get on / off (a bus)
Get to know someone
Get something straight
Get out of (doing) something

En? Hoe ging het? De antwoorden kun je hieronder vinden of bekijk de webinar en start op 5 minuten voor de uitslag van dit testje.

Ben je benieuwd of welk niveau je zelf (ongeveer!) zit binnen het Europees Referentiekader? Doe dan de online Placement Test van Anglia of de test yourself van Cambridge. Ook de British Council heeft een English Level test. Wil je meer weten over de niveaus en de toetsen van Anglia? Stuur dan een mail naar [email protected] of naar [email protected]

Antwoorden: 

Get up: A1
Get off on the wrong foot: C2
Get on / off (a bus): A2
Get to know someone: B1
Get something straight: C1
Get out of (doing) something: B2

 

error: