Clil, hoe pak je het aan?

/, Middenbouw/Clil, hoe pak je het aan?
Clil, hoe pak je het aan? 2017-09-18T13:13:00+00:00

Project Description

Hoe kun je 1 uur per week Engels geven zonder dat het ten koste gaat van andere vakken? De oplossing is CLIL (Content and Language Integrated Learning): Integreer Engels! In deze interactieve workshop maak je kennis met een aantal praktische en coöperatieve werkvormen op het gebied van rekenen, geschiedenis en wereldoriëntatie. Ook kijken we naar enkele filmpjes uit de praktijk. Alle activiteiten zijn direct toe te passen in de klas en zullen je vanzelf op meer ideeën brengen, zowel voor in de Engelse les als daarbuiten! In minimaal anderhalf  wordt de theorie van Clil ondersteund door actieve werkvormen, wat wil je nog meer?IMG_2765

Deze workshop is voor leerkrachten die:
– al minimaal 1 of 2 jaar Engels geven en toe zijn aan de volgende stap
– hun leerlingen meer willen laten bewegen
– meer coöperatieve werkvormen willen gebruiken in hun groep
– het leuk vinden om actief aan de slag te gaan
– Engels niet alleen tijdens de Engelse les willen geven, maar ook op andere momenten
– de methode los durven te laten

Geeft jouw school aan een paar jaar Engels vanaf groep 1 en wil je serieus aan de slag met de invoering van Clil? Kijk dan eens bij de training ´Real Clil´.

Wat zeggen deelnemers over deze workshop?

“Als coördinatoren wilden wij meer tijd besteden aan Engels, buiten de Engelse les. Zelf zijn wij enthousiast over CLIL en het leek ons een goede manier om aan de gestelde 60 minuten Engels per week te komen, aangezien de methode hiervoor niet toereikend genoeg bleek. In een teamvergadering hebben wij de collega’s over CLIL verteld, toen merkte wij dat collega’s ook enthousiast waren. De website van Spelen met Engels sprak ons erg aan. Het contact met Lauren verliep fijn. De workshop voldeed zeker aan onze verwachtingen: Collega’s hebben inspiratie opgedaan voor de Engelse ochtend en om CLIL in te gaan zetten. Wij vonden de cursus fijn interactief. Een goede afwisseling tussen informatie en praktijk. Veel voorbeelden gelijk toepasbaar. Ook de links naar de website zijn prettig.” – Pauline & Merel – de Regenboog, Voorschoten

-“Een inspirerende workshop met veel leuke lessuggesties. Ik heb geleerd hoe je zelf lessen kunt samenstellen m.b.v. de bouwstenen en de schijf van vijf” – Soesja, Emmaschool Assen

-“Ik heb geleerd hoe je als leerkracht input kunt geven aan kleuters. Ik zal meer liedjes gaan zingen en meer bewegende spelletjes. Het was een leuke en leerzame workshop met veel interactieve opdrachten.” – Altagracia

-“Googling can often result in some super contacts; one of these contacts was with Lauren from ‘Spelen met Engels‘. I immediately signed up for the newsletters and discovered that Lauren and I both teach in a similar manner, which meant that I loved her resources. Lauren’s ideas really work and it is all done in a fun, active and inspirational manner. After participating in a workshop, teachers can use her ideas the next day. One knows it has been a success when you walk around the school and hear the words: sum, multiplied by, divided by etc. being used when warming up for a Maths lesson. The CLIL concept obviously got passed on and that was the aim!
Pip Broad, Emmaschool Assen & GSV Groningen

-“Zo ben je op een andere manier bezig met Engels. Het is afwisselend  voor de kinderen en daardoor zullen ze meer en makkelijker leren.” – Caroline Witteveen, de Regenboog

-“De workshop was inspirerend en pakkend. Je bent heel enthousiast. Veel praktische oefeningen en spelletjes, die ik zò morgen kan inzetten.” – Petra Keule
-“Het was inspirerend! Actieve werkvormen die ik mijn Pabo studenten kan aanleren” – Heidi van de Gevel
-“Ik zou deze workshop als volgt omschrijven: Leuk, actief, enthousiast, methode loslaten en handelend aanbod. Super!” –Sanne vd Ven
“Snel, flitsend, praktisch. Niet alleen maar luisteren en zitten!” – Carmen Reidsma
-“Het was opfrissend. Ik heb weer leuke ideeën opgedaan.” – Rianne Leenders
-“Het enthousiasme dat Lauren uitstraalt is heel belangrijk en inspirerend.”