Een nieuw schooljaar (onder- en middenbouw)

/, Liedjes, Spelen & spelletjes, Thema's, Tips/Een nieuw schooljaar (onder- en middenbouw)

Een nieuw schooljaar (onder- en middenbouw)

In dit artikel lees je een aantal tips voor de eerste Engelse lessen in de onder- en middenbouw. Een idee voor de bovenbouw vind je in de blog die ik een aantal jaren geleden al schreef. Kijk goed naar wat bij het niveau van jouw groep past en kies wat leuks uit! Veel plezier.

Omdat de voertaal tijdens de Engelse les (bijna) altijd Engels is, is het verstandig om je leerlingen zo snel mogelijk te laten wennen aan woordjes en zinnetjes die je dagelijks gebruikt. Denk hierbij aan: ´Hello / Good morning / Good afternoon / How are you? / I´m fine / I´m hungry / I´m tired etc.

Om deze ´chunks´ (standaard uitdrukkingen) te oefenen, kun je verschillende liedjes & filmpjes gebruiken:

Hello hello can you clap your hands van Supersimplesongs. Een vrolijk en eenvoudig liedje waarbij je de woorden die je zingt tegelijkertijd uitbeeldt. Zo kunnen de leerlingen al snel meedoen.

What´s your name? van Maple leaf learning. Afbeeldingsresultaat voor hello helloEen eenvoudig liedje die de leerlingen al snel zullen meezingen. Zo oefenen ze de chunks ´What´s your name? / My name is…´. Laat een voorwerp (bijv. een Engels vlaggetje of een Engelse hoed) de kring rondgaan terwijl het liedje gezongen wordt. Als de muziek stopt bij de vraag ´What´s your name?´ geeft de leerling met het voorwerp antwoord: ´My name is…´

Hello Song, Hello How Are You van The Kiboomers. De melodie van dit liedje is heel gemakkelijk. Je hebt het je leerlingen zò aangeleerd.  De tekst is als volgt: ´Hello hello, how are you? Hello hello, how are you? Hello hello, how are you? How are you today?´. Ook zonder de muziek kun je het liedje zingen, zodat je het tempo kunt aanpassen en steeds even kunt stoppen als je de vraag ´How are you today?´ hebt gesteld. Bij ´hello hello´ zwaai je naar de groep. Bij ´how´ haal je schouders vragend op en bij  ´you´ wijs je een leerling aan.

Hello´ van Supersimplesongs. Ook een leuk en simpel liedje om regelmatig te herhalen, zodat leerlingen al snel weten welke antwoorden er mogelijk zijn op de vraag ´How are you?.

Afbeeldingsresultaat voor flashcards feelings

De onderstaande tips zijn meer geschikt voor de middenbouw (groep 4,5,6):

Goodmorning how are you´ van English Singsing.  Een kort rollenspel waarbij de leerlingen kunnen kijken & eventueel meelezen. Daarna kunnen ze het rollenspel zelf nazeggen m.b.v. het filmpje.

How are you? I´m fine´ van English Singsing. Eerst het liedje kijken en luisteren, daarna zelf porberen te zingen.

– Hello Song for Kids, Greeting Song for Kids van The Singing Walrus.

How are you today van Maple leaf Learning. Een kort filmpje waarin geoefend wordt met de chunk ´How are you today?´. Na het kijken van dit filmpje kun je de chunk zelf toepassen door de vraag te stellen aan verschillende leerlingen of door de leerlingen elkaar vragen te laten stellen.  Maak gebruik van foto´s of plaatjes om de verschillende gevoelens te benoemen of aan te kunnen wijzen.

Speltips:

Maak plaatjes met de verschillende gevoelens erop (fine, hungry, great, tired). Een aantal van deze flashcards vind je hier, maar je kunt ze uiteraard ook zelf zoeken. Of laat de leerlingen de diverse gevoelens uitbeelden en maak er een foto van. Als je flashcards met gevoelens als ´tired, happy, sad, hungry, wonderful, fine´ ophangt, kun je hier iedere dag even naar verwijzen. Ook kunnen leerlingen die nog geen Engels (durven of kunnen) spreken een plaatje aanwijzen, waarbij jij het woord zegt: ´Ah, you feel hungry?´. De eerste paar lessen zullen de woorden voor sommige kinderen nog moeilijk zijn, maar na een paar weken zijn de plaatjes waarschijnlijk niet meer nodig. Als je dan vraagt ´How are you today?´ (bijvoorbeeld als ze ´s ochtends binnenkomen), zullen ze zelf zeggen great, tired, happy, not so good of hungry. Via deze link vind je nog meer flashcards.

-Laat een aantal plaatjes rondgaan terwijl je een liedje zingt (die van The Kiboomers is het eenvoudigst) . Als het liedje stopt (bij ´How are you today?´), vraag je aan de leerlingen die op dat moment een kaartje hebben ´How are you?´. Zij geven antwoord m.b.v. het plaatje: ´good´, ´sad´ ´hungry´, ´happy´ ´wonderful´ ´tired´ ´cold´ etc. uiteraard mogen de klasgenootjes elkaar helpen.

Afbeeldingsresultaat voor praatplaat beach

-Zoek een praatplaat waar veel op is te zien. Laat leerlingen naar het bord komen en aanwijzen welke Engelse woorden ze al kennen. Hier kun je gemakkelijk differentiëren. Bij een leerling die nog niet zoveel weet, vraag je ´What colour is the sea?´ of ´Do you see a boat?. Leerlingen die al wat verder zijn kunnen misschien al een zinnetje zeggen: ´I see children on the beach´. Handige posters vind je hier.

-Laat leerlingen samen bedenken wel woorden ze allemaal al in het Engels kennen. Deze mogen ze tekenen of hardop zeggen.  Dit kan aan de hand van een bepaald thema (zomer of vakantie) of in het algemeen. Hebben ze vorig jaar al Engels gehad? Welk woorden en zinnen weten ze nog van vorig jaar?

-Leg allerlei plaatjes neer op de grond in de kring. Denk aan de thema´s die je vorig jaar behandeld hebt of die de leerlingen al hebben gehad (transport, colours, body, animals, school, family etc). Varieer in zeer makkelijk tot redelijk moeilijk en zorg voor voldoende plaatjes. Alle leerlingen mogen een plaatje kiezen waarvan zij het Engelse woord weten. Zo voelen alle leerlingen zich trots omdat ze al één of meerdere Engelse woorden kennen. De leerlingen mogen omstebeurt hun woord zeggen terwijl ze het plaatje laten zien.  Dit kun je herhalen met verschillende kaartjes, plaatjes, voorwerpen of foto´s. Daarna kunnen de leerlingen de kaartjes ook in categorieën verdelen.

2017-08-10T14:35:11+00:00