In deze blog een leuke lesactiviteit bij het nummer ´Hall of fame´ van The Script ft Will.I.am.  Vooral geschikt voor groep 7/8 of natuurlijk voor de onderbouAfbeeldingsresultaat voor hall of fame the scriptw in het voortgezet onderwijs.

1. Vraag aan je leerlingen wat zij denken dat hall of fame betekent en hoe ze het zouden vertalen. Dit kan klassikaal of kleinere groepjes.

2. Bekijk de clip van ´Hall of fame´ op youtube. Deze heeft geen ondertiteling: het gaat er om dat leerlingen het nummer een keer horen en zien.

3. Deel de lyrics (tekst) uit en laat leerlingen deze in stilte doornemen. De woorden die ze niet kennen, onderstrepen ze. Daarna gaan ze in tweetallen bespreken welke moeilijke woorden ze zijn tegengekomen: waarschijnlijk kunnen ze elkaar wel helpen met de betekenis.

Is jouw klas gewend om onderling Engels te praten? Laat de leerlingen de woorden dan aan elkaar omschrijven i.p.v. vertalen. Bijv. Leerling 1: I don´t know what ´brightest´ means´, leerling 2: ´It´s like very shiny, a lot of sparkles, like the sunshine.´

Woorden waar ze samen niet uitkomen, kunnen ze vragen aan een ander tweetal of aan de leerkracht: ´What does ´dedicate´ mean?´. Andere
leerling of leerkracht: ´It´s when you give everything you have to reach your goal.´

4. Laat leerlingen hun naam op de songtekst schrijven en neem de teksten weer in. Zo kunnen ze niet stiekem spieken bij de volgende opdracht:

5. Deel het werkblad uit. Laat de leerlingen in tweetallen werken, terwijl jij kunt rondloopt en begeleidt. Omdat de leerlingen het liedje pas één keer gehoord en één keer gelezen hebben, zullen ze ook een aantal opdrachten moeten gokken. Dat is juist de bedoeling: laat ze maar samen overleggen en discussiëren (zoveel mogelijk in het Engels natuurlijk!). Op het werkblad vind je o.a. opdrachten waarin ze delen van het liedje op goede volgorde moeten zetten of woordjes moeten invullen op lege plekken (´gap fill´).

6. Sommige tweetallen zullen snel klaar zijn: omdat ze het liedje al kennen of omdat ze gewoon wat beter zijn in Engels dan hun klasgenoten. Geef deze leerlingen alvast de songtekst weer terug, zodat ze hun eigen antwoorden na kunnen kijken. Zo hoeven ze niet te wachten op de rest.

7. Als iedereen klaar is, deel je de songteksten weer uit en kijken de leerlingen hun antwoorden na. Dit kun je klassikaal doen, in groepjes of individueel in stilte. Gaan de snellere leerlingen zich vervelen? Laat ze een deel van de tekst vertalen op twee manieren: letterlijk (dat wordt dan dus niet zo mooi) en op een manier dat het in het Nederlands ook goed klinkt.

8. Als de tekst is doorgenomen, ga je het liedje nogmaals luisteren. Zonder beeld! Door alleen te luisteren, gaan de leerlingen meezingen en worden ze niet afgeleid door de beelden.Afbeeldingsresultaat voor hall of fame the script

9. Laat de leerlingen in tweetallen of groepjes de volgende vragen beantwoorden:

-What´s the message of the song?
-Do you agree with the message? Why / why not?
-What would you like to be when you grow up?
-Would you like to be famous? Why / why not?

10. Speel de videoclip nog één keer af: Alle leerlingen begrijpen nu de boodschap en de meesten zullen enthousiast meezingen.

Dit liedje is goed te combineren met het thema ´jobs´ en met de chunk ´I´d like to be …´.