Growth mindset

/, Lesmateriaal, Tips/Growth mindset

Growth mindset

DE TRAININGAfbeeldingsresultaat voor leerkuil talentenlab
In maart en april heb ik in Lunteren de training van Platform Mindset gevolgd. Met een stuk of vijftig juffen, coaches en begeleiders werd ik ondergedompeld door Lonneke Snijder, Floor Raeijmaekers en Inge Corstiaans in Makkieland & Lefland, in groeitaal, complimenten geven, strategieën gebruiken, fixed vs growth mindset, soorten fouten en de leerkuil. Een training met ongedwongen sfeer en voldoende afwisseling tussen theorie en praktijk.

Hoewel de meeste theorie mij wel bekend was, vond ik het heel nuttig om weer even met de neus op de feiten te worden gedrukt: Hoe geef ik eigenlijk complimenten aan mijn kinderen en aan mijn leerlingen? Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik dit structureel ga veranderen? Dat het een gewoonte wordt om groeitaal te gebruiken, zodat vooral het proces wordt beloond en niet het resultaat.

Ik heb zin om alles wat ik geleerd heb te gaan oefenen en te gebruiken. Mijn zoon merkte vandaag al gelijk het verschil. Nadat hij een aantal bladzijden spelling had gedaan, stelde ik hem wat vragen over hoe dit een paar weken geleden ging (huilen, boos, ´ik snap het niet’) en hoe het nu ging (bijna foutloos). Hij zei: ´Mam, waarom stel je al die vragen? Je lijkt wel een psycholoog!´. 😊

HOE GAAT DAT BIJ ENGELS?
Hoewel ik maar één uur per week Engels geef, probeer ik deze manier van denken en werken ook in de klas toe te passen. Ik doe dit bijvoorbeeld door gedifferentieerd te toetsen: leerlingen worden niet beoordeeld op het vak ´Engels´, want wat zegt dat nu eigenlijk? Ze worden apart beoordeeld op lezen & schrijven, op luisteren en op hun spreekvaardigheid. Zo kunnen leerlingen zich individueel ontwikkelen op verschillende vaardigheden. Vooral voor dyslectische leerlingen erg prettig, maar ook voor de wat onzekere leerlingen: Niet vergelijken met klasgenoten, maar met je eigen ontwikkeling: Hoe doe ik het nu ten opzichte van een paar maanden geleden? Waar ben ik beter in geworden?

Als een leerling hoger dan een 9 scoort op een bepaalde toets, dan toets ik door. Want die 9 zegt niets over wat hij daadwerkelijk kan. Heeft hij hier moeite voor moeten doen? Dan zal ik dat terugzien als ik doortoets (de volgende toets wordt waarschijnlijk niet zo goed gemaakt). Heeft hij hier helemaal geen moeite voor hoeven doen? Dan gaan we net zo lang doortoetsen totdat we het punt bereiken waarop deze leerling niet langer op zijn talent kan vertrouwen, maar echt moet gaan leren.

Ook kijk ik uiteraard naar de inzet in de les en bij het maken van huiswerk. Dat staat apart vermeld op het rapport. Als je altijd goed je best doet, maar je vindt Engels nu eenmaal een lastige taal om te leren, dan is het toch juist belangrijk dat je als leerkracht die inzet ziet en ook benoemt?

Daarnaast werken de leerlingen in de bovenbouw twee keer per jaar aan een portfolio opdracht waarbij ze zelf nadenken over wat ze nog willen leren en hoe ze dat gaan aanpakken. En in alle groepen gaat het er niet om dat je perfect Engels spreekt, maar dat je het durft. Als een leerling Engels probeert te praten, hoeveel fouten hij ook maakt of hoeveel Nederlands er ook doorheen zit, ik complimenteer  hem omdat hij het probeert. Dààr gaat het om.

TERUG NAAR DE TRAININGAfbeeldingsresultaat voor ik kan het nog niet
Tijdens de tweedaagse hebben we een aantal leuke werkvormen ervaren en filmpjes gekeken. Eén van de filmpjes die ik zeker met mijn leerlingen ga delen is die van een jongetje die een Rube Goldberg machine heeft gemaakt. Niet omdat het een Amerikaans jongetje is en dus lekker handig voor in de Engelse les, maar omdat het een prachtig voorbeeld is van growth mindset. Genieten! Een ander geweldig filmpje was die van Graham Shaw: ´Why people believe they can´t draw´. Ook dit filmpje is ideaal voor mijn bovenbouw leerlingen om ze bewust te maken dat je alles kunt leren. ´Ik kan het niet´ verandert in ´Ik kan het NOG niet´.  

Voor mij persoonlijk had het nog wel een laagje dieper mogen gaan. Zo had ik graag wat meer willen weten over mindset in combinatie met (extreme) hoogbegaafdheid. En wat zijn precies de verschillen en overeenkomsten tussen fixed mindset en aangeleerde hulpeloosheid? Gelukkig zat er veel vaart in de training en was er genoeg afwisseling dankzij de werkvormen en filmpjes. Bovendien kregen we op beide dagen een heerlijke, uitgebreide lunch en tijd om te wandelen in de prachtige omgeving. Het kostte me twee zaterdagen, maar het heeft me ook heel veel opgeleverd!

De tweedaagse wordt regelmatig gehouden, dus kijk eens op de site van Platform Mindset. Hoe meer mensen hiermee aan de slag gaan, hoe meer kinderen én volwassenen lekkerder in hun vel zullen zitten!

2017-04-02T15:24:51+00:00