Room on the broom

Room on the broom

Gerelateerde afbeelding

In het kader van het thema van de kinderboekenweek, bedacht ik een les voor de middenbouw rondom het prentenboek ‘Room on the broom’ van Julia Donaldson. De boeken van deze schrijfster zijn vaak nog net iets te moeilijk of te lang voor de kleuters, maar voor de leerlingen in groep 3, 4 en 5 zijn ze ideaal. Veel herhaling, humor en natuurlijk mooie plaatjes.

1. Voordat je gaat voorlezen…

– Laat de cover van het boek zien en stel hier vragen over: ´What do you see in this picture?´, ´What do you think will happen to the witch?´, ´Is it day or night in this picture?´, ´What is the witch wearing on her head?´, ´What do you think the story is about?´. De kinderen mogen hier in het Nederlands antwoord op geven, want je bent bezig met activeren van voorkennis en het motiveren van de leerlingen om straks goed te luisteren. Als ze het in het Engels proberen, is dat natuurlijk een compliment waard!

– Laat flashcards zien van de meest voorkomende woorden / personages in het boek. Flashcards met de Engelse woorden en een klein plaatje ernaast vind je hier. Kleinere kaartjes, waar je bijvoorbeeld ook memory mee kunt spelen, zijn hier te downloaden. Deze kun je eventueel uitvergroten, zodat het beter zichtbaar is als je er meerdere spellen mee wilt spelen of als je ze wilt ophangen in het lokaal.

Enkele ideeën voor de flashcards:
– Laat ze één voor één zien, zeg het woord en laat leerlingen het woord nazeggen.
– Leg ze op de grond (als je in de kring zit) en geef er opdrachtjes bij: ´Peter, can you point to the witch?´, ´Susan, can you give me the cat?´.
– Geef de kaartjes aan de leerlingen , omschrijf een plaatje en laat leerlingen het kaartje in de lucht steken als ze denken dat het om hun plaatje gaat. Bijv: ´It is an animal, it says miaow´ of ´A witch can fly on it, but we use it to sweep the floor´. Maak hierbij ook veel gebruik van gebaren!
– Vat het verhaal samen met behulp van de plaatjes: ´We are going to read a book about a witch who likes to fly on her broomstick. She has a lovely cat and a beautiful black hat. They will meet some animals as they are flying, like a dog, a frog and a bird.´
– Nog meer speltips met flashcards vind je hier, hier en hier.

– Hang deze ´wordmat´ op in je lokaal, zodat leerlingen altijd weer even het woord kunnen opzoeken als ze het niet meer weten.

2. Tijdens het voorlezen

Laat de leerlingen de eerste keer gewoon lekker luisteren en kijken naar dit leuke verhaal. Ze hebben de belangrijkste woorden vooraf als input gekregen, dus ze zullen het grootste gedeelte begrijpen.

Zijn er al leerlingen in jouw groep die het boek kennen of al wat verder zijn met Engels? Geef ze dan een opdracht voordat je het boek gaat lezen. Je kunt ze bijvoorbeeld één of twee vragen geven waar ze het antwoord op moeten vinden door goed te luisteren. Of je kunt ze de flashcards geven, zodat ze de plaatjes op goede volgorde moeten leggen. Ook kun je ze een woord of plaatje geven en elke keer als ze dat woord horen, moeten ze gaan staan.

Heb je het boek zelf niet? Dan is het natuurlijk ook te vinden op youtube. In dit filmpje wordt het verhaal voorgelezen met bewegende tekeningen. Het geluid is niet geweldig, maar wel te doen. In dit filmpje wordt het juist heel helder en met een prachtig Brits accent voorgelezen, maar zie je geen bewegende beelden. De film is ook te vinden op youtube, maar wel in zeven verschillende delen. Hier zie je bijvoorbeeld deel 1.

Na het voorlezen

– Spelletjes met de flashcards, zoals op goede volgorde leggen, levend memory, find your match (leerlingen lopen rond met een plaatje en proberen de leerling met hetzelfde plaatje te zoeken door te vragen ´Have you got… (the cat, the witch, the broom, the frog etc.)´, waarop wordt geantwoord met ´Yes, I have / no, I haven´t´. Oefen deze chunk regelmatig)

– Laat de leerlingen maskers maken of vingerpoppetjes , zodat ze het verhaal mee kunnen spelen als je het nogmaals voorleest. Je kunt de figuurtjes ook uitknippen en op ijsstokjes plakken, daar zijn deze plaatjes weer heel geschikt voor.

– Via deze link vind je een pakketje met ideeën, zoals een toverstokje of een masker maken, een kleurplaat en diverse spelletjes die je kunt spelen.Afbeeldingsresultaat voor fingerpuppets room on the broom

– Laat deze twee tekeningen op het digibord zien en vraag of leerlingen in het Engels de tien verschillen kunnen benoemen. Als het moeilijk te zien is, kun je het natuurlijk ook uitprinten en de leerlingen in groepjes laten werken. Ik moet eerlijk zeggen: die 10 verschillen zijn best lastig!

– Aan tafel kunnen leerlingen werken met deze woordzoeker, een doolhof, nog een doolhof of het maken van een uitnodiging.

– In dit korte filmpje worden de originele schetsen en tekeningen vergeleken met de echte film. Bovenin zie je de echte film (althans, het eerste stukje) en onderin zie je de schetsen. Superleuk om te zien hoe een schets tot leven komt.

– Op youtube vind je dit liedje. Niet heel prachtig gezongen (😉), maar dan heb je wel een idee hoe het liedje gaat.

Wil je nog meer materiaal?

– Kijk eens op de site van Twinkl. Je kunt in eerste instantie een gratis account aanmaken (en bijv. een powerpoint met liedjes downloaden), maar als je de beschikking wilt over al het materiaal, moet je betaald account nemen. Het is wel de moeite waard!

– Klik op deze link: http://roomonthebroom.com/  en deze: http://jeanporter.cmswiki.wikispaces.net/Room+on+the+Broom

-Voor near-native speakers of vergevorderde leerlingen is dit werkblad een uitdaging.

Ben je zelf nog iets moois en bruikbaars tegengekomen? Laat het me weten via mijn facebookpagina of via info@spelenmetengels.nl. Dan voeg ik jouw tips toe aan dit artikel.
Ik wens jullie veel plezier met de geweldige griezelles!

2017-09-25T06:16:51+00:00