Training ‘Engels vanaf groep 1’

Engels voor groep 1 t/m 8

Deze meerdaagse training is bedoeld voor basisscholen die nog niet met Engels zijn begonnen, maar het wel willen gaan invoeren én voor basisscholen die zijn begonnen met het geven van Engels vanaf groep 1, maar hierbij een heldere structuur missen.

De training bestaat uit vier dagdelen van maximaal drie uur, bij voorkeur verspreid over een half of driekwart van een schooljaar. We gaan in op de didactiek van het leren van een vreemde taal, waarbij de theorie voortdurend wordt ondersteund door actieve en coöperatieve werkvormen. We gaan aan de slag met het bedenken van een Engelse lessenserie aan de hand van een thema (eventueel in combinatie met jullie huidige methode of met een ander vakgebied). De werkvormen die je in de training ervaart en de kennis die je opdoet, kun je uiteraard direct toepassen in je eigen klas.

Voorafgaand aan de training én tussen de trainingsdagen door bespreken we de wensen van het team, zodat een studiedag altijd op maat wordt gegeven.

Tussen de bijeenkomsten ga je zelf aan de slag in de praktijk. Spelen met Engels begeleidt jullie gedurende het hele schooljaar (via de mail of telefonisch), bijvoorbeeld bij het voorbereiden van een les, bij het zoeken naar materiaal en bij het bedenken van een werkvorm.

Bij elke studiedag ontvangen jullie digitale readers waarin alle theorie en de diverse werkvormen uitgebreid staan beschreven. Leerkrachten ervaren deze nascholingscursus als laagdrempelig, enthousiasmerend, leerzaam, praktisch en gezellig.

Voor deze training kun je subsidie aanvragen bij Internationalisering Funderend Onderwijs. Na het volgen van de training zou je kunnen kiezen voor het keurmerk TalenT.

 

Basisschool Aventurijn, Houten

“Een aantal collega´s had al eerder een workshop van Lauren gevolgd en was hier erg enthousiast over. We benaderden haar daarom voor drie studiedagen over CLIL. Na de eerste studiedag hebben we, op advies van en in overleg met Lauren, besloten om nog even te wachten met CLIL en ons vooral te richten op praktische werkvormen passend bij de methode die we gebruiken. De studiedagen waren nuttig, vol passie, levendig en zeer inspirerend. Er was een goede balans tussen theorie en praktijk en je krijgt meteen zin om de werkvormen in je eigen klas te gaan proberen. We zijn weer enthousiast geworden om de Engelse lessen levendiger te maken en de methode soms anders in te richten. De studiedagen zijn een aanrader voor alle leerkrachten.” Michel Kuipers, Inge Korpel, Saskia van den Tempel, Kirsten Donders, Stef van Mil & collega´s, Basisschool Aventurijn, Houten

OBS De Kameleon, Driel

“Toen we besloten om Engels vanaf groep 1 serieus te gaan aanpakken, zochten we contact met Lauren. Mijn collega en ik hadden al eerder een workshop van haar gevolgd tijdens een VVTO-symposium. Haar enthousiasme en praktijkervaring spraken ons erg aan. De meerdaagse VVTO-training werd afgestemd op onze wensen en tussen de studiedagen door was Lauren bereikbaar voor vragen of extra inspiratie. Ook mijn collega´s  omschrijven de training als afwisselend, leerzaam, praktisch en laagdrempelig. Door de interactieve werkvormen vloog de tijd voorbij. De manier waarop Lauren de training geeft, is zeer kundig, prettig en ontspannen. We hebben een houvast gekregen om onze (saaie) methode los te laten en we merken nu al dat onze leerlingen veel enthousiaster zijn tijdens de Engelse lessen. We hopen volgend schooljaar nog verder te kunnen samenwerken met Spelen met Engels!” Ron Dijkman, leerkracht groep 7, OBS De Kameleon, Driel

De Bloeiende Betuwe uit Rhenoy

“Lauren heeft het team van De Bloeiende Betuwe uit Rhenoy zeer goed geholpen bij de problemen waar we tegen aan liepen. Twee jaar geleden wilden we starten met CLIL. Helaas waren we (na het lezen van de theorie en het volgen van een andere cursus) nog niet in staat om CLIL-lessen te verzorgen. Na telefonisch contact met Lauren kwam ze met een voorstel voor studiedagen waarbij ze goed geluisterd had naar onze hulpvraag. Tijdens de studiedagen raakte iedereen zeer gemotiveerd door haar enthousiasme. Lauren geeft zelf ook Engels aan leerlingen van een basisschool en dit hebben wij als zeer positief ervaren. Ze heeft veel praktijkervaring en gaf ons veel ideeën voor de groepen 1 t/m 8. Haar voorbereiding was uitstekend. Tijdens de studiedagen kregen wij readers met de belangrijkste informatie. Die readers gebruiken wij nu nog steeds (ook handig als er een nieuw teamlid bij het team komt). We kijken zeer regelmatig op haar website, omdat daar steeds weer nieuwe leuke ideeën worden geplaatst. We hebben nog steeds contact met Lauren. Als we vragen hebben kunnen we altijd bij haar terecht!” Chantal Slager, OBS De Bloeiende Betuwe

de Laarakker, Arnhem

“Ons team had behoefte aan praktische handvatten en een goede opbouw voor de Engelse lessen. Door onze eerdere ervaring met een vrij theoretische vvto-trainer, zochten we nu een energieke en actieve cursus. De training van Lauren was ontspannen en gevarieerd in activiteit en inhoud, zowel voor de onder- als bovenbouw. Het was ´Engels beleven´ en heel praktisch. Graag een vervolg volgend schooljaar!”

Anita Boevink, de Laarakker, Arnhem

Kindcentrum Atalanta

“We geven al jaren Engels vanaf groep 1, maar toch zochten we iemand die ons verder kon helpen met de didactiek van het geven van Engels. Via Facebook kwam ik terecht op de website van Spelen met Engels en al snel bleek dat de vvto-training goed bij onze wensen paste. De studiedagen waren leerzaam, toegankelijk en vol werkvormen waaraan we actief deel konden nemen. Ook mijn collega´s omschrijven de training als inspirend, interactief, afwisselend en met humor gebracht. In de toekomst willen dan ook zeker nog eens met Lauren samenwerken en o.a. de CLIL-training volgen.”

Brenda Mutsaers, vvto-coördinator, Kindcentrum Atalanta

Eenbes basisschool De Crijnsschool

“We gaan zeker aan de slag met alle praktische ideeën. Jouw workshop was de meest aansprekende en enthousiasmerende van alles wat we vandaag gehoord en gezien hebben. Je kunt merken dat je zelf voor de klas staat: je weet wat wel en niet werkt. We gaan dit zeker delen met onze teamleden. Hartelijk bedankt!”  Miekie Koster-van den BergEenbes basisschool De Crijnsschool

OBS de Pendinghe & OBS de Vuurtoren

“De ´Spelen met Engels´- studiedag was inspirerend en werd gegeven door een bevlogen en betrokken cursusleidster. De bruikbare spelletjes en tips zijn direct toepasbaar in de klas, ook bij andere lessen. De spelvormen zijn inspirerend. De workshops werden met humor gebracht en er was veel afwisseling. Je moet Engels gewoon gaan dòen!”

Diverse leerkrachten , OBS de Pendinghe & OBS de Vuurtoren

OBS de Lettertuin, Ede

“We zochten een didactische training om Engels te gaan invoeren vanaf groep 1. We kozen voor Spelen met Engels, omdat we Lauren al jaren kennen als vakleerkracht van onze Eureka groepen. De vier studiedagen waren zeer nuttig, relaxed, praktisch en afwisselend. Er was geen tijd om te verslappen, omdat we bijna alle werkvormen ook echt zelf uitvoerden en dus konden ervaren hoe het werkt in de klas. Er was steeds een lekker tempo en een prettige sfeer.  Dankzij het vierfasenmodel kunnen we nu een lessenreeks per thema opbouwen. Dat neemt niet weg dat we in de midden- en bovenbouw ook voor een methode kiezen. Het één sluit het ander niet uit, maar het vult elkaar juist mooi aan. Ook hierin heeft Lauren ons geadviseerd: Kijk vooral naar ´Wat past bij het team en bij de visie van onze school?´”.  

Diverse leerkrachten, OBS de Lettertuin, Ede

´t Sterrenpad, Nuis

“We hebben veel praktische activiteiten gedaan en we hebben inspiratie gekregen om spelenderwijs Engels te geven. De uitleg was duidelijk en er heerste een open sfeer. Alle studiedagen waren laagdrempelig. Je wordt weer gemotiveerd om verder te gaan en we hebben spelend kennis opgedaan. Het was top!”

Diverse leerkrachten, ´t Sterrenpad, Nuis

Louis Buelens, Eindhoven

“Na het volgen van een workshop van Spelen met Engels op een VVTO-congres, besloten we om Lauren te benaderen voor een meerdaagse training. We wilden meer weten over de didactiek van het geven Engels en of we nu wel of niet met een methode zouden gaan werken. De training was informatief en zeer praktisch met ´ready-to-go-opdrachten. De studiedagen waren open, inspirerend en leerzaam. Je wilt meteen aan de slag! We hebben het ervaren als een speelse en enthousiasmerende cursus, waarin je leert om op een gestructureerde manier met Engels te werken. De sfeer was prettig en ontspannen, met veilige opdrachten en een goede afwisseling tussen luisteren en actief meedoen. Dankzij alle praktische werkvormen en de handige readers hebben we nu voldoende handvatten om Engels op de juiste manier in te voeren vanaf groep 1.”

Diverse leerkrachten, OBS De Groene Vlinder (voorheen: Louis Buelens)

Koningin Emmaschool, Zwolle

“We hebben echt genoten van je studiemiddag. Ik vind het geweldig om te zien hoe iedereen geïnspireerd is geraakt! De leerkrachten zijn merkbaar al aan de slag gegaan. Ik hoorde vooral terug dat het heel praktisch was en dat het zo goed bij ons team paste. Een mooi compliment naar jou toe dus. We hebben nu al zin in de volgende studiemiddag!”

Ingeborg de Ruiter, Koningin Emmaschool, Zwolle

Het Driespan, Enkhuizen.

“Het was een top training vol handvatten, praktijkvoorbeelden en lesideeën om meteen mee aan de slag te gaan. Het was erg leerzaam, afwisselend en super interactief. We hoopten op bruikbare werkvormen en meer alternatieven om de methode los te laten en we zijn overspoeld met ideeën! Het prettige aan deze training was het tempo, de gerichte input (ook voor de onder- en bovenbouw apart), de goede sfeer en het enthousiasme van Lauren. Er was ruimte voor overleg, vragen en feedback en vooral veel zelf ervaren. Ook de readers waren erg fijn. We willen méér!”

Marita Commandeur, Joy Schoen, Marjon Roos, Rachel Koopman, Carla Dontje, Iris Nagel, Marije Schilder, Klaas BootHet Driespan, Enkhuizen.

Het Driespan, Enkhuizen.

“De website van Spelen met Engels stond boordevol ideeën en dit wilden wij graag in de praktijk ervaren. De studiedagen werden steeds aangepast aan de wensen van ons team en na elke studiedag ging iedereen meteen aan de slag met alle nieuwe werkvormen. Het team is echt aangezet tot actie: Engels is nòg meer gaan leven in de school. Lauren dacht goed met ons mee: er was tussen de studiedagen door een vlotte communicatie en tijdens de studiedagen werden we gemotiveerd door haar enthousiasme. Het verliep zò goed dat wij volgend schooljaar drie nieuwe studiemiddagen hebben gepland!”

Michelle van KoperenHet Driespan, Enkhuizen.

Kindcentrum de Kiezel

“Wij hadden hulp nodig bij de invoering van Engels vanaf groep 1 en kwamen terecht bij Lauren. Vanwege haar persoonlijke benadering en de afgestemde begeleiding kozen we ervoor om bij Spelen met Engels de didactische vvto-training te volgen. De training voldeed helemaal aan onze verwachtingen: Er was veel afwisseling tussen theorie en praktijk en we hebben geleerd hoe je een goede Engelse lessenreeks kunt ontwerpen.  Collega’s omschrijven deze vierdaagse cursus als afwisselend, laagdrempeligm, verfrissend, interactief en doeltreffend. Het enthousiasme van Lauren werd als zeer positief ervaren, net als de vele werkvormen. Er heerste een open, veilige sfeer. We hebben al twee nieuwe studiedagen voor volgend jaar geboekt!”

