Feelings & emotions (midden- bovenbouw)

Feelings is een dankbaar thema voor Engels in het basisonderwijs, omdat het zo goed aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen. In de onderbouw ga je  met de basisemoties aan de slag, zoals happy, sad, hungy, scared en angry. In de bovenbouw kun je moeilijkere woorden aanleren, zoals confused, in love, annoyed en thrilled. In dit blog lees je tips om met dit leuke thema aan de slag te gaan in de midden- en bovenhouw.

LEES OOK: FEELINGS & EMOTIONS (ONDER- EN MIDDENBOUW)

Filmpjes & liedjes

Feelings emotions song – Patty Shukla Kids tv: Een liedje dat je niet echt gemakkelijk meezingt, maar wel heel leuk is om naar et kijken en luisteren. Je ziet echte kinderen die allerlei emoties uitbeelden.

These are my feelings – Learning time fun: Een wat stoerder liedje met veel  verschillende  woorden. De woorden komen ook in beeld.

Feelings and emotions vocabulary – Easy English: Filmpje waarin de woorden worden benoemd en daarna in een zin verwerkt. Met leuke animaties, zelfs nog voor groep 8. Er komen wel ontzettend veel woorden in voor, dus misschien wil je halverwege stoppen. Ook is de voice over nogal digitaal. Je kunt er ook voor kiezen om het zelf hardop voor te lezen.

Learn emotions words and phrases – ELF Kids videos: Vervolg op het filmpje dat wordt genoemd bij de onderbouw. In het eerste filmpje benoemen ze alleen de woorden. In dit filmpje worden de woorden in een zin geplaatst: ‘Are you bored? ‘Are you scared’ etc. Doordat het ritmisch wordt opgezegd, zullen leerlingen al snel meedoen.

All the feels – Pevan & Sarah music: Vrolijk liedje met lekker ritme en herkenbare emoticons. Het refrein is makkelijk mee te zingen en er komen verschillende emoties in voor.

Feelings song for children – Learning station: Geweldig liedje met Engelse ondertiteling. Er worden niet echt woorden benoemd, maar het gaat over een jongen die zijn dag niet heeft. Het heeft een fijne melodie en leerlingen zullen zeker meezingen. Vooral het refrein is leuk!

Alfred and shadow – Anne Hilde Vassbo Hagen: Mooi animatiefilmpje voor gevorderde leerlingen.  Er wordt uitgelegd welke emoties er zijn en hoe je ze toepast.

BESTEL: FLASHCARDS  MY FEELINGS 

Voorlezen

(klik op de titels om een voorbeeld te zien op YouTube)

In my heart – Jo Witek: Mooi boek om voor te lezen of om leerlingen zelf te laten lezen. Er komen emoties in voor als shy, sad, silly, brave en  calm. Te koop bij Bol.com

Frog in love – Max Velthuijs. Dit boek is te superleuk om te lezen vanaf groep 4/5. Leerlingen kunnen het natuurlijk ook zelf lezen. Als je op de titel klikt, zie je een mooi filmpje op YouTube. Te koop bij Practicum Educatief. Ik heb er vragen bij gemaakt die leerlingen kunnen beantwoorden tijdens of na het voorlezen.

DOWNLOAD: VRAGEN BIJ ‘FROG IN LOVE’

Wild feelings – David Milgrim: Dit boek bevat niet veel tekst, maar ik zou het toch aanraden voor de midden- en bovenbouw, omdat sommige woorden vrij lastig zijn. Bovendien is het leuk om na het voorlezen (of zelf lezen) met een creatieve opdracht aan de slag te gaan, waarbij leerlingen zelf een dier en een emotie verzinnen en dit uittekenen en presenteren. Te koop bij Bol.com.

The way I feel –  Janan Cain: Mooi boek waarin de verschillende gevoelens worden benoemd, zoals disappointed, shy, bored, proud en excited. Leuke tekeningen. Te koop bij Bol.com.

BESTEL: THEMAPAKKET MY FEELINGS 

Activiteiten

– Op Bogglesworld.com kun je hele leuke kaartjes downloaden en er kwartet mee spelen. Of eigenlijk triotet, want het gaat steeds om drie kaarten met 1 emotie. Je kunt de kaartjes heel gemakkelijk downloaden. Ik heb er een overzicht bij gemaakt, die leerlingen op hun tafel kunnen leggen, zodat ze precies weten wat ze moeten vragen en hoe ze een kwartet kunnen krijgen.

DOWNLOAD: VRAGEN BIJ KWARTET FEELINGS

Geef alle leerlingen een flashcard en laat ze het gevoel dat op hun kaart staat zo goed mogelijk uitbeelden. Dit kan klassikaal of kleinere groepjes. Klasgenoten raden om welk gevoel het gaat, door te vragen ‘Are you + emotie?‘. De leerling geeft antwoord met ‘Yes, I am / No, I’m not‘. Je kunt ook de chunk ‘Do you feel…?‘ gebruiken met als antwoord ‘Yes, I do / No, I don’t‘.

– Als leerlingen al wat langer met het thema bezig zijn of al gemakkelijk Engels kunnen praten, kun je ze een flashcard laten omschrijven. Heeft een leerling bijvoorbeeld een kaart van ‘angry’, dan kan hij het volgende zeggen: ‘When somebody does something that you really don’t like, you get…?‘ . Of bij een kaart van ‘in love‘ : ‘When you really like somebody and you think about her all the time and you want o be with her‘. Is dit nog te lastig voor leerlingen? Dan kun jij het gevoel omschrijven en de leerling die de juiste kaart heeft, roept de emotie.

– Laat leerlingen hun eigen cartoon tekenen en schrijven, waarin ze een minimaal aantal emoties moeten verwerken. Je kunt ook een kant-en-klare cartoon gebruiken, zodat ze alleen nog de tekst in moeten vullen. Let op: Het gaat hierbij niet om de spelling, maar op het juiste gebruik van de emoties, passend bij het plaatje en de context!

DOWNLOAD: CARTOON

– Leerlingen houden elk uur bij hoe ze zich voelen door dit in te vullen in een schema. Je kunt dit voor 1 dag doen of voor meerdere dagen. Zo oefenen ze steeds met de Engelse woorden en betrek je het bij hun belevingswereld. Op een ander moment of ene andere dag beschrijven ze hun schema aan een klasgenootje: ‘I felt / was happy at 10 o’clock, I felt / was excited at 11 o’clock, I felt / was hungry at 12 o’clock‘ etc. Misschien kunnen ze er ook wel in het Engels bij vertellen waarom ze zich zo voelden!

– Hier nog wat leuke werkbladen die je kunt downloaden:
Feelings quiz
Vrije schrijfopdracht
Beeld uit of doe een rollenspel
Vul het juiste gevoel in
Spreekopdracht voor tweetallen

BESTEL THEMAPAKKET MY FEELINGS (MIDDENBOUW)