Soms heb je nog even tijd over aan het eind van een les of aan het eind van de dag. Soms zijn je leerlingen niet vooruit te branden en wil je ze even ´wakker schudden´. Soms heb je gewoon geen zin in de methode, maar wil je spelenderwijs met Engels bezig zijn. Daarom hieronder drie activiteiten die simpel zijn uit te voeren.

LEES OOK: ACTIVITEITEN VOOR DE BOVENBOUW, DEEL 2

1. Just a minute
Dit spel is leuk ter afsluiting van de Engelse les of als de leerlingen zich lang hebben moeten concentreren op een werkblad of toets. Het kan dus ook prima na een intensieve rekenles.

1. Schrijf een groot aantal thema´s op het bord, zoals: food & drinks, sports, animals, jobs, school, family, hobbies etc. Bij een gevorderde groep kun je ook denken aan onderwerpen als: when I grow up I´d like to be…, films, TV- shows, dreams, famous people etc.
2. Verdeel de klas in groepjes van 4 en laat ze zelf beslissen wie nummer 1, 2, 3 en 4 is.
3. Zorg dat je van tevoren een papieren vliegtuigje hebt gevouwen. Vraag nu één van de leerlingen om het vliegtuigje naar het bord te gooien. Het thema waar het vliegtuigje het dichtste bij komt, is het thema voor de eerste leerling.
4. Alle nummers 1 van elk groepje gaan nu één minuut praten over dat onderwerp, zonder te stoppen. Als ze te lang stil zijn, hebben ze de uitdaging verloren. Kijk wat jouw groep aankan: Is één minuut te lang? Zet de stopwatch dan op 30 of 40 seconden.
5. Na deze minuut, wis je het woord van het bord en kan het vliegtuigje opnieuw worden gegooid.
6. Nu is de nummer 2 van het groepje aan de beurt om een minuut lang over dat thema te praten.
7. Ga door totdat alle leerlingen aan de beurt zijn geweest.
8. Beslis daarna of de groep nog een ronde aankan met nieuwe onderwerpen of dat je verder gaat met de (Engelse) les.

2. The alphabet game
Dit spelletje is leuk om te doen tijdens de ´input- fase´of juist tijdens de ´output-fase´. Het gaat om het oefenen van vocabulaire, dus spelling is hier niet belangrijk.  Uiteraard is dit spel ook gewoon prettig om even tussendoor te doen.

1. Laat de leerlingen in twee- of drietallen werken en zorg dat ze pen en papier hebben. Laat de leerlingen het alfabet onder elkaar opschrijven.
2. Geef het thema waarmee je aan de slag wilt gaan of waarmee je juist de afgelopen weken hebt gewerkt. Bijvoorbeeld jobs, animals, cities, shopping etc.
3. Geef de leerlingen ongeveer 4 minuten om bij elke letter van het alfabet een woord op te schrijven dat met dat thema te maken heeft, dus bij ´jobs´:
A Actor
B Baker
C Cashier
D Dancer
4. Als de tijd voorbij is, mogen de leerlingen vertellen wat ze hebben opgeschreven. Voor elk juist antwoord krijgen ze een punt.
5. Bij een makkelijk thema en een gevorderde groep, tellen dubbele woorden niet. Dus als twee of meer groepjes hetzelfde woord hebben opgeschreven (bijv. bij ´animals´ cat), krijgen ze geen punten. Zo worden leerlingen creatiever en verzinnen ze misschien woorden als  camel of cheetah.

LEES OOK: JOBS

3. Hangman
Speel galgje met Engelse woorden. Je kunt natuurlijk zelf een woord verzinnen (kies woorden van het thema waar je op dat moment mee bezig bent) of speel het online via het digibord. Bijvoorbeeld via deze links:
-Hangman (verschillende categorieën)
-Hangman (thema´s die goed aansluiten bij de basisschool thema´s)

Leerlingen kunnen dit natuurlijk ook heel goed in kleinere groepjes doen, zodat iedereen actief bezig is. let er wel op dat leerlingen dan woorden kiezen waarvan de spelling correct is.

LEES OOK: SPELLETJES EN SPELTAAL