Sabine Mikkers, Kindcentrum de Kiezel

Johan Frisoschool, Wageningen

“Ons team liep een beetje vast met de methode die we voor Engels gebruiken. We zochten een training waarin we konden ervaren dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn om Engels te geven. Ik had als vvto-coördinator al eerder een workshop van ´Spelen met Engels´ gevolgd en was daar heel enthousiast over. Lauren heeft ons in vier studiemiddagen spelenderwijs geleerd om de methode (af en toe) los te te durven laten en in fases toe te werken naar een communicatief einddoel. Collega´s geven aan dat de training afwisselend was, dat de sfeer ontspannen en veilig was en dat ze veel verschillende werkvormen hebben ervaren.  De bevlogenheid en het enthousiasme van Lauren werkt aanstekelijk.” 

Jolanda van Soest, Johan Frisoschool, Wageningen

´t Sterrenpad, Nuis

“Wij hadden als team inspiratie nodig om een goede vvto-school te worden. We zochten een training waar je dingen ging doen en niet alleen maar saai moest luisteren. We wilden geïnspireerd worden door dòen en ´Spelen met Engels´ paste hier het beste bij. De trainingsdagen werden altijd op maat aangepast. Waar behoefte aan was, werd gedaan en daarom waren de trainingen erg fijn. We leerden door te doen en daardoor werden we gemotiveerd om het in onze eigen klas uit te voeren.”

Sabiena Veenhuizen, ´t Sterrenpad, Nuis

De Kraanvogel, Almere

“Ons doel was om Engels spelenderwijs in ons onderwijsaanbod te integreren, waarbij plezier tijdens het leren voorop staat. De training van Spelen met Engels sloot goed aan bij onze visie: leren vanuit spel en spelen. We hebben veel inspiratie opgedaan en ook veel gebruik gemaakt van de direct toepasbare werkvormen. Het was leerzaam, interactief en afwisselend. Lauren was elke keer heel enthousiast, kwam met goede ideeën en was prettig om naar te luisteren. Daardoor bleven we betrokken. We zijn nu heel bewust met Engels bezig en kunnen, mede dankzij het vierfasenmodel, Engels écht een duidelijke plek geven in de groepen. Volgend schooljaar gaan we weer verder met Lauren om een heldere leerlijn neer te zetten en de thema´s nog verder uit te werken.  Kortom: wij zijn zeer tevreden!”

Diverse leerkrachten, De Kraanvogel, Almere

de Laarakker, Arnhem

“De training was heel waardevol, laagdrempelig en effectief. Eindelijk praktische voorbeelden die je meteen kunt toepassen in je groep. Hierdoor groei je zelf! De werkvormen waren gevarieerd en de sfeer was informeel. We weten nu hoe we een goede les Engels moeten opbouwen en waar we rekening mee moeten houden. Lauren is een fijne en enthousiaste trainer.”  

Diverse leerkrachten, de Laarakker, Arnhem

Stichting Proo, Harderwijk

Lauren is goed voorbereid, heeft veel ideeën die ze graag deelt en is betrokken bij de groep. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk. Mijn Engelse lessen zijn nu uitgebreider en gevarieerder, ik durf zelf ook gemakkelijker Engels te spreken in de klas. De training van Lauren was heel motiverend en inspirerend. Ze bood afwisselende werkvormen en heeft mij veel nieuwe inzichten en kennis gegeven. Ik wil nog veel meer studiedagen van Lauren! Diverse leerkrachtenStichting Proo, Harderwijk

