Woordjes leren: moet dat?

/, Lesmateriaal, Thema's/Woordjes leren: moet dat?

Woordjes leren: moet dat?

Op bijna alle basisscholen waar ik kom, stellen leerkrachten de vraag: ´En hoe belangrijk is het nou om woordjes te leren?´. Tijdens een workshop of studiedag heb ik amper de tijd om hier uitgebreid op in te gaan, omdat er geen pasklaar antwoord op te geven is en omdat er toch vaak een discussie ontstaat. Een discussie die ik overigens heel interessant vind 😉.

In de komende weken wil ik graag wat uitgebreider ingaan op de 10 vragen die je jezelf zou moeten stellen als het gaat om woordjes leren. Ik zal hier één of meerdere artikelen over schrijven, maar kijk allereerst eens of je antwoord kan geven op onderstaande vragen. Ik ben benieuwd!

  1. Vanaf welke leeftijd geven wij de leerlingen woordjes mee om thuis te leren? En waarom op deze leeftijd?
  2. Wat is mijn doel als ik mijn leerlingen woordjes laat leren? Wat willen we als school?
  3. Hebben de leerlingen voldoende ´input´ gehad? Hebben ze de woordjes gehoord (en gelezen) en kunnen oefenen in de les?
  4. Hebben de woordjes betekenis voor mijn leerlingen (sluit het bijvoorbeeld aan bij het thema waar we mee bezig zijn of bij hun belevingswereld?)
  5. Moeten de leerlingen de woordjes van Engels naar Nederlands of ook van Nederlands naar Engels leren?
  6. Als ze het van Nederlands naar Engels moeten leren: is de spelling dan belangrijk of gaat het er om dat ze het in een context kunnen herkennen en / of eventueel kunnen toepassen?
  7. Moeten de leerlingen de woordjes alleen mondeling of ook schriftelijk kunnen onthouden en / of toepassen?
  8. Hoe overhoor ik de woordjes en welk effect heeft dat?
  9. Hoeveel woordjes moeten ze eigenlijk leren per week en hoe lang zijn ze daar mee bezig?
  10. Zien de leerlingen het nut van woordjes leren en wat vinden ze er eigenlijk van?
2017-09-17T08:31:03+00:00