Geeft jouw school al een paar jaar Engels vanaf groep 1? Is vvto een bekend begrip en zijn bijna alle leerkrachten zelfverzekerd genoeg om Engels te geven? Dan zijn jullie toe aan de volgende stap, namelijk Real Clil: Content and Language Integrated Learning vanaf groep 1 tot en met 8. Afhankelijk van jullie didactische kennis en ervaring bestaat deze training uit drie of vier dagdelen (liefst verspreid over twee tot vijf maanden).

Tijdens deze meerdaagse training leer je meer over de theorie achter het vierfasenmodel en CLIL, waarbij je tegelijkertijd verschillende coöperatieve werkvormen voor de diverse groepen ervaart. Ook zie je filmpjes uit de praktijk, krijg je handige bronnen waar je materiaal kunt vinden en leer je hoe je Engels kunt combineren met projecten, delen van vakken, thema´s of methodes als IPC en DaVinci. We gaan een lessenreeks voorbereiden aan de hand van het CLIL-formulier, zodat je uiteindelijk tijd kunt besparen door Engels te integreren in het dagelijks onderwijs. Aan het eind van de training ontvang je een boekje, waarin je alle theorie nog eens rustig na kunt lezen en met inspirerend CLIL-materiaal.

De bedoeling is dat je tussen de bijeenkomsten door zelf aan de slag gaat in de praktijk. De training kan op maat worden gemaakt door er een bepaald thema in te verwerken. Bij de standaard training gaan we uit van het thema ´arts & crafts´.

Het team van De Bloeiende Betuwe was op zoek naar een coach die hen kon begeleiden bij het maken van CLIL-lessen. In eerdere workshops leerden wij al veel over de theorie van CLIL, maar we hadden er moeite mee om daadwerkelijk zelf een CLIL-les te ontwerpen. Wij misten praktische voorbeelden en liepen daardoor vast. Met als gevolg dat we CLIL steeds verder voor ons uit schoven. In een telefonisch gesprek met Lauren bespraken we de struikelblokken van het team. Al snel werd duidelijk dat Lauren heel veel praktijkervaring heeft (ook met CLIL) en dat zij iemand is die praktische ideeën met ons zou gaan delen. Iets wat wij nodig hadden! Lauren gaf aan dat ze ons goed kon helpen en ze kwam ook direct met een planning. Die paste precies bij onze hulpvraag.

De training voldeed absoluut aan onze verwachtingen! We kregen ontzettend veel tips en lesideeën. Lauren weet veel van de theorie en gaf ons echt de juiste informatie om CLIL-lessen te maken. We voelden ons allemaal al snel een stuk zekerder en ze heeft ons heel enthousiast gemaakt. Door de vele praktische voorbeelden die je gelijk toe kunt passen in de praktijk, hebben wij de training als zeer prettig ervaren.

Chantal Slager Kiewiet, OBS de Bloeiende Betuwe, Rhenoy

“Ons team had vooral behoefte aan concrete handvatten om Clil vorm te geven binnen ons vvto-onderwijs. We hoorden van een andere school in Zwolle enthousiaste verhalen over de studiedagen van ´Spelen met Engels´ en besloten daarom contact op te nemen met Lauren. We hebben, in overleg, drie studiedagen gepland. De afwisseling tussen theorie en korte activiteiten/spelletjes was heel fijn. Deze werkvormen waren ook nog eens gelijk te gebruiken bij onze Engelse lessen.  

De CLIL-training overtrof onze verwachtingen. Dankzij Lauren durven veel collega’s de methode steeds meer los te laten. We gebruiken de methode(doelen) nu meer als leidraad i.p.v. als vaste methode. Op deze manier komt er automatisch ook meer ruimte voor Clil.

Lauren gaat uit van wat mensen al wél kunnen en probeert ons allemaal te inspireren en uit te dagen om nog meer mogelijkheden te zien. Dit hebben we als zeer positief ervaren . Daarnaast is Lauren voor en na de studiedagen ook altijd bereid om mee te denken. Fijn!”

“Als vvto-coördinator had ik al eerder deelgenomen aan een workshop van Lauren op een symposium. Door haar enthousiasme en ook door alle ideeën op de site en op de Facebookpagina van Spelen met Engels, nam ik contact op met Lauren voor een CLIL-training. We wilden het team enthousiasmeren en laten zien hoe relatief eenvoudig het kan zijn om leuke Engelse lessen voor te bereiden en te geven. De studiedagen werden helemaal aangepast aan onze wensen en de training voldeed aan al onze verwachtingen. 

Er was een duidelijke opbouw en er waren veel afwisselende activiteiten. Ik zou een samenwerking met Spelen met Engels dan ook zeker aanraden aan andere scholen. Je krijgt handreikingen voor een zorgvuldige opbouw van Engelse projecten. Lauren was heel flexibel en betrokken. Ze stond stond open voor vragen en heeft ook extra dingen op vraag voor ons gedaan. Collega’s hebben de training als leerzaam, veilig, waardevol, praktisch en inspirerend ervaren”

Monique de Lange, Cleijn-Hasselt, Tilburg

“De training was leuk, leerzaam en praktisch: de theorie kan meteen worden toegepast in de praktijk. We hebben geleerd om te starten vanuit een doel (wat kunnen de leerlingen over een aantal weken?), vervolgens klein te beginnen en dit uit te bouwen. We hebben veel inspiratie opgedaan dankzij de vele voorbeelden, de activerende werkvormen en de veilige & informele sfeer.” 

Rick Kuipers, Tamara Rombouts, Wendy Wijnen, Cleijn-Hasselt, Tilburg