´We all go travelling by´ (theme: transport)

/, Liedjes, Spelen & spelletjes, Thema's/´We all go travelling by´ (theme: transport)

´We all go travelling by´ (theme: transport)

In een vorige blog schreef ik over het thema ´transport´ of ´vehicles´. Als leerlingen voldoende input hebben gehad bij dit onderwerp en met verschillende activiteiten de woorden hebben geoefend, is het leuk om in een volgende les het liedje ´We all go travelling by´ te gaan zingen.

STAP 1: voorkennis activerenAfbeeldingsresultaat voor we all go travelling by worksheet
Vraag aan een aantal leerlingen: ´How did you come to school today?´. De meesten zullen antwoorden ´By bike´. Stel vervolgens een aantal andere vragen: ´Did you come to school by helicopter?´, ´Which one of you has ever been in a fire engine?´, ´When you visit your grandparents, do you go by train or bus?´. Je kunt hierbij steeds de plaatjes van de voertuigen laten zien.

STAP 2: spelletjes met flashcards
Via deze pdf kun je de flashcards downloaden van alle voertuigen in ´We all go travelling by´. Van ´the yellow schoolbus´ tot en met ´two purple shoes´. Lamineer de flashcards en bespreek ze met de leerlingen. Dit kun je doen door de kaarten omhoog te houden en de leerlingen tegelijkertijd het woord te laten roepen. Vergeet ook niet te vragen welke kleur de voertuigen hebben (ideale vraag voor de wat zwakkere leerlingen).

Als je de flashcards meerdere malen uitprint en lamineert, kun je ze uitdelen aan de leerlingen. Je kunt dan opdrachten geven, waarbij de leerlingen moeten gaan staan: ´All the yellow schoolbuses, stand up´, ´All the red lorries, clap your hands´, ´All the big white planes, turn around´.

Wil je de flashcards maar 1 keer uitprinten? Dan kun je het volgende doen: Geef steeds een flashcard aan een leerling en zeg daarbij een opdracht: ´Laura, could you give the fast orange car to Jonas?´, ´Mandy, could you give the long blue train to Abdel?´ etc. Op deze manier houd je alle kinderen betrokken en gaan de plaatjes de hele klas rond.

STAP 3: de tekst van het liedje
Leg alle flashcards op de grond in de kring, of hang ze voor in de klas als je geen kring kunt maken. Nu ga je de tekst hardop zeggen, met behulp van TPR (Total Physical Response):

I spy with my little eye, you can hear with your little ear: Wijs naar jezelf en naar je ogen, wijs naar de leerlingen en naar je oren.
A yellow schoolbus goes beep beep beep: Wijs naar het plaatje van de bus en doe alsof je op een toeter drukt.
A bright red truck goes rumble rumble rumble: Wijs naar het plaatje en maak jezelf breed, terwijl je met een zware stem ´rumble rumble rumble´ roept.
A long blue train goes chuff chuff chuff: Wijs naar het plaatje en doe een stoomtrein na.
A shiny pink bike goes ring-a-ring-a-ring: Wijs naar het plaatje en doe alsof je een fietsbel rinkelt:
A little green boat goes chug-a-lug-a-lug:
Wijs naar het plaatje en schommel met je lijf alsof je op een boot zit.
A big white plane  goes neeeeeee-oww: Wijs naar het plaatje en maak met je armen een weids gebaar alsof je gaat vliegen.
A fast orange car goes vroom vroom vroom: Wijs naar het plaatje en doe beide armen heel snel naar voren terwijl je ´vroom vroom vroom´roept´.
Two purple shoes goes tap-tap-tap: Wijs naar het plaatje en stamp met je voeten.
A silver schoolbell goes ding-a-ling-a-ling: Wijs naar het plaatje en doe alsof je een bel rinkelt.

Je doet dit heel langzaam, zodat de leerlingen al gelijk mee kunnen doen.

STAP 4: zingen
Nu ga je de tekst langzaam zingen op de melodie van het liedje. Daarna speel je het liedje af (zonder de beelden!) en zingen de leerlingen zo goed mogelijk mee. Jij kunt hierbij steeds de plaatjes aanwijzen en natuurlijk doe je ook de gebaren voor.

STAP 5: digibord
Laat nu het liedje zien op het digibord.  Een groot aantal leerlingen zal mee kunnen zingen. De rest kan de gebaren doen of gewoon lekker naar de beelden kijken.

STAP 6: spelletjes met flashcards
-Laat de leerlingen de flashcards op de juiste volgorde leggen: Welk voertuig kwam als eerste, welke daarna? Dit kun je klassikaal doen, maar ook in groepjes of tweetallen als je meerder kaartjes maakt.

-Jij maakt een geluid of je noemt een kleur en de leerlingen wijzen of lopen naar de juiste flashcard. Laat een leerling een geluid maken of kleur noemen en zijn / haar klasgenoten raden welk voertuig erbij hoort. Ook dit kan goed in tweetallen.

STAP 7: werkblad
Kunnen jouw leerlingen al een beetje lezen? Geef ze dan dit werkblad. Bij de eerste opdracht tekenen ze een lijntje van het voertuig naar het bijbehorende geluid. Bij de tweede opdracht zetten ze de plaatjes bij het juiste woord.

Voor de leerlingen die wat meer uitdaging nodig hebben, is dit een leuke site met spelletjes. Je hebt hier wel een computer voor nodig. Hier leren ze o.a. de woorden sGerelateerde afbeeldingpellen.

Kunnen jouw leerlingen nog niet zo goed Engels lezen? Laat ze dan memory spelen met kleinere kaartjes, waarbij ze steeds de woorden hardop zeggen. Ook kun je leuke kleurplaten vinden als je zoekt op ´vehicles colouring´ of ´transport colouring´.

STAP 8: herhalen
Zing het liedje nogmaals in een andere les, zodat het wat beter blijft hangen. Voor meer spelletjes met de flashcards kun je even hier of hier kijken.

Ik wens je veel plezier met het geven van deze les. Je kunt al het materiaal hieronder downloaden:

we all go traveling by flashcards
we all go traveling by lyrics
we all go traveling by worksheet

2017-04-15T12:15:52+00:00