Hoe houd je je leerlingen een hele les gemotiveerd?

Soms vraag je je af hoe het toch komt dat sommige leerlingen maar niet geïnteresseerd lijken te zijn in je Engelse les. Of waarom ze het ene moment wel enthousiast meedoen en het volgende moment compleet afgeleid zijn of juist hun klasgenoten afleiden. Hieronder geef ik je tien tips om je leerlingen gemotiveerd te houden.

 

1. Kies een onderwerp of thema waarvan jij denkt dat het merendeel van de groep het interessant zal vinden. Als dat toevallig niet in de methode staat, dan laat je de methode even los. Maar let op: Hoe interessant het onderwerp ook is, je zult het wel interessant moeten hòuden door een afwisselende, stimulerende les.

2. Houd je activiteiten kort. Dit hangt natuurlijk ook af van de leeftijd van je leerlingen, maar in ieder geval niet langer dan 15 minuten. Er zijn genoeg activiteiten die je in 5 of 10 minuten kunt uitvoeren.

LEES OOK: DRIE KORTE SPELLETJES

3. Varieer. Behalve dat activiteiten niet te lang moet duren, zullen de activiteiten ook voldoende van elkaar moeten variëren. Wissel de vaardigheden af (lezen, luisteren, schrijven, spreken). Wissel de manier van lesgeven af (klassikaal, groepswerk, tweetallen, individueel). Wissel het niveau af of differentieer. Als een leerling een behoorlijk pittig werkje heeft gedaan, waarbij hij flink heeft moeten nadenken, geef hem daarna iets luchtigers. Wissel de manier van leren af (werkbladen, spelletjes, bewegen, groepsopdrachten, liedjes, beelden)

20150622_133007

4. Zorg voor een duidelijk doel als je een opdracht uitlegt. Als je alleen zegt `Write down the words´, ´Read this text´ of ´Do this exercise´, zullen leerlingen de opdracht al snel saai vinden. Als je het doel interessanter maakt, zullen leerlingen langer geconcentreerd blijven: ´Let´s see… How many words can you write down in 2 minutes?´, ´Can anyone guess what might happen next in this video?´, ´After reading the text, you will receive several sentences. Please try to put them in the right order´.

5. Zorg voor vragen en taken met een open eind, dat wil zeggen dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn. Er is niet slechts één antwoord de juiste. Je zult zo een grotere groep leerlingen betrekken bij de opdracht en leerlingen zullen gemotiveerd zijn om naar elkaar te luisteren. De antwoorden zijn dan ook onvoorspelbaar en veel gevarieerder dan bij gesloten vragen, waar maar één antwoord mogelijk is.

20150603_1344096. Zorg voor visuele middelen. Veel leerlingen zijn visueel ingesteld, dus zorg dat je iets relevants voor hen hebt om naar te kijken. Anders dwalen ze af. Maak gebruik van het digibord, plaatjes, filmpjes en jezelf (gebaren, mimiek). Heb je bijvoorbeeld een luisteropdracht op CD? Laat leerlingen naar jou kijken, terwijl jij af en toe met gebaren, mimiek of aanwijzen laat zien wat de sprekers bedoelen.

7. Laat leerlingen nadenken. Laat ze zelf een oplossing voor een probleem bedenken, laat ze samen overleggen, categoriseren en prioriteren.

8. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk leerlingen tegelijk bezig zijn. Als je als leerkracht een klassikale vraag stelt, geeft er één leerling antwoord en doet de rest niets. Als je één leerling naar het bord laat komen, zit de rest stil. Laat leerlingen veel meer in groepjes en tweetallen werken & overleggen, zodat jij als begeleider rond kunt lopen en helpen. Zo is iedereen actief.

LEES OOK: WORKING IN PAIRS

9. Laat leerlingen zoveel mogelijk spelenderwijs leren. Niet zomaar een spel zonder enig doel voor ogen, maar een spel dat aansluit bij het thema of bij een grammaticaal onderwerp. Een spel waarbij wordt geoefend met de vocabulaire of met communicatieve vaardigheden. Een spel als middel om de taal te leren.

20150622_12282610. Laat leerlingen persoonlijk verhalen delen. Is het thema sport? Praat dan over hun favoriete sporten, of ze ´dare devils´ zijn, of er een sport is die ze vreselijk vinden. Stel open vragen: ´Is chess a sport?´ Of vraag na een filmpje: ´What would you have done in this situation?´. Laat leerlingen met elkaar praten en elkaar vragen stellen.

Kijk eens naar een les die je hebt voorbereid. Zitten er voldoende aspecten in om alle leerlingen gemotiveerd te houden?  Zo niet: wat ontbreekt er nog en hoe kun je dat aanpassen? Vind je het lastig om dat zelf te bedenken? Aarzel niet om contact met mij op te nemen ([email protected]) zodat we er samen naar kunnen kijken.

DOWNLOAD: KWARTET CLOTHES

Een aantal tips zijn ook te vinden in ´Cambridge English Teacher Development´ van Cambridge University Press.  

error: