Een geBrownbearweldig boek om voor te lezen in de onderbouw is ´Brown bear, brown bear, what do you see?´ van Bill Martin Jr en Eric Carle. Het is een simpel boek, waarin eigenlijk alleen maar dieren en kleuren worden benoemd. Op elke bladzijde wordt hetzelfde zinnetje herhaald, alleen steeds met een ander dier.

BESTEL: FLASHCARDS ANIMALS

Voordat je gaat voorlezen

Zorg dat je van elk dier een flashcard hebt gemaakt. Deze bespreek je van tevoren door de plaatjes te laten zien en het dier te benoemen. Je kunt uiteraard ook aaN je leerlingen vragen of ze namen van enkele dieren al weten. Ook is het handig om de kleuren te herhalen, want elk dier heeft een eigen kleur in dit boek.

LEES OOK: VAN PRENTENBOEK NAAR ENGELSE LES, DEEL 1

Tijdens het voorlezen

Hoewel je in eerste instantie begint met het integraal voorlezen van het boek, zul je al snel merken dat sommige leerlingen graag mee willen doen. Door de vele herhalingen, is niet dat ook helemaal niet zo moeilijk. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder in het eerste filmpje: Hier lees ik voor aan de Eureka leerlingen uit groep 2, 3 en 4 en nodig ik hen uit om hardop mee te doen. Het is belangrijk dat je leerlingen niet dwingt, maar dat ze dit zelf mogen beslissen. In het filmpje zie je soms enkele leerlingen naar de vloer kijken: daar liggen de flashcards die ik vooraf heb gebruikt om de dieren in het boek te benoemen.

Als je het boek een tweede of derde keer voorleest, kun je de leerlingen een flashcard geven. Als zij hun dier horen, houden ze de flashcard omhoog. De leerlingen die dit nog lastig vinden, kun je een kleur geven.

LEES OOK: VAN PRENTENBOEK NAAR ENGELSE LES, DEEL 2

Na het voorlezen

-Na het lezen van het boek, kun je Brown Bear als liedje op het digibord laten zien. Er zijn twee varianten te vinden op YouTube: liedje 1 en liedje 2. Het verhaal wordt zo nog eens rustig herhaald, alleen dan met muziek. Je kunt het liedje ook van tevoren zingen met je leerlingen, zonder dat je gelijk de beelden laat zien. De melodie is zeer eenvoudig. Je kunt het boek zelfs zingend voorlezen!

-Op internet vind je geweldig materiaal bij dit boek. Bijvoorbeeld bingokaarten en kleine kaartjes om memory mee te spelen, maar ook werkbladen. Ook is het leuk om stok- of vingerpoppetjes te maken en het boek dan na te spelen.

-In ons boek ‘Engels in het basisonderwijs, (meer dan de) kennisbasis vakdidactiek‘ (Noordhoff, 2018) vind je nog meer ideeën in hoofdstuk 5.

-Voor kinderen die al woordjes kunnen lezen, is dit een leuk werkblad.

– In het tweede filmpje zie je een leerling uit groep 4. Ik gaf dit slechthorende jongetje twee jaar lang privéles Engels. Om hem de klanken en uitspraak van het Engels eigen te maken (voordat hij misschien helemaal doof wordt), is ervoor gekozen om zo vroeg mogelijk te beginnen met Engelse les. Het heeft zeker zijn vruchten afgeworpen en ik was dan ook zeer trots op deze leergierige en enthousiaste leerling! Er is vast ook wel een leerling in jouw klas die kan!

BESTEL: THEMAPAKKET FARM ANIMALS