Didactiek

Spelenderwijs leren

Met veel plezier en interesse heb ik de online cursus ‘Spelenderwijs rekenen in groep 3’ gevolgd van Klas van Juf Linda. Ik ben geen groepsleerkracht en geef dus ook helemaal…

Wat is het doel van je les?

Leerkrachten die de meerdaagse VVTO– of CLIL training van Spelen met Engels hebben gevolgd, weten inmiddels wel dat ik kan blijven vragen: ‘Ja maar, wat kùnnen de leerlingen nu aan het…

Van prentenboek naar Engelse les, deel 2

Engelse prentenboeken kunnen een goede basis vormen voor een complete Engelse lessenreeks. Je kunt het boek natuurlijk ´gewoon´ voorlezen en het daarna wegleggen, maar je kunt er zoveel meer uit…

Growth mindset, deel 3

In de blog ´Growth mindset, deel 2´ kun je lezen hoe ik, tijdens de Engelse lessen, een groei-mindset probeer te creëren bij mijn leerlingen. Het is belangrijk dat kinderen vertrouwen…

Nuffic

Steeds meer basisscholen houden zich bezig met internationalisering. En Engels is daar natuurlijk vaak een onderdeel van. De organisatie voor internationalisering in het onderwijs, Nuffic (voorheen Europees Platform) kan hierbij helpen….

Growth mindset, deel 2

In 2017 schreef ik een korte blog over de tweedaagse training die ik had gevolgd bij Platform Mindset. Sindsdien probeer ik me bewust te zijn van de complimenten die ik…

Projecten

Kinderen zijn nieuwsgierig, actief, creatief en kunnen over het algemeen maar kort de aandacht ergens bij houden. Hoe kun je ervoor zorgen dat leerlingen actief betrokken zijn en blijven bij…

Engels vanaf groep 1: Is het zinvol?

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die vanaf groep 1 één uur per week Engels aangeboden hebben gekregen ongeveer dezelfde woordenschat hebben aan het eind van de basisschool als kinderen…

English corner

Ik kom op heel veel scholen waar Engels wordt gegeven vanaf groep 1. Er zijn grote verschillen in de manier waarop Engels wordt gepresenteerd in het gebouw.  Bij de ene…

Differentiëren

De meeste leergangen en methodes gaan uit van een gemiddelde doelgroep. Er wordt vaak convergent gedifferentieerd, d.w.z. leerlingen worden vanuit de basisstof in niveaugroepen verdeeld: de basisstof, de basisstof met…

error: