Tekenen & spreekvaardigheid, deel 2

In deze blog zie twee korte filmpjes, waarin leerlingen uit groep 5/6 hun spreekvaardigheid oefenen. Deze leerlingen werken op niveau Preliminary.
Het is een goed idee om eerst de vlog over tekenen & spreekvaardigheid te bekijken, voordat je verder leest.

1. De les begint met een geheugentestje:  Je laat 16 plaatjes zien op het digibord. Deze plaatjes komen overeen met de plaatjes die de leerlingen straks gaan tekenen, dus het is goed om de woordjes even te herhalen en zo het geheugen op te frissen. Laat de plaatjes één voor één tevoorschijn komen zodat de picturememoryleerlingen op hun gemak kunnen kijken. Ze mogen niets opschrijven! Vervolgens klik je de plaatjes weer weg en moeten de leerlingen zoveel mogelijk woorden opschrijven: Welke plaatjes hebben ze onthouden? Weten ze hier het Engelse woord eigenlijk wel voor? Wie zou de meeste woorden hebben?

2. Nadat de woorden gezamenlijk zijn doorgenomen en je je bewondering hebt uitgesproken voor de leerling met de meeste woorden ;-), leg je  uit dat je de leerlingen deze voorwerpen nu zelf aan tekenen. Van de 16 voorwerpen, mogen ze er acht kiezen en deze gaan ze tekenen in een liggend rechthoek (rectangle).

3. Vervolgens worden er tweetallen gemaakt: Beide leerlingen gaan de acht voorwerpen in hun rechthoek tekenen, zonder dat hun klasgenootje dat ziet. Daarna omschrijft de ene leerling waar welk voorwerp zich bevindt, terwijl de andere leerling dat voorwerp tekent in een leeg liggend rechthoek. Bijvoorbeeld: ´There is a clock in the top right corner´, ´Next to the clock is pen´ etc. Als alle acht voorwerpen zijn omschreven en getekend, gaan de tweetallen hun tekeningen vergelijken: komen ze overeen? Hebben ze het goed uitgelegd en begrepen?

teachingyounglearnerstothink4. In de les voorafgaand aan deze les, is het belangrijk om de voorzetsels van plaats te oefenen. Ook dit wordt aangegeven aan in de vlog. Dit blaadje met woordjes kunnen de leerlingen er eventueel bij houden, terwijl ze hun tekening omschrijven. Denk aan: to the left of / in the right corner / at the bottom / in the middle / diagonally under the… / next to / on top of / above etc.

5. In de les nà deze les, mochten de leerlingen een foto van thuis meenemen en deze omschrijven aan hun klasgenoten. Wederom met behulp van de voorzetsels.

Deze lesactiviteit heet ´describe and draw´ en komt uit het boek ´Teaching young learners to think´ van Cambridge. Je kunt mij een kopietje vragen door even te e-mailen naar: [email protected] Je kunt uiteraard ook zelf wat voorwerpen verzinnen en de leerlingen dit laten tekenen op een half A-viertje. De activiteiten eromheen (zoals het geheugentestje, de voorzetsels oefenen en het omschrijven van een foto) heb ik er zelf bij verzonnen.

Veel plezier met kijken naar de filmpjes! 

 

 

 

 

 

 

 

1 gedachte over “Tekenen & spreekvaardigheid, deel 2”

Reacties zijn gesloten.

error: