Afbeeldingsresultaat voor worm looks for lunchBij het thema ´food´ kun je in de onderbouw natuurlijk heel goed het prentenboek ´The very hungry caterpillar´ gebruiken of de boeken van Pete the cat, zoals ‘Pete’s big lunch’. Maar als jouw leerlingen al (een beetje) kunnen lezen en ook wel van toneelspelen houden, dan kun je ´Worm looks for lunch´ er eens bij pakken. Dit boekje is voor 10 euro te bestellen bij Bol.com, maar ook gratis te downloaden.

Voordat je gaat voorlezen

-Vraag aan je leerlingen wat hun favoriete eten is, wat ze lekker vinden en wat ze vies vinden. Je kunt hierbij gebruik maken van flashcards, zodat jongere leerlingen het eten kunnen aanwijzen.

BESTEL FLASHCARDS FOOD & DRINKS

-Bespreek voordat je gaat voorlezen de dieren die in het verhaal voorkomen. Dit zijn, samen met de ´storyteller´ ook gelijk de rollen in het toneelstukje. Je kunt aan je leerlingen vragen of ze weten wat deze dieren zoal eten en of ze nog andere kenmerken van de dieren kunnen noemen (bijv. A rabbit likes to eat carrots, it has long ears, it can run fast).

-Maak of bestel flashcards van de dieren en verspreid ze over het lokaal. Jij noemt een eigenschap (bijv. ´it can fly´) en de leerlingen wijzen of lopen naar het juiste plaatje. Je kunt de flashcards natuurlijk ook in het midden van de kring leggen en individuele vragen stellen ´Janine, which animal has horns?´ .

BESTEL: FLASHCARDS ANIMALS IN MY GARDEN

Tijdens het voorlezen

Als je het verhaal voorleest, laat je de plaatjes zien en speel je zelf al zoveel mogelijk toneel. Maak gebruik van gebaren, bewegingen en mimiek. De worm is een blij en onschuldig wezentje, maar wat gebeurt er als hij de sluwe vogel tegenkomt?

LEES OOK: Van prentenboek naar Engelse les, deel 2

Na het voorlezen

-Geef iedere leerling een flashcard met een ‘food item’ en oefen klassikaal met de chunk ´Do you like…?´ / ´Yes, I do / No, I don´t´. Laat ze daarna zelf oefenen door elkaar vragen te stellen over het plaatje dat ze in hun hand hebben. Hierbij lopen de leerlingen rond en vragen ´Do you like + plaatje?´, waarop hun klasgenoten antwoorden ´Yes, I do / No, I don´t´. De leerlingen kunnen vervolgens van flashcard wisselen en met het nieuwe plaatje een ander klasgenootje opzoeken om opnieuw een vraag te stellen.

Geef de leerlingen een kopie van het verhaal en lees het klassikaal, waarbij zes leerlingen een rol krijgen. Kies in eerste instantie leerlingen die al goed kunnen lezen, zodat de uitspraak duidelijk is. Herhaal het lezen dan nogmaals of verdeel de klas in groepjes van zes en geef iedere leerling een rol. Bij oudere leerlingen kun je ze ook zelf de rollen laten verdelen en ze na één keer lezen, laten wisselen van rol.

-Kijk eens op deze link. Hier zie je het hele boekje én een aantal leuke werkbladen die leerlingen individueel of in tweetallen kunnen maken. Ze kunnen hierbij hun gekopieerde boekje gebruiken of het uit hun hoofd proberen te doen en het boekje gebruiken om na te kijken.

-Als leerlingen het verhaaltje een aantal keer gelezen en geoefend hebben, kunnen ze het verhaal echt uitbeelden. Hierbij kun jij als leerkracht het verhaal voorlezen, zodat de leerlingen alleen maar hoeven na te spelen, òf ze spreken zelf de tekst uit terwijl ze toneelspelen.

LEES OOK: Engels en drama

Afbeeldingsresultaat voor herman the worm

– Bekijk dit vrolijke liedje van Herman the worm.  Eén van de favoriete liedjes van mijn midden- en bovenbouw leerlingen. Door de herhaling en de Engelse ondertiteling is het al snel makkelijk mee te zingen.

– Zijn jouw leerlingen in de midden- en bovenouw al gewend aan behoorlijk wat Engels? Bekijk dan eens dit filmpje: Worms are wonderful.

Je hoeft al deze activiteiten natuurlijk niet in één Engelse les te proppen. Verspreid het over twee of drie lessen en ga vooral aan de slag met het toneelstukje. Misschien leuk om op te voeren tijdens de maandsluiting of een ouderavond?

BESTEL: THEMAPAKKET SPRING