Feeling ill

Een leuk thema voor in de onderbouw is ‘ziek zijn’, omdat het zo goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Als je je Engelse lessen zoveel mogelijk wilt laten aansluiten bij de thema’s die je in het Nederlands gebruikt, kom je al snel uit bij ‘My body’.

In dit blog geef ik je suggesties om ‘my body’ uit te breiden naar ‘feeling ill’. Voor de kleuters misschien nog behoorlijk pittig, maar voor groep 3/4 prima te doen!

Prentenboeken

Pete the Kitty goes to the doctor; Toen Pete the cat nog een kitten was, maakte hij al behoorlijk wat mee. Klik op de titel om het boek te bestellen via Bol.com. Hier zie je een voorbeeld op YouTube:

Doctor Maisy: Maisy en Tallulah spelen ‘ziekenhuisje’ met woorden als temperature, fever, bandage en get well soon. Klik op de titel om het boek te bestellen via Bol.com. Hier zie je een voorbeeld op YouTube.

Maisy goes to the hospital: Maisy’s been is gebroken, ze krijgt gips en krukken. Klik op de titel om het boek te bestellen via Practicum Educatief (10% korting met de code ‘SpelenmetEngels’) . Hier zie je een voorbeeld op YouTube.

BESTEL: THEMAPAKKET MY FEELINGS (ONDERBOUW)

Liedjes & filmpjes

Going to the doctors (Moonbug kids)
Health problems (English singsing)
Health vocabulary  (ELF Kids)-

Learn health vocabulary phrases (ELF Kids)
Sickness – Hospital play (pinkfong)
Doctor song official (kids learning songs)

I’m too ill – Learnenglishkids: Leuk tekenfilmpje over een jongetje dat ziek is en hoofdpijn, buikpijn en oorpijn heeft. Dankzij het medicijn dat hij krijgt van de dokter, voelt hij zich weer beter. Geschikt vanaf groep 3. Kinderen in de midden- en bovenbouw kunnen er ook dit werkblad bij maken.

How to wash your hands – learnenglishkids: filmpje met eenvoudig liedje over hoe je je handen het beste kunt wassen. Ook hier is er voor de midden- en bovenbouw een bijbehorend werkblad.

Lesmateriaal

– Kleine flashcards kun je downloaden op de site van Learnenglishkids. Dezworksheet feeling ill e kun je gebruiken om diverse werkvormen of rollenspellen mee te doen. Voor groep 1/2 zijn de woorden nog iets te moeilijk, maar voor groep 3 en hoger kun je zeker wel een aantal van de kaartjes gebruiken.

– Op Sparklebox vind je mooi materiaal om op te hangen in je lokaal, zoals bijvoorbeeld deze banners.
Het is op deze site altijd even zoeken waar je nu precies moet klikken om te downloaden, maar als je dat eenmaal doorhebt, kun je o.a. leuke posters en flashcards downloaden (‘How to wash your hands’, ‘How to brush your teeth, ‘Doctors surgery role play labels’ etc.).

BEKIJK MATERIAAL

Daarnaast vind je er diverse ‘get well soon’ kaarten die leerlingen kunnen inkleuren en als laatste nog de ‘role play buttons’ van doctor, nurse, receptionist en patient. Met deze buttons kun je diverse werkvormen doen (zie hieronder).

– De knutseljuf heeft creatieve ideeën bij dit thema. Wat dacht je van een dokterskoffertje knutselen, kleurplaten kleuren of coderen met kleuren? Klik op de links en kies wat leuks uit!

– Ik heb een eenvoudig werkblad gemaakt, waarop leerlingen eerst omcirkelen hoe ze zich voelen en daarna lijntjes kunnen trekken naar wat ze nodig hebben. Er is geen goed of fout: ze mogen zelf kiezen.

DOWNLOAD WERKBLAD FEELING ILL

Werkvormen

– Geef iedere leerling een button van doctor, nurse of patient. Geef vervolgens eenvoudige opdrachten: ‘All the nurses, stand up’, ‘If you’re a doctor, raise your arms’, ‘All the patients, stand behind your chair’. Als leerlingen de opdrachten nog niet goed begrijpen, kun je het voordoen terwijl je het zegt.

Kennen jouw leerlingen de ‘bodyparts’ al? Hang dan flashcards op in de klas: ‘All the nurses, walk to the leg’, ‘All the doctors, hop to the arm’. Heb je geen flashcards? Leerlingen kunnen de lichaamsdelen natuurlijk ook bij zichzelf aanwijzen: ‘All the patients, point to your nose’.

BESTEL: THEMAPAKKET MY BODY

– Verdeel de klas in ‘doctors’, ‘nurses’ en ‘patients’. Laat leerlingen groepjes van drie vormen door rond te lopen en vragen te stellen: ‘Are you a nurse?’ en / of ‘I am a doctor’. Elk groepje heeft een nurse, doctor en patient nodig Als ze elkaar gevonden hebben, gaan ze op de grond zitten.

– Maak groepjes van drie, waarbij steeds één leerling de doctor, één leerling de nurse en één leerling de patient is. Oefen het volgende rollenspel (zorg dat je dit eerst klassikaal hebt voorgedaan en meerdere keren hebt herhaald. Je kunt dit bijvoorbeeld op een ritmische manier doen, zodat het beter beklijft):

patient: Hello nurse
nurse: Hello, how can I help you?
patient: I’d like to see the doctor
nurse: Here he is!
doctor: Hello, how are you?
patient: Not so good.
doctor: What’s the matter?
patient: My …. hurts
(leerlingen bedenken zelf een ‘bodypart’)

Is dit rollenspel te ingewikkeld? Maak dan tweetallen, waarbij de patient hetzelfde gesprek voert met een nurse of doctor:

patient: Hello doctor
doctor / nurse: Hello, how are you?
patient: Not so good.
doctor / nurse: What’s the matter?
patient
: My …. hurts (leerlingen bedenken zelf een ‘bodypart’)

Is zelfs dit nog te ingewikkeld? Houdt het dan bij vier zinnen:

patient: Hello doctor
doctor / nurse: Hello, what’s the matter?
patient: My …. hurts
(leerlingen bedenken zelf een ‘bodypart’)
doctor / nurse: I will help you

(voeg bij de werkvormen eventueel de button van ‘receptionist’ toe als je denkt dat dit bij het niveau en de belevingswereld van jouw leerlingen past).

LEES OOK: MY BODY

error: