Project Description

Loading...

Let´s speak English, Part I
In deze workshop wordt uitgelegd hoe je je leerlingen continu Engels kunt laten spreken tijdens de les. Je krijgt een stappenplan aangereikt dat direct is toe te passen in je eigen klas. Als je deze tips op de juiste manier inzet en ook volhoudt, krijg je de garantie dat jouw leerlingen met plezier de rest van het jaar Engels spreken!

Deze is workshop is geschikt voor leerkrachten die:20160510_165120
– willen dat hun leerlingen meer Engels gaan spreken
– in groep 5,6 7, of 8 werken
– aan de hand van een overzichtelijk stappenplan de uitdaging aan durven gaan om alleen nog maar Engels te spreken in de klas
– ideeën willen opdoen om de spreekvaardigheid te oefenen
– beseffen hoe belangrijk het is om veiligheid te creëren in de klas

Deze workshop is een leuke opvolger van en dus goed te combineren met de workshop ´Act it out!´.

Let´s speak English!, part II
Durven jouw leerlingen al best veel Engels te spreken in de les, maar zoek je meer activiteiten om hun gespreks- en spreekvaardigheid te bevorderen? Dan is deze workshop ideaal: We gaan aan de slag met coöperatieve werkvormen, waarin de spreekvaardigheid wordt gestimuleerd. We gaan werken in groepjes, tweetallen en ´klassikaal´. Alles wat je in deze workshop leert en vooral ervaart, kun je direct toepassen in de praktijk. Voor meer informatie klik hier.

Wat zeggen andere leerkrachten over deze workshop?

  • “Het was inspirerend, motiverend, positief en ontspannen. Veel leuke en nieuwe werkvormen. Het stappenplan om Engels te gaan spreken in de klas gaan we zeker gebruiken.”  – Marjan van den Heuvel (VPCBO Ichthus, Huizen) 
  • De workshops ´Act it out!  en ´Let´s speak English!´ waren inspirerend, leerzaam, laagdrempelig en motiverend. De spelletjes kan ik goed gebruiken in de klas.”  Sabiena Veenhuizen (´t Sterrenpad,  Nuis)
  • “De workshops waren doeltreffend en gevarieerd” – Marijke Steenbergen (Jan Hekmanschool)
  • “Hoe eenvoudig kan het zijn? Zò motiveer je kinderen!” – Joanne van Dieren
  • “Ik was enorm enthousiast over de workshop en mijn collega`s ook. Echt inspirerend. In onze methode missen we de afwisseling met spel en veel spreken en dat maakt het juist zo leuk! Hartelijk dank nogmaals voor de leuke middag. –Joyce Oosterbeek (Jan Hekmanschool)
  • “De workshop ´Let´s speak English´ is met vaart gepresenteerd: Goede voorbeelden en inspirerend!”

Juf Inger heeft over deze workshop een een blog geschreven:

“Dit schooljaar besteden wij als team extra aandacht aan de inhoud van onze Engelse lessen. Onze eerste bijeenkomst ging over Engels praten in de les. Als leerkrachten spreken wij tijdens de les Engels zelf ook Engels, maar het blijft soms zo moeilijk om dit echt de hele les vol te houden. Sommige dingen lijken soms gewoon te lastig om in het Engels uit te leggen aan kinderen. Ook is het een uitdaging om de leerlingen Engels te laten praten en ze niet terug te laten vallen in het Nederlands.

Lauren Salomons van Spelen met Engels ging met ons aan de slag en ik ging zeer geïnspireerd naar huis. Let’s speak English!

Tijdens deze eerste van drie studiemiddagen gingen we naast theoretisch ook praktisch aan de slag. Zo kregen we tips voor Classroom English. De zinnen voor de leerkrachten die we hierbij aangeboden kregen, waren niet echt nieuw, maar het stukje voor de leerlingen wel. Lauren had hierbij een goede manier om dit aan te pakken. Ze durfde hierbij zelfs de garantie ‘niet goed, geld terug’ te geven. Dit stukje mag ik, jammer genoeg, maar erg begrijpelijk, niet online delen. Gezien de grote hoeveelheid mooie materialen en lesideeën die ze zelf op haar site deelt, heeft ze groot gelijk dat ze bepaalde dingen exclusief houdt voor haar workshops en studiedagen.

Lauren vertelde ons ook over fillers. Een andere manier om leerlingen in aanraking te laten komen met Engels en ze het gevoel te geven dat ze goed bezig zijn met Engels praten. Ze gaf ons een lijstje met voorbeelden hiervan en liet ons hiermee oefenen. Mooi om te zien hoe je met weinig zeggen toch goed Engels sprekend over lijkt te komen.

De spelletjes die we deze studiemiddag speelden, gaven ook goede ideeën om leerlingen meer Engels te laten spreken. We speelden onder andere een kennismakingsspel waarbij we een Engels woord bij onze naam moesten verzinnen. Dit mocht van alles zijn, maar toch… De I is dan best lastig. Verder speelden we een omschrijvingsspel met kaarten met afbeeldingen. Omschrijven alleen was voor mijn collega en mij vrij lastig, want al snel deden mimiek en lichaamstaal goed mee om de woorden te verduidelijken. Een tip die ik zeker meeneem is dat het altijd handig is om kaarten te kopen waar alleen maar afbeeldingen op staan. Voor dit soort opdrachten zijn die ideaal.

Al met al een fijne studiemiddag waaruit ik veel mee kan nemen naar mijn eigen lessen. Nu dus in de praktijk brengen. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de leerlingen. Mijn Engelse sjaal gaat vrijdag weer om en dan: Let’s speak English!”