Prepositions (voorzetsels)

Het oefenen van de Engelse voorzetsels is echt een thema voor het basisonderwijs. Eigenlijk begin je in de onderbouw al met in, on, under en misschien nog next to, in front of en behind. In de middenbouw breid je dat uit met between, near, over en around. In de bovenbouw, als leerlingen ook foto’s moeten omschrijven, de weg moeten wijzen of tijd moeten aanduiden, komen daar nog  to the left of, to the right of, opposite, by, at the top, at 5 o’clock, on Monday, in the evening etc. bij.

LEES OOK: TEKENEN & SPREEKVAARDIGHEID, DEEL 1

Input

Geef leerlingen eerst input m.b.v. flashcards of echte voorwerpen. Leg een pen op de tafel en zeg: ‘The pen is on the table’. Vervolgens leg je de pen op verschillende plekken en benoem je de voorzetsels. Misschien zijn er wel kinderen in jouw klas die al hardop mee willen doen.

Je kunt ook jezelf of een leerling gebruiken: Als je voor je bureau gaat staan, zeg je ‘I am in front of the desk’. Dan ga je onder je bureau zitten: ‘I am under the desk’  en misschien ga je zelfs wel op je bureau staan: ‘I am on the desk’. Als je je leerlingen vervolgens soortgelijke opdrachten geeft, vinden ze dat écht geweldig (‘Mag ik zomaar op het bureau staan?’). Een leerling kan ‘behind’ een andere leerling. Een leerling kan iets ‘in’ zijn laatje stoppen en een leerling kan ‘next to’ zijn stoel gaan staan.

Ben je bezig met een bepaald thema? Bijvoorbeeld ‘spring’ of ‘Christmas’? Geef leerlingen dan een voorwerp dat past bij dat thema, zoals ene speelgoedkuikentje of een kleine kerstbal. Jij geeft eenvoudige opdrachtjes en leerlingen voeren dit uit. Deze werkvorm kun je in de outputfase herhalen: Leerlingen werken in tweetallen en geven elkaar opdrachtjes.

BESTEL: LESPAKKET PREPOSITIONS

Liedjes & filmpjes

  • Prepositions – Voor de midden- en bovenbouw. Eerst een korte uitleg en dan voorbeelden a.d.h.v. cartoons. Met Engelse zinnen erbij.
  • English vocabulary, prepositions: Voor de midden- en bovenbouw. de voorzetsels worden langzaam uitgesproken met duidelijke voorbeelden erbij. Kan eventueel ook voor de onderbouw, maar is (naar mijn mening) te saai.
  • Prepositions – Voor de bovenbouw. Liedje dat echt bij de bovenbouw past, qua melodie. Niet te kinderachtig. Het refrein is wat mij betreft te lang en overbodig, maar het herhalen van de voorzetsels is leuk.
  • Prepositions of place: Voor de midden- en bovenbouw. Rustig filmpje waarin a.d.h.v. een tekening de diverse voorzetsels worden uitgelegd. Ik vind het zelf een beetje saai, maar ik denk dat het voor sommige kinderen een prettig filmpje is.
  • Where’s the monkey? – Voor de onder- en middenbouw. Een aapje dat steeds ergens anders is. Het rustige liedje bevat veel herhaling. Ook hier zijn Engelse zinnen voor de kinderen die al Engels kunnen lezen.
  • Where is it? – Voor de onder- en middenbouw. Er wordt geoefend met de chunk ‘Where’s is it?’ en met on, in, under.
  • On, in,under, by : Voor de onder- en middenbouw. Vrolijk liedje met veel herhaling: Where is the spider?
  • In, on, over, in front, behind: Voor de onder- en middenbouw. Een wortel en een doos. De voorzetsels worden steeds herhaald en gaan steeds sneller. Niet zo’n heel goede kwaliteit, maar wel grappig.
  • In front of, behind, between: Voor de onder- en middenbouw. Leuk liedje waarin diverse dieren voorkomen. Er wordt geoefend met drie voorzetsels en met ‘Where’s the…?’
  • Prepositions of place for children: Voor de middenbouw. Een tekenfilmpje over een kat en een doos. Er wordt geoefend met ‘Where is…?’ en de voorzetsels worden veel herhaald. Ook het voorzetsel ‘on top of’ wordt benoemd. Aan het eind wordt alles nog met ‘foto’s  herhaald.
  • Where? In, on, under: Voor de onder- en middenbouw. Eenvoudig filmpje waarin een meisje steeds vraagt waar haar kledingstukken zijn. Het gaat vrij snel. Je kunt dit filmpje goed gebruiken als leerlingen de voorzetsels al kennen. Je zet dan steeds het filmpje op pauze als het meisje vraagt ‘Where is my…?’. Kinderen kunnen dan zelf antwoord geven.

BESTEL: THEMAPAKKET MY HOUSE

Werkvormen en werkbladen

*Geef een blad met daarop de uitleg: dus een plaatje + bijbehorend voorzetsel. Zo’n ‘woordmat’ vind je bijvoorbeeld in het lespakket van Spelen met Engels. Nu kunnen de leerlingen die daar aan toe zijn het woord ook lezen. Vraag vervolgens aan een leerling of hij het voorzetsel ´on´ kan uitbeelden. Hij mag dit op alle mogelijke manieren doen (zelf op een stoel gaan staan of een potlood op een boek leggen). Een volgende leerling beeldt ´in front of´ uit, een derde doet ´behind´ etc. Je zult merken dat de klas het heerlijk vindt om te mogen bewegen, om zelf iets te mogen verzinnen en om te kijken hoe andere leerlingen uitbeelden. Kunnen jouw leerlingen nog niet lezen? Fluister dan het woord in hun oor of maak gebruik van flashcards.

*Geef je leerlingen opdrachten: ´Put your pencil on the teacher´s desk´, ´Stand behind the door´, ´Sit between the window and a student´ etc. Je kunt op deze manier ook een groepsfoto van je klas maken, door de leerlingen achter, op, onder, naast, voor en tussen elkaar te plaatsen. Steeds geef je je opdrachten in het Engels.

LEES OOK: SPELENDERWIJS LEREN

*Het lespakket van Spelen met Engels bevat diverse spellen en opdrachten om te oefenen met de voorzetsels. Zoals kijken naar een plaatje en zelf de voorzetsels invullen, maar ook zelf een zinnetje schrijven en kleur- en tekenopdrachten voor de onderbouw. Je kunt de leerlingen natuurlijk ook zelf laten tekenen, waarbij jij de opdrachten geeft of waarbij ze elkaar in tweetallen opdrachten geven.

*Als leerlingen de voorzetsels goed hebben geoefend kunnen ze de pairwork-opdracht doen die je ook in het lespakket vindt. Door ieder een tekening te omschrijven m.b.v. voorzetsels (‘In my picture there is a boy next to the box’), zoeken ze samen de vijf verschillen.

* Laat leerlingen diverse werkvormen doen m.b.v. de memorykaartjes uit het lespakket. Bijvoorbeeld ‘find your match’ (klasgenootjes met hetzelfde kaartje zoeken elkaar) of levend memory. Ook kun je klassikaal een bingospel of  reactiespel spelen.

Het aanleren van voorzetsels leent zich dus uitstekend voor bewegend leren, oftewel voor Spelen met Engels!

Reacties zijn gesloten.

error: