Spring!

Spring!

In deze blog geef ik je een aantal tips voor het thema ´voorjaar´.  In een blog die ik eerder schreef, kun je lezen over Pasen, maar er is natuurlijk nog veel meer materiaal  bij het thema ´Spring´.

ONDERBOUW

-Een leuk boek om voor te lezen is ´Daisy´s giant sunflower´ van Emma Damon, waarbij kinderen kunnen zien hoe een simpel zaadje uitgroeit tot een prachtige zonnebloem. Natuurlijk is ook ´The very hungry caterpillar´ een leuk prentenboek om in dit seizoen te lezen. Een les rondom dit boek vind je in deze blog: THE VERY HUNGRY CATERPILLAR. Zoals je misschien wel weet, ben ik fan van Pete the cat. Het boek ´Five little ducks´ is goed te gebruiken in het voorjaar.  Een simpel boek met veel herhalingen, dus leerlingen zullen het snel oppikken en misschien zelfs wel meedoen!

Download: FLASHCARDS FARM ANIMALS

Daisys-giant-sunflower-Voor de kleuters is er het simpele voorleesboekje ´Spring´, makkelijk voor te lezen via het digibord.

-Natuurlijk mag er geen liedje ontbreken. ´Goodbye winter, hello spring!´ is een vrolijk liedje over de lente. Herhaal het refrein (van tevoren) een aantal keer, zodat kinderen het mee kunnen zingen. Ook ´Sing a song of flowers´ is leuk en heeft een heel herkenbaar melodietje. In dit liedje leren de leerlingen de kleuren van de verschillende bloemen.

-Voor de iets oudere kinderen die al een beetje kunnen lezen, zijn deze liedjes erg leuk: Spring & Spring is here.

-Prachtige flashcards zijn hier te downloaden in verschillende formaten. Ook leuk om memory mee te spelen.  Wil je liever andere flashcards? Bekijk dan deze PDF : je kunt de plaatjes met of zonder woorden uitprinten.

-Werkbladen, puzzels en kleurplaten voor de onderbouw vind je hier en hier, maar je kunt natuurlijk ook genoeg vinden op Nederlandse websites. Het gaat er vooral om dat jij als leerkracht Engels spreekt en je leerlingen zoveel mogelijk input geeft.

-Een dominospelletje is ook altijd leuk om vocabulaire te oefenen. Laat de leerlingen de woordjes hardop zeggen als ze een ´steentje´ neerleggen.

LEES OOK: WORM LOOKS FOR LUNCH

BOVENBOUW

-Met dit filmpje kun je de vocabulaire bij het thema oefenen. Dit kan ook met ´spring words´: een iets sneller filmpje, waarbij de woorden ook in een zin worden verwerkt.

springcards1-Om vocabulaire te oefenen, kun je natuurlijk ook altijd flashcards gebruiken. Deze van Bogglesworld zijn erg leuk om verschillende spelletjes mee te doen. Het vergt wel wat geduld om ze allemaal te printen, knippen en lamineren. Op deze site vind je trouwens ook geweldige worksheets voor de wat gevorderde leerlingen.

-Heb je het in een (CLIL-) les gehad over ´parts of a plant´, dan zijn deze bingokaarten handig om te gebruiken. Ook kun je een ´wordmat´ ophangen in je lokaal, zodat leerlingen de woorden regelmatig terugzien.

-Hie is een kort en grappig filmpje om de les mee te beginnen of af te sluiten. Je kunt hier een leuke activiteit aan koppelen door te vragen welke dieren de leerlingen allemaal voorbij hebben zien komen. Dit geef je vooraf als opdracht mee, maar pas naderhand mogen de leerlingen gaan schrijven (in tweetallen, groepjes of individueel). Wie weet alle dieren nog?

-Heeft jouw bovenbouw klas al heel wat ervaring met de Engelse taal? Dan kunnen ze een filmpje kijken over hoe je het beste een zonnebloem laat groeien. Zelfs als ze niet alles kunnen volgen, krijgen ze toch veel mee dankzij de geschreven tekst die tegelijkertijd verschijnt met de gesproken tekst.

-Eén van mijn favoriete liedjes is toch wel ´I like the flowers´ en dan helemààl met dit clipje. Leerlingen springen spontaan van hun stoelen om de bewegingen van de gekke mensen en dieren mee te doen. Dit liedje is overigens ook goed te gebruiken om ´de chunks ´I like´ en ´I don´t like´ te oefenen.

-Laat leerlingen in tweetallen werken met deze spreekvaardigheidsopdracht: Leerling A krijgt de half-ingevulde kruiswoordpuzzels met enkele clues voor leerling B. Leerling B krijgt ook een half-ingevulde puzzel met de clues voor leerling A. leerlin vraagt. ´What is 6 across?´. Leerling B heeft het antwoord in zijn puzzel staan, maar geeft niet zomaar het woord. Hij leest de clue die erbij staat: ´An animal that wakes up after a long winter nap´. Leerling B raadt nu het antwoord en vraagt eventueel aan zijn klasgenoot hoe hij het woord moet spellen. Dan is leerling B aan de beurt. Zo stellen ze elkaar vragen totdat de kruiswoordpuzzel compleet is en ze (als het goed is) allebei hetzelfde hebben.

Download Crossword student A
Download Crossword student B

LEES OOK: FRUIT AND VEGETABLES

spring is in the air

SPELLETJES

De lente leent zich uitstekend om alle weersomstandigheden te oefenen: het kan ten slotte sneeuwen, regenen, zonnig zijn en zelfs hagelen.  Deze spelletjes zijn interessant om tussendoor te spelen:

*Maak een kring en noem een weertype, bijvoorbeeld ´It´s raining´. Vervolgens gaan de leerlingen omstebeurt associeren op dit weertype door steeds een woord te noemen wat er mee te maken heeft: umbrella, water, rainboots, raincoat, clouds etc. Als een leerling geen woord weet, zegt hij ´pass´ of ´sorry´. Als de meeste leerlingen geen woord meer weten, kies je een nieuw weertype: ´It´s sunny´. Leerlingen mogen vervolgens weer allerlei woorden opnoemen die betrekking hebben op dit onderwerp: ´sun, sunglasses, beach, swimming, holidays´etc.

*Leerlingen lopen rustig rond in het lokaal (of de gymzaal) en jij noemt een weersomstandigheid (of je laat een symbool zien op een flashcard). De leerlingen gaan nu toneelspelen door zich aan te passen aan het weer. Heb jij ´It is raining´ geroepen, dan steken de leerlingen zogenaamd een paraplu op, ze gaan een beetje rillen of in de plassen stampen. Roep jij ´It is windy´, dan komen ze maar met moeite vooruit en bij ´It is sunny´ zetten ze zogenaamd een zonnebril of petje op en doen ze alsof ze het warm hebben.

*De leerlingen staan in een kring of bij hun tafeltje. Jij geef een weersomstandigheid en de leerlingen maken hier zo snel mogelijk een gebaar / beweging bij. Uiteraard begin je langzaam, maar wissel je de weertypes steeds sneller af. Welke leerling doet het nog steeds goed? Een gezellig spel, waarbij het helemaal niet belangrijk is of de bewegingen goed worden uitgevoerd. Het gaat om het bewegen op zich.spring is in the air2
It´s frosty: Leerlingen hurken verstijfd op de grond
It´s cold: Leerlingen zitten op hun stoel te bibberen
It´s warm: Leerlingen staan op hun stoel en genieten van de warmte
It´s hot: Leerlingen vegen het zweet van hun voorhoofd
It´s rainy: Leerlingen tikken met hun vingers op hun hoofd

Download: BINGO FARM ANIMALS

Ik wens je veel plezier met bovenstaande ideeën.  Er zit vast wel iets bij dat je goed kunt gebruiken en waar jij en je leerlingen veel plezier aan zullen beleven.

LEES OOK: HAPPY EASTER!

2018-10-14T15:29:09+00:00
error: