Body

Het lichaam is een belangrijk thema in de onderbouw. Probeer dit thema ook in je Engelse lessen te verwerken zodra je er in het Nederlands mee begint. Zo is de voorkennis van de MY BODY Flashcards | Spelen met Engelsleerlingen al geactiveerd en wordt Engels een onderdeel van de dagelijkse lessen: kleuter-CLIL.

Download een complete lessenserie: MY BODY LESSON 1

Liedjes
Begin de les met het vrolijke liedje ´Hokey Pokey´ van The Learning Station. Hoe gekker je als leerkracht doet, hoe beter natuurlijk! Andere liedjes die over het lichaam gaan, zijn deze van Super Simple Songs: ´Head, shoulders, knees and toes´ (learn it = langzaam, sing it = normaal & speeding up = steeds sneller), One little finger (zeer geschikt voor de allerkleinsten) en The Pinnochio. Voor de kleuters en groep 3 is The bath song ook zeer geschikt. Bekijk de liedjes en scroll naar onder voor extra flashcards en activiteiten.

Voordat je het liedje laat zien op het digibord, oefen je het altijd een aantal keer. Zo raken de leerlingen gewend aan de tekst en de melodie. Als je het liedje gelijk laat zien, zijn ze afgeleid door de beelden en zullen ze niet meezingen. Ook kun je vooraf flashcards gebruiken om de belangrijkste woorden uit het liedje alvast een keer te oefenen.

Voorlezen
– The Gruffalo (voor lesideeën bij dit prentenboek, lees deze blog)Afbeeldingsresultaat voor guess how much i love you
Guess how much I love you (klik op de titel voor het filmpje op youtube)

Flashcards
Bespreek met behulp van flashcards (en je eigen lichaam) de belangrijkste lichaamsdelen, zoals nose, eyes, mouth, ears, arms, legs, hands, feet.

Download: FLASHCARDS MY BODY

Spelen
– Een leuk spel om klassikaal te spelen is ´hidden pictures´. Zoek het thema ´body´ en klik op ´click to print´. Je krijgt nu een powerpoint met verborgen lichaamsdelen. Laat deze zien op het digibord en klik één voor één de vakjes weg. De leerlingen moeten raden welk lichaamsdeel er tevoorschijn komt. Erg leuk!

– Zet muziek op en laat de leerlingen in tweetallen dansen. Als de muziek stopt, roep jij twee lichaamsdelen. Deze twee lichaamsdelen moeten de leerlingen tegen elkaar aan houden, bijvoorbeeld: hand to nose / shoulder to leg / knee to knee / nose to finger / ear to ear (bij ´ear to ear´ kun je leuke foto´s maken of net doen alsof je een foto maakt, omdat de leerlingen dan dicht tegen elkaar aan staan). Je kunt dit ook in grotere groepjes doen (bijv. shoulder, knee, ear), maar reken dan wel op meer chaos! Wil je liever niet dat de kinderen elkaar aanraken? Dan kun je ze ook individueel laten dansen en roepen: ´Touch your nose!´ of ´Touch your knee!´. Wie is het snelst?

– Speel Simon says: Ga in een kring staan en geef commando´s. Alleen als je er van tevoren´Simon says´ (of ´teacher says´) bij zegt, moeten de leerlingen het commando uitvoeren. Als je dat niet zegt, mogen ze niets doen. Dus: ´Simon says touch your nose´ (wel) / ´Simon says touch your knees´ (wel) / Touch your ear (niet). Wie blijft er over?

Werkbladen

Download een complete lessenserie: MY BODY LESSON 2

– Als je een gratis account aanmaakt, kun je hier heel veel werkbladen m.b.t. het thema downloaden.
– Op de site van kids-pages vind je  diverse werkbladen (ook over de 5 zintuigen)
– Kunnen jouw leerlingen al Engels lezen? Dan zijn deze werkbladen leuk.

Veel meer ideeën, spelletjes, werkbladen en PowerPoints vind je in de complete lessenseries van ´My body´, te verkrijgen in de webshop.

2 gedachten over “Body”

Reacties zijn gesloten.

error: