Spiders

Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel aan spinnen. Hoe klein ze ook zijn, ik vind het enge, vieze, kruiperige beestjes. Toch maak ik dankbaar gebruik van dit achtpotige diertje in mijn Engelse lessen, want er is zoveel leuk materiaal over te vinden. Hieronder een aantal ideeën:

The very busy spider

Koop of leen het prentenboek ´The very busy spider´ van Eric Carle.  Als je het boek niet kent of hebt, kun je dit filmpje bekijken. Hier wordt het boek langzaam verteld met een mooi Brits accent. Er zijn verschillende varianten van het boek te koop op Bol.com.

Voordat je gaat voorlezen

* Vraag aan de leerlingen wat ze al weten over ´spiders´ (ze maken een web, ze hebben acht poten, er zijn verschillende soorten, ze vangen vliegjes etc.). Je kunt dit in het Engels vragen, waarbij de leerlingen in het Nederlands mogen antwoorden. Het gaat erom dat je hun voorkennis activeert.

* Maak flashcards van de dieren die in het boek voorkomen (Spider, Horse, Cow, Sheep, Goat, Pig, Dog, Cat, Duck, Rooster) en ook van een spinnenweb. Neem alle dieren één keer door: ´This is a horse´, ´This is a cat´ etc. Omschrijf of beeld vervolgens uit hoe druk de spin is: ´The horse wants to play with the spider, but the spider is making a web. The spider is very busy: ´No no, I don´t have time. I am working!´. Door de gebaren en gezichtsuitdrukkingen die jij maakt, zullen de leerlingen begrijpen dat de spin geen tijd heeft om met alle dieren te spelen.  

BESTEL FLASHCARDS FARM ANIMALS
BESTEL FLASHCARDS PETS
BESTEl: FLASHCARDS MY GARDEN

* Vraag aan de leerlingen wat hun favoriete dier is en hun minst favoriete dier: ´What´s your (least) favourite animal?´. Gebruik hierbij je duim omhoog en omlaag, zodat ze weten wat je bedoelt.

* Zing dit eenvoudige liedje: Three scary spiders om alvast in de stemming te komen of beaar dit voor een volgende les.

verybusyspiderIITijdens het voorlezen

* Leg de flashcards van de dieren in het midden van de kring of hang ze in het lokaal, zodat leerlingen er naar kunnen wijzen als ze in het boek voorkomen. Je kunt de flashcards ook aan een aantal leerlingen geven (bijv. aan degenen die het boek al kennen of al wat verder zijn met Engels) , zodat ze het dier omhoog houden als het in het boek genoemd wordt.

* Leerlingen kunnen het zinnetje ´The spider didn´t answer´  hardop mee zeggen, omdat het steeds herhaald woord. Laat dit afhangen van wat de leerlingen zelf willen: niet iedereen is er al aan toe om Engels te praten en forceren heeft geen enkele zin.

LEES OOK: BROWN BEAR BROWN BEAR

Na het voorlezen

Probeer de onderstaande ideeën niet in in één les te proppen, maar kies een aantal werkvormen uit of maak er een lessenreeks van, waarbij je het verhaal ook meerdere keren voorleest.

* Oefen de geluiden die de dieren maken door bijv. een geluid na te doen, waarbij de leerlingen de juiste flashcard aanwijzen of omhoog houden. Of de leerlingen noemen het bijbehorende dier. Dit kun je eventueel ook voordat je gaat voorlezen al doen.

* Laat leerlingen de dieren op volgorde leggen (zie foto): Welk dier kwam als eerste bij de spin? Welke daarna? Je kunt de leerlingen ook de flashcards geven en ze zo op goede volgorde laten staan in een rij. Als je de flashcards twee keer uitprint, kun je de leerlingen in twee teams laten werken: welk team is het snelst en staat ook in de juiste volgorde? Zo leren de kinderen samenwerken. De flashcards kun je vervolgens gebruiken om (levend) memory te spelen of om onderstaande activiteit uit te voeren:

* Print de plaatjes van de dieren 2 of 3 keer uit en lamineer ze. Geef iedere leerling een kaartje met een dier erop. Zeg dat ze mogen rondlopen om eenzelfde dier te vinden door te vragen: ´Have you got a …?´. Klasgenootjes antwoorden met: ´Yes, I have!´ of ´No, I haven´t´. Als je eenzelfde dier gevonden hebt, roep je: ´We have a match!´. Je kunt met deze kaartjes ook memory spelen. Meer werkvormen met memory vind je o.a. in dit filmpje

BESTEL: MEMORY FARM ANIMALS

* Een compleet lesplan, inclusief flashcards en worksheets, vind je op deze website, onder ´downloads´ (even naar beneden scrollen).

* Verschillende werkbladen, zoals een woordzoeker, memory, een simpel boekje dat leerlingen zelf kunnen inkleuren en vingerpoppetjes zijn te vinden op deze website.

*Verspreid de flashcards over het lokaal en doe het geluid van een dier na of roep het Engelse woord. Wijs twee of drie leerlingen aan: zij mogen zo snel mogelijk naar de juiste flashcards lopen.

LEES OOK: WORM LOOKS FOR LUNCH

——————————————————————————————————————————————–
♫ Incy wincy spider ♪

Eincywincyspiderr zijn heel veel varianten van het liedje ´Incy wincy spider´ of ´Itsy bitsy spider´ te vinden op youtube. We hebben er drie voor je uitgekozen, waarvan onze favoriet die van ´supersimplesongs´ is.

Bij het liedje van SuperSimpleSongs wordt de tekst eerst gesproken en daarna pas gezongen. Eerst rustig, dan snel en vervolgens juist heel langzaam (met een big spider). In dit filmpje, van Rockstar little, wordt het liedje veel herhaald en er wordt langzaam gezongen. Ook een leuke is deze van LearnEnglishKids (British council). Er wordt rustig en duidelijk gezongen. Bij dit liedje vind je ook de tekst en een werkblad via deze link. Dit is vooral interessant voor leerlingen die al een beetje kunnen lezen en meer uitdaging nodig hebben. In de tekst van het liedje kun je woorden afplakken en de leerlingen woorden laten invullen op de lege plekken. Deze woorden kun je onder aan de tekst zetten, zodat ze het kunnen overschrijven en niet zelf hoeven te bedenken.

Voordat je gaat zingen

Voordat je het liedje op het digibord laat zien, ga je het eerst klassikaal zingen. Download flashcards van een spin, een regenpijp, up en down (bijvoorbeeld met pijltjes), regen en de zon. Je vertelt het verhaal aan de hand van de plaatjes en zingt daarna rustig het liedje. Vervolgens laat je de leerlingen meezingen.

Verzin bij elk zinnetje een gebaar, zodat de tekst makkelijker blijft hangen. Deze gebaren zullen de leerlingen vanzelf mee gaan doen als ze het liedje horen en/of meezingen.

BESTEL: FLASHCARDS ANIMALS IN MY GARDEN

Tijdens het zingen

Laat de leerlingen de gebaren die je vooraf hebt geoefend, nadoen terwijl ze meezingen. Laat niet gelijk de beelden van het liedje zien, want dan zijn de kinderen afgeleid. Ze zullen dan vergeten te zingen. Zing dus eerst een aantal keren het liedje met de muziek, zonder dat je het filmpje laat zien.

Na het zingen

Nadat je het liedje een aantal keer hebt gezongen en op het digibord hebt laten zien, is het natuurlijk heel leuk om het na te spelen. Dat kan door zelf met je vingers een spin te vormen, maar je kunt er natuurlijk ook eentje knutselen. Op deze pagina kun je bijvoorbeeld ´fingerpuppets´maken van de spin, de zon en de regen. Ook zijn hier kleurplaten en flashcards te downloaden. Nog meer werkbladen vind je op deze website.

LEES OOK: ANIMALS

——————————————————————————————————————————————–Overige tips

verybusyspiderIII

-´Aaaarrgghh Spider!´, een geweldig prentenboek van Lydia Monks. Het filmpje is gelukkig ook te vinden op YouTube. Een ander leuk verhaaltje is ‘The very hungry spider‘. Helaas is de muziek onder het filmpje vrij hard, waardoor het lastig is om het Engels goed te vertaan.

– Een spin tekenen en tegelijkertijd Engels leren! Dat kan met Art for kids hub. In dit interactieve filmpje gaan kinderen een cartoon spider tekenen.

-Voor native speaking leerlingen of voor leerlingen in de bovenbouw, zijn deze filmpjes geschikt: ´How spiders make webs´ en  ´describing spiders´,  ´Interesting facts about spiders´.

LEES OOK: VAN PRENTENBOEK NAAR ENGELSE LES, DEEL 2

2 gedachten over “Spiders”

Reacties zijn gesloten.

error: