Project Description

Geeft jouw school al een paar jaar Engels vanaf groep 1? Is vvto een bekend begrip en zijn bijna alle leerkrachten zelfverzekerd genoeg om Engels te geven? Dan zijn jullie misschien wel toe aan de volgende stap, Real Clil: Content and Language Integrated Learning vanaf groep 1 tot en met 8. Afhankelijk van jullie didactische kennis en ervaring bestaat deze training uit twee of drie dagdelen (liefst verspreid over twee tot vijf maanden).

Tijdens deze meerdaagse training leer je meer over de theorie achter het vierfasenmodel en CLIL, waarbij je tegelijkertijd verschillende coöperatieve werkvormen voor de diverse groepen ervaart. Ook zie je filmpjes uit de praktijk, krijg je handige bronnen waar je materiaal kunt vinden en leer je hoe je Engels kunt combineren met de gangbare vakken en thema´s op school. Zo kun je uiteindelijk tijd besparen door Engels te integreren met andere vakken. Aan het eind van de training ontvang je een boekje, waarin je alle theorie nog eens rustig na kunt lezen en met inspirerend CLIL-materiaal.

De bedoeling is dat je tussen de bijeenkomsten door zelf aan de slag gaat in de praktijk. De training kan op maat worden gemaakt door er een bepaald thema in te verwerken. Bij de standaard training gaan we uit van het thema ´arts & crafts´.

Deze training is geschikt voor leerkrachten die:20160608_114351
– de methode af en toe los willen laten
– meer Engels willen geven
– de tijd willen nemen om inspirerende lessen te bedenken en uit te voeren
– ervaren zijn in het geven van Engels, maar nieuwe ideeën op willen doen
– een bronnenboekje kunnen gebruiken met handige websites en kopieermateriaal
– in groep 1 tot en met 8 werken

Wat vinden deelnemers van deze workshop?

“Als coördinatoren wilden wij meer tijd besteden aan Engels, buiten de Engelse les. Zelf zijn wij enthousiast over CLIL en het leek ons een goede manier om aan de gestelde 60 minuten Engels per week te komen, aangezien de methode hiervoor niet toereikend genoeg bleek. In een teamvergadering hebben wij de collega’s over CLIL verteld, toen merkte wij dat collega’s ook enthousiast waren. De website van Spelen met Engels sprak ons erg aan. Het contact met Lauren verliep fijn. De workshop voldeed zeker aan onze verwachtingen: Collega’s hebben inspiratie opgedaan voor de Engelse ochtend en om CLIL in te gaan zetten. Wij vonden de cursus fijn interactief. Een goede afwisseling tussen informatie en praktijk. Veel voorbeelden gelijk toepasbaar. Ook de links naar de website zijn prettig.”
Pauline & Merel – de Regenboog, Voorschoten

“Het team van De Bloeiende Betuwe was op zoek naar een coach die hen kon begeleiden bij het maken van CLIL-lessen. In eerdere workshops leerden wij al veel over de theorie van CLIL, maar we hadden er moeite mee om daadwerkelijk zelf een CLIL-les te ontwerpen. Wij misten praktische voorbeelden en liepen daardoor vast. Met als gevolg dat we CLIL steeds verder voor ons uit schoven. In een telefonisch gesprek met Lauren bespraken we de struikelblokken van het team. Al snel werd duidelijk dat Lauren heel veel praktijkervaring heeft (ook met CLIL) en dat zij iemand is die praktische ideeën met ons zou gaan delen. Iets wat wij nodig hadden! Lauren gaf aan dat ze ons goed kon helpen en ze kwam ook direct met een planning. Die paste precies bij onze hulpvraag.

De training voldeed absoluut aan onze verwachtingen! We kregen ontzettend veel tips en lesideeën. Lauren weet veel van de theorie en gaf ons echt de juiste informatie om CLIL-lessen te maken. We voelden ons allemaal al snel een stuk zekerder en ze heeft ons heel enthousiast gemaakt. Door de vele praktische voorbeelden die je gelijk toe kunt passen in de praktijk, hebben wij de training als zeer prettig ervaren.”
Chantal Slager Kiewiet, vvto coördinator De Bloeiende Betuwe, Rhenoy

“Een goede, duidelijke, overzichtelijke en inputgevende workshop. Ik heb veel geleerd en ga dit zeker gebruiken in de klas.” – Natasja, Emmaschool Assen

” De afwisseling van theorie en praktijk én de vele tips maakten de training erg prettig. De tijd vloog voorbij!” – Marije van Wennen, De Bloeiende Betuwe

“De workshop was leerzaam. Ik heb inspiratie om er gelijk morgen mee aan de slag te gaan en veel leuke ideeën voor tussflashcardsendoor. Fijn om informatie te krijgen over handige websites”. – Djenie Hussein – Melsbach, OBS De Diamant

“De training was zeer interactief en leerzaam. Ik heb geleerd hoe ik een goede CLIL-les kan voorbereiden en uitvoeren.  De sfeer was ontspannen en je gaf prettige ondersteuning” – Ragna Brons, De Bloeiende Betuwe

 

-“Het was praktisch. Gepresenteerd op een prettige manier. Veel bruikbare spelletjes en ideeën!” – Laura
-“Ik heb veel gehad aan de verschillende werkvormen voor de diverse bouwen.  Dat je veel van wat je al doet ook in het Engels kunt doen.”
-“Het was leuk, inspirerend en interessant. Ik heb geleerd hoe ik CLIL kan toepassen en hoe je simpele activiteiten kunt doen in de klas.” – Jeanine Gerards, OBS De Diamant