Koningin Emmaschool, Zwolle

“Omdat onze vvto-school sterk groeit, hebben we veel nieuwe collega’s. Het is een uitdaging om het niveau van Engels hoog te houden en daarom zochten we naar een speelse manier om input te geven aan het team. Voor sommigen meer ter opfrissing en inspiratie, voor andere collega’s is alles nog nieuw. Ook wilden we handvatten krijgen om meer en makkelijk CLIL in te zetten. Teambreed is beter dan een paar collega’s. “Samen met een andere bovenbouwleerkracht had ik al eerder de workshop ´CLIL & actieve werkvormen´ gevolgd tijdens een symposium in het voorjaar van 2016. De aanpak en het enthousiasme van Lauren maakten indruk op mij. Daarom kozen we voor ´Spelen met Engels´ toen we op zoek waren naar input voor ons team. In overleg met Lauren hebben we de inhoud van de twee studiemiddagen samengesteld: ´English is easy!´ en ´CLIL, hoe pak je het aan?`. De workshops bij ons op school waren verfrissend, enthousiast, zeer inspirerend en laagdrempelig. Door het speelse karakter waren de studiemiddagen goed te doen na een hele dag voor de klas (ook niet onbelangrijk). Zo leuk kan leren zijn! Lauren´s aanpak past bij onze school en bij wat wij willen.”

Petra Kreule - Koningin Emmaschool, Zwolle

Van Harteschool, Houten

“Onze oude methode voor Engels was te frontaal en dus zochten we naar manieren om het vak Engels meer te integreren in ons dagelijks onderwijs. Onze vvto-coördinator was daarom al regelmatig te vinden op de site van ´Spelen met Engels´ en zo kwamen we terecht bij Lauren voor de meerdaagse vvto-training. De training was praktisch (´learning by doing´) en creatief. Er was voldoende afwisseling tussen theorie  en werkvormen. Het team heeft de studiedagen ervaren als laagdrempelig, leerzaam, praktijkgericht en inspirerend. Er heerste een prettige, ontspannen sfeer. We hebben ervaren hoe belangrijk het is om plezier te hebben bij het leren van Engels en dat je als leerkracht je leerlingen dus vooral een veilig en positief gevoel geeft: Alles is goed, als je maar durft en doet. Dankzij het vierfasenmodel kunnen we zelf thema´s uitwerken en doelen bedenken. Dit vergt natuurlijk wel goede voorbereiding en tijd. Samen met Lauren gaan we nog brainstormen over de doorlopende leerlijn, hoe we willen toetsen en andere mogelijkheden voor de toekomst.”   

Martijn van Kooten, directeur,

P.C. Basisschool Rehoboth, Boskoop

“We geven al jaren Engels vanaf groep 1 en we zochten een inspirerende workshop om het team weer even een ´boost´ te geven. Na een telefoongesprek met Lauren, waarin we onze wensen op tafel legden, kwamen we tot de conclusie dat de anderhalf uur durende workshop ´English is easy!´ goed bij ons zou passen. Het werd een superleuke, sprankelende en interactieve ochtend, waarin we spelenderwijs met Engels aan de slag gingen. De werkvormen zijn direct toe >te passen in de klas. Het werkte zeer aanstekelijk en je krijgt er energie van! Engels moet je gewoon gaan DOEN!” 

Diverse leerkrachtenP.C. Basisschool Rehoboth, Boskoop

OBS De Kameleon, Driel

“Toen we besloten om Engels vanaf groep 1 serieus te gaan aanpakken, zochten we contact met Lauren. Mijn collega en ik hadden al eerder een workshop van haar gevolgd tijdens een VVTO-symposium. Haar enthousiasme en praktijkervaring spraken ons erg aan. De meerdaagse VVTO-training werd afgestemd op onze wensen en tussen de studiedagen door was Lauren bereikbaar voor vragen of extra inspiratie. Ook mijn collega´s  omschrijven de training als afwisselend, leerzaam, praktisch en laagdrempelig. Door de interactieve werkvormen vloog de tijd voorbij. De manier waarop Lauren de training geeft, is zeer kundig, prettig en ontspannen. We hebben een houvast gekregen om onze (saaie) methode los te laten en we merken nu al dat onze leerlingen veel enthousiaster zijn tijdens de Engelse lessen. We hopen volgend schooljaar nog verder te kunnen samenwerken met Spelen met Engels!” Ron Dijkman, leerkracht groep 7, OBS De Kameleon, Driel

Basisschool Aventurijn, Houten

“Een aantal collega´s had al eerder een workshop van Lauren gevolgd en was hier erg enthousiast over. We benaderden haar daarom voor drie studiedagen over CLIL. Na de eerste studiedag hebben we, op advies van en in overleg met Lauren, besloten om nog even te wachten met CLIL en ons vooral te richten op praktische werkvormen passend bij de methode die we gebruiken. De studiedagen waren nuttig, vol passie, levendig en zeer inspirerend. Er was een goede balans tussen theorie en praktijk en je krijgt meteen zin om de werkvormen in je eigen klas te gaan proberen. We zijn weer enthousiast geworden om de Engelse lessen levendiger te maken en de methode soms anders in te richten. De studiedagen zijn een aanrader voor alle leerkrachten.” Michel Kuipers, Inge Korpel, Saskia van den Tempel, Kirsten Donders, Stef van Mil & collega´s, Basisschool Aventurijn, Houten

CBS de Duyvencamp, Zwolle

“Ons team had vooral behoefte aan concrete handvatten om Clil vorm te geven binnen ons vvto-onderwijs. We hoorden van een andere school in Zwolle enthousiaste verhalen over de studiedagen van ´Spelen met Engels´ en besloten daarom contact op te nemen met Lauren. We hebben, in overleg, drie studiedagen gepland. De afwisseling tussen theorie en korte activiteiten/spelletjes was heel fijn. Deze werkvormen waren ook nog eens gelijk te gebruiken bij onze Engelse lessen. De CLIL-training overtrof onze verwachtingen. Dankzij Lauren durven veel collega’s de methode steeds meer los te laten. We gebruiken de methode(doelen) nu meer als leidraad i.p.v. als vaste methode. Op deze manier komt er automatisch ook meer ruimte voor Clil. Lauren gaat uit van wat mensen al wél kunnen en probeert ons allemaal te inspireren en uit te dagen om nog meer mogelijkheden te zien. Dit hebben we als zeer positief ervaren . Daarnaast is Lauren voor en na de studiedagen ook altijd bereid om mee te denken. Fijn!”

Esther Overweg, CBS de Duyvencamp, Zwolle

Cleijn-Hasselt, Tilburg

“Als vvto-coördinator had ik al eerder deelgenomen aan een workshop van Lauren op een symposium. Door haar enthousiasme en ook door alle ideeën op de site en op de Facebookpagina van Spelen met Engels, nam ik contact op met Lauren voor een CLIL-training. We wilden het team enthousiasmeren en laten zien hoe relatief eenvoudig het kan zijn om leuke Engelse lessen voor te bereiden en te geven. De studiedagen werden helemaal aangepast aan onze wensen en de training voldeed aan al onze verwachtingen.  Er was een duidelijke opbouw en er waren veel afwisselende activiteiten. Ik zou een samenwerking met Spelen met Engels dan ook zeker aanraden aan andere scholen. Je krijgt handreikingen voor een zorgvuldige opbouw van Engelse projecten. Lauren was heel flexibel en betrokken. Ze stond stond open voor vragen en heeft ook extra dingen op vraag voor ons gedaan. Collega’s hebben de training als leerzaam, veilig, waardevol, praktisch en inspirerend ervaren”

Monique de LangeCleijn-Hasselt, Tilburg

Cleijn-Hasselt, Tilburg

“De training was leuk, leerzaam en praktisch: de theorie kan meteen worden toegepast in de praktijk. We hebben geleerd om te starten vanuit een doel (wat kunnen de leerlingen over een aantal weken?), vervolgens klein te beginnen en dit uit te bouwen. We hebben veel inspiratie opgedaan dankzij de vele voorbeelden, de activerende werkvormen en de veilige & informele sfeer.” 

Rick Kuipers, Tamara Rombouts, Wendy Wijnen, Cleijn-Hasselt, Tilburg

IKC Prins Claus, Zoetermeer

"De studiemiddag was heel inspirerend en interactief. We hebben geleerd dat we meer Engels zouden kunnen praten tijdens de lessen en dat we onze methode 'Take it easy'veel leuker kunnen maken met allerlei werkvormen.De drempel om Engels te geven is in werkelijkheid lager dan in je hoofd. Gewoon doen! Deze middag heeft ons bewust gemaakt van hoe we Engels zouden kunnen geven. Het was een erg leuke workshop!" Diverse leerkrachten, IKC Prins Claus, Zoetermeer

Nicolaasschool, Oss

We geven al jaren Engels op de Nicolaasschool in Oss en we wilden het vak weer een boost geven. Ik had al eerder een workshop van Lauren gevolgd en haar praktische aanpak leek mij passend bij onze vraag. Na overleg maakte Lauren een op maat training voor ons, bestaande uit drie studiemiddagen, passend bij de behoeften van ons team. Ook halverwege de training konden we onze wensen nog bij haar neerleggen, zoals bijvoorbeeld het opsplitsen van de onder- en bovenbouw tijdens de laatste studiemiddag. We hebben de training als afwisselend, praktisch, laagdrempelig en interactief ervaren. De sfeer was open en energiek. Lauren’s enthousiasme en humor werkte aanstekelijk. Ik vond onze samenwerking prettig: de  lijntjes waren kort en Lauren stond open voor ideeën en aanpassingen. Ik zou de studiedagen van Spelen met Engels zeker aanraden aan andere scholen! Aniek van Zuijdam, Coördinator Engels Nicolaasschool

Nicolaaschool, Oss

De driedaagse training was leerzaam en uitdagend, het heeft een enorme boost gegeven om weer vol enthousiasme met Engels aan de slag te gaan. We leerden door te doen en dat is precies wat een leerkracht wil! We hebben enorm veel lesideeën opgedaan. Ons doel om meer inhoud te geven aan onze Engelse lessen is dan ook zeker bereikt, mede dankzij de praktische oefeningen en het vierfasenmodel. We vonden de open houding van Lauren zeer prettig, ze gaf veel handige tips & tricks. Er was een goede afwisseling in informatie geven en zelf bezig zijn. Ook de readers waren handig. Het zou fijn zijn als we jaarlijks een herhaling zouden krijgen met nieuwe input, om het enthousiasme vast te houden. Thank you!’ Judith van Woensel, Josephine Crompvoets & Annelein van Gessel, Leerkrachten Nicolaassschool, Oss

Ik bereid mijn lessen nu met enthousiasme voor

Je hebt nu twee studiedagen gegeven op de Leidse Houtschool en sindsdien heb ik veel meer zelfvertrouwen om Engels te praten in de les. Ik gaf vorig jaar les in groep 4 en wist de Engelse lessen goed te ontlopen, maar nu ik in groep 8 sta, ontkom ik er niet aan. Ik heb jarenlang gewerkt met de methode "Hello World". Ik probeerde zinnen uit mijn hoofd te leren, maar omdat er tussendoor nog steeds veel Nederlands werd gepraat, raakte ik vooral erg in de war. Ik vond de Engelse lessen echt vreselijk! Nu geef ik op maandag en vrijdag 30 minuten les en ik praat dan hele tijd Engels! Alleen bij het bureau mag ik Nederlands praten en dat is afgelopen week één keer gebeurd, omdat de klas iets niet snapte. Ik vind het heel tof om te ervaren dat ik (ok, soms met horten en stoten, maar toch!) mijn zelfbedachte Engelse lessen helemaal in het Engels kan geven! ​Groep 8 vindt de beweging die er in de lessen is ontzettend fijn en ik krijg veel positieve feedback uit de klas terug. Je hebt met de twee korte momenten zoveel teweeggebracht, dat ik nu op zondag altijd met veel enthousiasme mijn Engelse les aan het voorbereiden ben! Bedankt!! Karin Verbaken, Leidse Houtschool

Wat een passie!

"Ik heb de samenwerking erg prettig gevonden. Mijn collega’s en ik hebben echt genoten van je studiedagen. Ze zijn voorbij gevlogen. Wat een passie, kennis en didactische vaardigheden heb jij te bieden! Echt bijzonder om te zien. We hadden het er vandaag nog over in de lerarenkamer dat je ons zoveel gebracht hebt voor de Engelse lessen, dat we zoveel ideeën en werkvormen hebben gekregen en met veel meer plezier en structuur de Engelse lessen geven. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we je nog een keer op school gaan zien tijdens een workshop." Annelies de Kievit, Zeister Vrijeschool

error: